Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillefrøken har nettopp blitt tre mnd, og er fryktelig utilpass om dagen.

Hun nekter å sove. Kan duppe av max en halvtime på formiddagen. etter denne duppen vil hun ikke sove mere. Fikk råd på helsestasjonen om å trille, trille og trille henne i vognen. Men hun sover ikke her heller. Har trillet timeslange turer mange ganger den siste uken, men hun sovner ikke. Hun kan ligge med øynene nesten igjen, men etter ti-femten minutter er hun våken igjen, og begynner å sutre.

Hun sikler MASSE og har hånda si i munnen hele tiden. Jeg trodde kanskje det var tenner på tur, men på helsestasjonen mente de det var et enormt suttebehov... Snuppa nekter å ta smokken. Har minst ti forskjellige, og har øvet masse uten resultater. Hun brekker seg, og blir kjempesint om vi dytter den inn.

Hun tar heller ikke puppen på samme måte som tidligere. Hun suger et par ganger før hun vrir hodet bort fra den. så tar hun nytt tak, suger et par ganger og vrir hodet bort. Samtidig fekter hun veldig både med armer og bein, og blir veldig irritert.

Hun bæsjer også sjeldnere nå enn tidligere. Begynner å lure på om hun har treg mage. Spiser MM, men har fått en flaske MME for noen dager siden når jeg var borte.

jeg begynner å bli litt småsliten av å ha det slikt. Jeg vet ikke hva som plager henne, og hvordan jeg kan hjelpe.

Er det noen som har opplevd det samme med sine babyer i denne alderen? Evt har tips til hvordan jeg kan hjelpe henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt henne med til manuellterapeut og sjekket om hun har låsninger i nakke e.l. Dette er et gratis tilbus til babyer. Typiske tegn på låsning kan være dårlig/lite søvn og problemer med ammestilling.

Ang MME flaska jenta di fikk, vil nok ikke gi hard mage når du vanligvis ammer.

Skjønner godt det er slitsomt :/

Skrevet

Vi har vært hos manuell terapeut tidligere å fått henne sjekket. Hun bele dratt ut med sugekopp, så fikk henne derfor kontrollert. Hun har vært på et par behandlinger, og ble erklært "frisk" sist gang.

kan låsninger komme tilbake?

Skrevet

At hun bæsjer sjeldnere kan være et tegn på at hun ikke får i seg nok mat. Om hun ikke får i seg nok mat er det ikke rart at hun er urolig. Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å gi henne en flaske med MM eller MME når hun ikke vil ta pupp, men bare fekter. Kanskje hun rett og slett trenger mer mat enn hun får ut av puppen.

Skrevet

Tanken har slått meg at dette kan være problemet. Men det er jo mere melk igjen når jeg klemmer. Men det kan hende at det er for lite til at hun orker å spise av puppen.

Skrevet

Det er helt normalt at det plutselig er sjelden avføring, det varierer veldig, hvertfall hos gutten min som er litt over 4 mnd nå.

Det går i perioder, noen uker er det hver eneste dag, og noen uker plutselig hver 4 dag. Så ikke bekymre deg for det!!

Så lenge hun har flere våte tissebleier hver dag så burde det ikke være det som er problemet!

Sjekk ut manuell terapeut etc.. men gråter hun mye når hun ikke sover, eller bare urolig/utilpass..??. Jeg ville tro en sulten baby ville grått, og en baby som får for lite mat vil også blir slapt og sove mer, så jeg tror ikke du skal bekymre deg for det!

Men kavingen ved puppen kan kanskje komme av at hun egentlig ikke er såå sulten der og da? prøv å vent litt å se hva som skjer. Eller at du har litt mye formelk /tynn melk som kommer ut helt i starten, klem ut litt først så kommer hun fortere til den fete melka og kanskje blir roligere.

Gutten min kaver veldig og suger ikke ordentlig hvis jeg f.eks har melkespreng og/eller har mye formelk. (du vil også se at melken er blankere/mer vannaktig enn den melka som kommer etterhvert)

Bare en tanke hvertfall. Lykke til! Husk at helsestasjon er der for å hjelpe oss, og ta kontakt med dem eller lege hvis du er bekymret :)

Skrevet

Tusen takk for alle gode råd:-) Skulle ønske disse søte små kom med bruksanvisning:)

Hun gråter når hun blir overtrøtt. Men ellers sutrer hun mest.

Skrevet

Dette er som om jeg skulle skrevet det selv. Jenta mi er 3,5 mnd og hun begynte slik når hun var 3 mnd. Sikler masse, bæsjer sjeldnere, sover lite på dagen, fryktelig utilpas osv. En uke senere oppdaget jeg antydninger til to tenner i underkjeven.

Jeg trodde også at jeg hadde lite melk, men pumpa meg etter at hun liksom hadde spist ferdig og da fikk jeg ut over 100 ml. Når jeg la henne til puppen ble hun bare sint og ville ikke suge ordentlig. Prøvde å gi henne mm på flaske og på sprøyte, men hun ville rett og slett ikke ha. Hun er slik de dagene hun ikke har fått bæsjet ordentlig. Tror hun er stinn i magen og ikke orker mat da. Forsøkt malt, men da ble bæsjen bare seig, så nå prøver vi sviskesaft uten den helt store effekten. Når jeg merker at hun strever med å få bæsjet putter jeg tempmålet i rompa hennes og da kommer det masse bæsj og den er seig, så sikkert vanskelig å få ut.

Skal ringe helsestasjonen i morgen for syns så synd på henne når hun er utilpass.

Er manuellterapi gratis på baby? Hvor finner jeg mer informasjon om det?

Skrevet

Kanskje det er tenner som er på tur. Det var min første mistanke. Men ble så usikker når de på helsestasjonen ikke trodde det var det. Håper uansett at det går over snart.

Ja, manuell terapi er dekket av det offentlige, og er dermed gratis for våre søte små. http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85 her kan du lese mer om manuell terapi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...