Nikkamoren Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 Lille gullet mitt på snart 7 mnd som alltid har nektet å spise, hun drakk litt fra puppen kl 6, så nå kl 11 har jeg fått i henne kanskje 80 ml mm på flaske, pittelittegranne brød og kanskje 1 ts Sinlac grøt. Så ble hun så ivrig etter å spise forkle sitt (alt som ikke er mat er veldig kjekt å spise på) at jeg tenkte, "får jeg i henne bare pittelittegranne grøt" og lurte i henne tuppen av en t-skje mens hun åpnet munnen for å putte forkle inn, og der kom spruten med all maten opp igjen.. Tidligere, for noen uker siden, fikk jeg i henne mere grøt, uten at hun spydde, men har tendens til å brekke seg til tider uansett hva hun får. Jeg blir bare sittende på gulvet med henne å grine av fortvilelse. Nå sover hun og 1 times tid og om 3 - 4 timer er det ny runde med å få i henne mat. Jeg tror jeg blir gal. kan nesten ikke kontakte noen om hjelp heller for jeg har klaget så mye til helsesøster og til og med vært innlagt i 4 dager med henne (Da hadde hun nesten ikke smakt fast føde). Det ble konkludert med at hun klarer seg med mye mindre enn andre. Nå er hun snart 7 mnd og 6350 gr. og ligger under normalen på høyde i forhold til alder. Jeg er så fortvilet, hs var ikke på kontoret og tror ikke det er vits i å ringe barneklinikken da jeg var innom på en lynkjapp kontroll forrige uke, bare meg som er bekymret. Så i fortvilelsen endte det med at jeg ringte en annen helsestasjon hvor jeg vet der er psykolog og fikk en time til meg, ikke ledig før langt ut i juni, men fikk iallefall en time. Kan ikke være bra at barnet ser at mammaen hennes er helt fra seg og griner og griner heller. Jeg vil bare skrike høyt, men det hjelper jo ikke, Faen! Er så redd for den lille, hun får ikke i seg den næringen hun skal for å bli en frisk og sterk jente. Buhu :-( Vet ikke om noen gidder å lese dette, dere vet vel etter hvert hva mine innlegg handler om. Men jeg måtte bare få ut en liten dråpe av et hav av fortvilelse
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. mai 2011 #2 Skrevet 2. mai 2011 huffameg, jeg skjønner så godt din fortvilelse her- jeg har selv hatt en baby med dårlig apetitt og lav vektoppgang, og vet hvor stresset man kan bli av det!! Hun er nå 2,5 år gammel og fortsatt småspist og lita (ligger på nederste vektkurve), men fullstendig frisk og rask, så jeg har slått meg til ro med at det bare er slik hun er! Men siden din lille jente kaster opp så mye- har hun blitt sjekka for refluks og/ eller matallergier?
Nikkamoren Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. mai 2011 Kanskje jeg må kjempe meg til at hun blir testet for reflux. Men hun spyr ikke av mm, vet du om det kan være reflux da? Spyr de ikke av alt da?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. mai 2011 #4 Skrevet 2. mai 2011 Hmmm, jo det er mulig, det vet jeg faktisk ikke helt.. Men gulper hun da? Lav vektoppgang kan jo i seg selv være et tegn på refluks, de MÅ ikke spy hele tiden etter hva jeg har forstått..
Nikkamoren Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 2. mai 2011 hun er ikke gulpete av seg og raper ikke noe særlig heller. Men hun brekker seg mye ved fast føde og spyr innimellom, gjerne når hun har fått litt i magen og jeg tenker at nå gir er måltidet over
MissZanta Skrevet 2. mai 2011 #6 Skrevet 2. mai 2011 hei! Jeg har en sønn som brakk seg/spydde av babymat fra glass. Uansett om det var grøt, eller middagsmat eller fruktmos på glass. Ente opp med at jeg laget all maten selv og da spiste han ;:-D Kanskje verdt et forsøk? Men noen er småspiste og så lenge jenta di er blid og fornøyd så er hun kanskje helt perfekt bare småspist :-) Men få sjekket ut med refluks og allergi :-)
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 2. mai 2011 #7 Skrevet 2. mai 2011 Hei! Vil bare gi deg en klem Kjenner frustrasjonen din på kroppen.. har (er) vært gjennom noe lignende med jenta vår, og skrev et innlegg her inne i forrige uke.. skal skrive der inne etter jeg har svart deg, så om du vil lese mer detaljert, kan du se der. innlegget starter med: "Er så lei meg! Det lille husn spiser kommer opp igjen...." Kort fortalt..Jenta mi har alltid vært småspist. Og vekten har gått saaakte oppover. Ting forværret seg for en stund tilbake, der veldig ofte hun kastet opp rett etter mat. Hun lå på rundt 300 ml til sammen om dagen.. og flere av måltidene kom opp igjen. Og hun brekte seg lett og ofte..når dt var gått en stund ut i måltidet, dyttet hun ut flasken og lagde en slik brekkelyd.. det kunne være etter 20 ml eller 100 ml..og noen ganger kom det opp igjen. her snakker vi ikke smågulp, men at det står ut av munnen.. hørtes ut som du tar et halvlitersglass vann og kaster det i gulvet. Hun gikk ned en god del i vekt. Oppå det hele fikk hun såklart omgangssyken og hun sto i fare for dehydrering. og gikk ytterligere ned.. Når omgangssyken begynte å legge seg (omtrent rundt onsdag i forrige uke), begynte jeg å gi henne små måltider ofte.. her snakker vi 1 gang i timen bortsett fra når hun sover. begynte med 50 ml. 1 gang i timen.. aaalt gikk ned.. ingenting kom opp.. økte til 60 ml.. alt gikk ned, ingenting kom opp. Begynte i tillegg å gi henne et ekstra grøtmåltid om dagen.. da med SMÅ skjeer i gangen.. Ike brekte hu seg og ikke kom noe opp igjen. Så fredag var hun gått opp 180 g på to dager.. og i dag har hun gått opp 290 (!) g på 3 dager.. prøvde så smått å øke mengden på måltidene og kanskje greie å kutte ned til annenhver time.. men vet du hva? Hun har en slags "metningsgrense" på rundt 80 ml og stopper der om hun ikke har stoppet før. Så jeg må bare fortsette slik til jeg finner en løsning på saken. Skal til helsestasjonen på fredag og høre om de har noen gode tips.. Hun skal også til utredning for reflux på poliklinikken fredag den 13... spent å høre hva de sier der.. Liten oppsummering kanskje, siden dette ble veldig langt: Jenta vår er snart 7 mnd. Har aldri gulpet eller rapet stort.. slik som din. men nå brekker hun seg og ofte kommer det opp. Helt til jeg begynte med små og veldig hyppige måltider. Og INGEN press på å få i henne flaska.. vil hun ikke ha, setter jeg den vekk med en gang. jenta som tidligere ikke ville se en flaske etter 4-5 timer.. hviner nå etter flaska 1 time etter hun har drukket ca 70 ml.. hver gang omtrent. Og hun som på en bra dag før spiste rundt 400 ml, begynner nå å nærme seg 700 ml om dagen + to måltider grøt. Kan nesten ikke tro det er den samme jenta. Kjenner følelsen din så innmari godt og føler med deg. er fremdeles like nervøs hver dag jeg våkner for om hvordan ting skal bli. Du må bare stå på ditt.. ring og "klag", krev svar og stol på din bekymring. jeg måtte bli sint til slutt før noen som helst tok meg nok på alvor. og til slutt møtte jeg en lege som hørte på meg og som jeg har i ryggen om noen skulle prøve seg. Og hun bekrefta mine bekymringer ang at vekta gikk alt for fort ned og hun var tynn og bleik. Sto på nippet til å bare dra på barneavdelinga å nekte å dra før noen tok affære. Fastlegen min er nettopp skifta for å si det sånn. Send meg gjerne ei privat mld om det er noe du lurer på. Det her ble nemlig veldig rotete ser jeg nå. Svarer gjerne. og håper ting går seg til for deg. Stå på! Du er så flink!! God klem fra meg!
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 2. mai 2011 #8 Skrevet 2. mai 2011 Vil også bare føye til at jeg og ble fortalt at mi mest sannsynlig bare var ei som trengte lite.. Da hun lå på 3-400 ml i dagen i snitt (ser du ammer, så da er det nok ikke så lett å "måle"). men nå spiser hun 6-700 om dagen og raser opp i vekt. Da syns jeg det er noe som skurrer..for tydeligvis så har hun kapasitet til å få i seg så mye iløpet av en dag.. og da kan hun jo ikke ha vær "fornøyd" tidligere. Selv om mi alltid har smilt og sprudla uansett da Så min teori er at det er noe som plager henne.. og derfor også den lave interessen for mat. men det er jo ikke sikkert det er slik i ditt tilfelle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå