Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 Ho sovner etter en liten stund ved puppen, og det er ikke lett å vekke henne for å få henne til å suge. Føler ikke melka spruter ut for å si det sånn, så hun må suge. Jeg vet at siden jeg bruker brystskjold pga flate brystvorter, så stimuleres ikke brystet på maksimal måte, men vi jobber med saken for å få henne til å suge uten skjold. Syns det var litt kjipt at hun bare har lagt på seg drøye 100 gram siden avreise fra sykehuset...men det tyder kanskje på at hun sovner før den feite, mettende melka kommer, og dermed ikke legger på seg? Er dere ikke enig? Syns dere jeg bør pumpe meg etter hver gang hun har spist, for så å gi henne dette med flaske? For å få i henne den fete melka, liksom...Syns dette er litt vanskelig, jeg! Helsesøster sa jeg skulle vekke henne hver 3. time på dagtid for å gi bryst - så det er jo sikkert lurt. Takker for innspill
eiramh Skrevet 2. mai 2011 #2 Skrevet 2. mai 2011 Hei. Jeg skjønner godt at du er bekymring og med god grunn. Hun burde ha lagt på seg mer. Jeg er enig med helsesøster om at du skal vekke henne hver 3 time og amme, men jeg synes du skal gi henne morsmelkerstatning i tillegg. Gi morsmelkerstatning enten i en liten kopp (sånn lite pilleglass - du får kjøpt det på apoteket) eller fra flaske. Morsmelk er topp, men det viktigste for den lille jenta di' nå er å bli mett! Har hun mange tissebleier daglig og bæsjer regelmessig? Om hun ikke gjør det er det tegn på at hun ikke får i seg nok mat og det er jo den minimale velkoppgangen er et tegn på også. Hvis hun er slapp og sover veldig mye kan det skyldes at hun ikke får i seg nok mat. Jeg synes det er rart at helsesøster ikke ba deg om å prøve å gi henne morsmelkerstatning. Synes det høres lurt ut av deg å pumpe for å se om du får ut mer og evt gi det på flaske. Jeg hadde selv for lite melk da jeg fikk barn. Oppdaget det etter noen dager hjemme. Lille snuppa var slapp, ingen bæsjebleier og hun tisset minimalt. Både helsesøster og ammehjelpen på helsestasjonen mente da at det var viktig at hun fikk mormelkerstatning i tillegg til pupp. Til hvert måltid får hun først pupp, men når hun mister interessen for dem (de første ukene etter fem minutter), så får hun flaske. Da jeg startet med det gikk hun opp 80 gram dagen inntil vekten stabiliserte seg igjen. Små babyer skal gå opp 200gram i uka. Både amming og morsmelkerstatning er topp for barnet ditt. Da får det det beste fra to verdener. Lykke til!
vivvi_90 Skrevet 2. mai 2011 #3 Skrevet 2. mai 2011 Jeg opplevde også at jeg hadde lite melk i begynnelsen. Og selv om helsesøster ikke ville at jeg skulle gi mme, så gav jeg han en til to flasker til dagen, samtidig som jeg ammet myyyye. Orket rett og slett ikke å se på at lillegutt var sulten stakkar. Jeg ammet en gang i timen i to-tre uker, og etterhvert så kom det seg, og nå når gutten min er nesten 4mndr. så blir han god og mett, og han får ingenting i tillegg Her kan du lese hva ammehjelpen sier om det å ha lite melk : http://www.ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk
4-søte-små Skrevet 2. mai 2011 #4 Skrevet 2. mai 2011 Jeg brukte skjold de første 5 ukene med min første. Fikk da beskjed fra sykehuset om å pumpe meg helt tom minst en gang i døgnet (etter amming da) for å hindre at melkeproduksjonen gikk ned. De klarer visstnok ikke å tømme brystet helt ved bruk av skjold. Hadde vel ikke helt med saken å gjøre mtp vektoppgangen til jenta di, men tenkte bare nevne det likevel!
Dottie80 Skrevet 2. mai 2011 #5 Skrevet 2. mai 2011 Jeg fikk beskjed av HS at man skulle gi barnet 3 uker for å nå igjen fødselsvekten. Men jeg ville også prøvd å gi litt MME. Men vær litt forsiktig med det - det er viktig å få stimulert brystene max i begynnelsen. Jeg dreit meg litt ut på det - hadde en sulten gutt som ikke fikk nok. Jeg har aldri fått opp produksjonen slik at jeg kan fullamme (men det er jo ikke sikkert jeg kunne ha gjort det uansett...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå