Gå til innhold

Hvordan fortelle familien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i en litt komplisert situasjon, og tenkte at det hadde vært fint med et råd fra noen som er (eller har vært) i samme/lignende situasjon.

Kort sagt: jeg skal få et barn om ca 6 uker. Ingen vet om dette. D.v.s. jeg har ikke fortalte mine foreldre, søsken, venner, øvrig familie om svangerskapet. Barnefaren vet om det, og støtter meg.

Spørsmålet mitt er: Hvordan forteller man foreldrene sine at de har et barnebarn? Hvordan fortelle kvinnen som tror hun er min beste venninne at jeg har et barn? Hvordan la folk få vite om barnet på en måte som er mest mulig skånsom for alle innvolverte? Jeg vil nødig såre noen, men samtidig så måtte jeg gjøre det som var best for meg selv og barnet.

Da jeg ble gravid, ante jeg ikke hvordan jeg skulle fortelle folk om det. Hadde hatt en spontanabort bare et par måneder tidligere (kun barnefaren som vet om den også) så valgte å ikke snakke om den nye graviditeten. I tillegg har jeg mange veldig personlige grunner som jeg helst ikke vil komme inn på her, til å ikke ønske å prate med noen om babyen.

Grunnet helt ekstrem (suicidal) fødselsangst som jeg ikke fikk noen støtte eller hjelp for der jeg bodde, valgte jeg å oppsøke lege i utlandet. Endelig fant jeg et menneske som tok meg på alvor!

Dette, kombinert med kompliserte familieforhold i hjembyen, gjorde at jeg tok en avgjørelse. Jeg måtte forlate Norge. Rett og slett rømme. Og det snart, før magen vistes. Så jeg diktet opp et jobbtilbud i utlandet, pakket sakene mine, sa opp leiligheten o.s.v. Barnefaren sa opp sin jobb for å bli med og støtte meg. Vi dro til en mellomstor by i Europa, med vilje til et sted som er litt komplisert å reise til, for å unngå besøk.

Svangerskapet går nå på et vis sin gang. Har innsett at dette barnet virkelig skjer. Skal innrømme at det har til tider vært ensomt å være gravid uten andre å snakke med enn barnefaren. Jeg er ganske isolert her, men samtidig glad for ikke å være i hjembyen min.

Men så er spørsmålet mitt: hvordan forteller man familie og venner om dette? Jeg gruer meg intenst, vet det kommer til å bli bråk. Men vi kan ikke gjemme oss her for evig. Har lært språket ganske bra, og får jeg jobb her, blir jeg kanskje her for alltid. Men uansett... Jeg kan ikke skjule et barn for evig. Og barnefaren vil gjerne at hans foreldre skal få lov å være besteforeldre (noe jeg har forståelse for).

Planen vår er å vente et par uker etter at vi har fått barnet. Da kan vi ringe til våre foreldre og fortelle nyheten. Resten av slekten får et postkort med beskjeden.

Noen som har noen gode råd? En skånsom måte å fortelle noe så stort? Jeg kommer til å være sliten og ikke i form til krangling og scener. Best å fortelle det på telefon? Eller ansikt-til-ansikt? Siden vi ikke er i samme land, så er kanskje telefon best?

Noen som har lignende erfaringer? Send meg gjerne en PM hvis du ikke vil fortelle om det offentlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj! Dette var noe utenom det vanlige.. De kommer til å få sjokk uansett, så bare si det rett ut: jeg har født et barn, jeg klarte ikke fortelle dere det før nå. Like greit med TLF, de vil jo ringe som besatt hvis de får en sms eller noe, og du må enten ta stilling til å ikke ta TLF eller snakke likevel. De blir kanskje sinte eller lei seg, men du måtte gjøre det du gjorde, ellers hadde du aldri gjort noe så komplisert (tenker jeg, da). Godt du har støtte i bf, og lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...