Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er i uke 40 og sliter med å få sove om natten. I natt lå jeg lys våken hele natten, sovnet kvart over 6 og samboerns klokke ringte rett før 7... Har klart å sove litt til, men er redd for å sove for mye på dagtid, for da blir det nok en søvnløs natt... Alle sier jeg må sove masse så jeg er uthvilt til fødsel og barseltiden. Lettere sagt enn gjort, og blir jo helt besatt av det.. Hva skal jeg gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hva gjør en.. Er så slitsomt! Denne gangen går det faktisk sånn tålig greit (37+4), men jeg har mobilen liggende ved senga og spiller spill til øynene går i kryss. Funker som regel, heldigvis, men noen ganger ligger jeg våken i evigheter + våkner til et dusin do-turer. Sliter jo med å finne noen gode stillinger o.l, og å finne roen! Sist lå jeg på gjesterommet på slutten med dataen, var på bim og spilte på dataen til jeg ikke klarte å holde oppe øynene mer, he he. Det med mobilen funker litt, altså. Må ha noe enkelt som en vinner på, så en ikke irriterer seg eller anstrenger seg.. ;o)

Det verste er når man begynner å telle timer, men det skjer jobare! Blir veldig sliten. Så skjønner godt frustrasjonen din! Håper du får noen gode siste netter før babyen hilser på!

Skrevet

Jepp, mobilen har også blitt min beste venn om natten. Blitt så mye at jeg nesten frykter for strålefare:) hva skal man ikke bekymre seg for. Får vel bare tenke positivt, jeg får i hvert fall god trening i våkennetter før lille gullet kommer og holder meg våken :)

Skrevet

Jeg hadde det sånn i et par uker, det er forferdelig slitsomt!

Jeg tenkte som deg, at det var dumt å sove på dagtid for da får jeg i alle fall ikke sove om natten. Pluss at jeg liker å ha sånn noenlunde normal døgnrytme.

Det holdt ikke lenge, og jeg begynte i stedet å sove så mye som mulig om dagen. Så fort jeg kjente at jeg var trøtt, gikk jeg og la meg. Sovnet selvfølgelig seint pga dette, men jeg følte meg mye mer uthvilt. Jeg gikk heller ikke å la meg før jeg var stuptrøtt, slik at ikke frustrasjonen fikk bygd seg opp:) Etter noen dager kom jeg inn i en døgnrytme der jeg legger meg rundt klokka 03, sov til rundt 9.30 pluss et par timer på dagtid. Veldig fornøyd med det, spesielt nå som jeg er på overtid og er frustrert nok fra før.

Skrevet

Jeg prøver å lese Ex.phil pensumet, siden jeg uansett er sykemeldt og mye sengeliggende. Vedig bra som sovemedisin ;) Alt av Immanuel Kant kan anbefales, maks 3 avsnitt så sovner jeg!

Skrevet

Skjønner frustrasjonen, jeg hadde det sånn på slutten sist pga bekkenløsningsmerter og halsbrann som gjorde at jeg måtte sitte og sove..

Fikk tusen velmenende råd om å sove mest mulig før den slitsomme tiden med nyfødt, ville ikke bli tid til å sove DA, nei!

Men min erfaring er motsatt; jeg sov som et barn etter at prinsessa kom, hun sov jo masse og jeg sov når hun sov. Det er jammen søvndyssende med amming for mor også :)

Jeg var altså mye mer uthvilt i barseltiden enn som høygravid!

Jeg ville heller ikke bekymret meg for mye for om dagsøvn ødelegger for nattesøvnen, det er hvile som er viktig. Og klarer du å hvile/slumre på dagen er dette god investering for fødselen i tilfelle denne blir litt langdryg med lite søvn. Og husk at du hviler 70-80% bare ved å ligge i senga og slappe av :)

Skrevet

Hei hei,

Du er nå heldig som er i uke 40! Jeg er i uke 29 og her sitter jeg da klokken kvart på 4 og ikke har sovet siden kl 1... skal opp kl 7, gleder meg da er jeg sikkert uthvilt... :-( uff, håper ikke dette fortsetter fram til fødsel.. men nå har det holdt på slik ganske lenge.. Er fortiden 60 % sykemeldt så har jo tid til å ta meg inn igjen på dagtid da, men da er jeg redd jeg ikke får sove om kvelden, så prøver å la være med det.

Har ikke så mange gode råd til deg, en mager trøst at du ikke er alene! føler med deg! Snart er du i mål :o) Masse lykke til med fødsel!

*Natta*

Skrevet

Takk for det:) jeg hadde også noen slike netter tidligere i svangerskapet, og satt og gråt på jobb fordi jeg var så trøtt. Det var da jeg fant ut at sykemelding var på sin plass- og det hjalp. Så godt du er sykmeldt. Masse lykke til til deg også!! Det går fort fra 29 til 40 :)

Skrevet

Vil anbefale deg å sove på dagen slik at du er noenlunde uthvilt til fødselen. Tar den lang tid er det greit å ha litt ekstra krefter... Snakker av erfaring!

Skrevet

Mange søvntips går ut på at man ikke bør ligge å vri seg i sengen om man ikke får sove. Prøv å stå opp og gjør noe, bli passe trøtt å gå å legg deg igjen.

Ofte synes jeg det hjelper å ta kveldsstellet litt før jeg skal legge meg, blir altid så våken av ansiktsvask og tannpuss...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...