Gå til innhold

Ny på disse sidene og lurer litt på... hvor ofte har dere vært til kontroll?

gamla2

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 40 år og har termin 12 sept med mitt 5 barn. Var 21, 27, 29 og 35 år gammel på de forrige. Var gravid i 2008, da var jeg akkurat fylt 38 år,men mistet etter 9 uker.

Nå er jeg gravid igjen og alt ser ut til å gå bra, men jeg er overrasket over hvor sjelden jeg har svangerskapskontroll. Er det ikke "høyrisikograviditet" når man er over 40? Større sjanse for svangerskapsdiabetes, døfødsel etc?

Jeg ringte lege i uke 8 og fikk da time i uke 13. Det er vel for sent i forhold til duotest? Fikk da kranglet meg til tidlig ultralyd noen dager senere i uke 13 og alt så ok ut. (ingen fortykning i hudfold, og markert nesebein). Fikk ikke tilbud om duotest eller lignende.. og avslo "tilbudet" gynekologen ga til forstervannsprøve da "risikoen for å abortere var like stor som risikoen for at noe var feil (1%)", og siden jeg allerede har mistet en gang ikke ville ta sjansen.

Fikk beskjed av lege om å bestille ny time i uke 24... Det betyr altså ingen kontroll mellom uke 13 og uke 24.. er ikke det veldig lite? Og etter det er det hver fjerde uke hos lege.

I tillegg har ikke jormord kapasitet her så jeg fikk først time i uke 18, som ble flyttet til uke 19 av henne. Denne passet meg ikke, så jeg måtte få den flyttet og fikk da tilbud om time i uke 24 hos henne også?!?

Skal vi ikke få ekstra oppfølging når vi er gravide i moden alder?

Jeg er jo redd for at ting skal gå galt, "gammel" som jeg er og i tillegg overvektig.

Fortsetter under...

Hei!

Gratulerer! Jeg har fått barn både som 39, 41 og 44 åring og har kun fulgt de ordinære kontrollene hos jordmor. Det har gått helt fint, men så har jeg også hatt helt greie svangerskap. Det skal også sies at jeg heller ikke har hatt noe behov/ønske om noe mer. For meg har det å få barn vært helt naturlig både i 20, 30 og 40-åra:) Jeg har 6 barn. Lykke til ihvertfall.

Men du skal vel på ordinær ul mellom uke 13 og 24?

Ja jeg har vært på ultralyd og alt sto bra til der også, men der tok de jo hverken blodprøver eller urinprøver.

Regner jo med at alt går bra, men lurer likevel på hvor ofte som er "normalt". Jeg har venninner som er både like gammel som meg og som er under 38 og de har hatt ihvertfall 2-3 flere kontroller enn meg før uke 24.

Men det er vel noe jeg må be om, og ordne opp i selv. Det forundrer meg bare siden det statistisk innebærer en større risiko etter 38 år.

Husker du frekvensen for de ordinære kontrollene hos jordmor? Selv syns jeg at førstegangstimen hos jordmor i uke 24 er veldig sent... har ikke opplevd følelsen av å ikke bli tatt vare på før, så enten er jeg veldig følsom denne gangen, eller så har ting forandret seg siden sist.

Jeg har tatt første kontroll hos privat gynekolog i uke 11, så ordinær ul uke 17/18 og så jordmortime ca uke 23. Deretter jm hver 4 uke og oftere helt på slutten. Jeg husker ikke helt eksakt fra de 3 siste, men det kan ha vært at jeg har hatt en jm-time noe før med en av de. Her er det god jm-dekning, så det har ikke vært noe problem. Det har kanskje forandret seg noe, men om du ser på "standarden" de følger nå, så er det "riktig". Men det kan jo være at du liksom tenker at du trenger så mye mer kontroll nå, siden de maser så mye om risikoen for modne mødre osv. Men om blodtrykk og urinprøver er bra, er det vel greit nok. Tror nok jeg har tatt blodprøver, urinprøve og blodtrykk på den timen rundt uke 11. Det kan jo være greit?(det kan du jo ta hos fastlegen din også...)

Jeg var hos legen min i uke 7 og uke 12. tok blodprøver og ble henvist til tidelig ultralyd pga tideligere XU. Jeg måtte selv spørre om duo-test og henvisning til det. Nå skal jeg til jordmor uke 16\17 Har fått time til ordinær ul i uke 20 og vil gå annenhver gang hos fastlege og jordmor ca hver 4 uke til uke36 da annenhver uke til uke38 da hver uke.

Er nok litt forskjelig praksis, men jeg ville ha gått til kontrol hver 4 uke.

Lykke til :)

Jeg har født i en alder av 36 og 38, og nå blir det 43. Jeg har et litt spesielt utgangspunkt, så jeg får noe ekstra oppfølging, og nå som jeg er i uke 35, blir det vel en eller annen kontroll hver uke.

Det er nok lite med kontroller før uke 12, da de regner med at de ikke kan gjøre noe hvis det går galt, og selv for meg gikk det en god stund til neste kontroll. Mulig at det var uke 16. Man har jo ordinær UL som blir et slags ekstrakontroll.

Du kan sikkert ta flere av kontrollene hos fastlegen din - da kan du nok få tatt dem oftere.

Annonse

Takk for svar alle sammen. Det ser ut til at jeg følger vanlig prosedyre. Var hos lege i dag og snakket litt om at jeg følfte meg litt dårlig ivaretatt og han messet i vei om "i gamle dager" og alle barn som kom uansett kontroller eller ikke :)

Endte opp med at jeg satt og gråt på kontoret hans, og har hatt et tungsinn i kroppen i hele dag, så jeg er nok antagelig bare veldig sliten.

Ser jo både på det dere skriver og det jeg har lest meg til at jeg følger vanlig prosedyre etter dagens norm. Det dumme med det hos legen var at jeg ikke fikk tatt opp min gjentagende hodepine og at jeg allerede har kynnere, for jeg ble så frustrert over min egen reaksjon :)

Men blodtrykket var fint, bittelitt hvite blodlegemer i urinen og fin blodprosent, så jeg trenger nok ikke bekymre meg. Hjertet hørte jeg også, nydelig lyd av de hjertelyttemaskinene!

Fikk lov av legen å ha en ekstratime hos han også om 4,5 uker, så da bør jeg jo være fornøyd!

• 2 uker senere...

Jeg ringte fastlegen 7 uker på vei og fikk ham til å sende henv. til Duotest til Riksen, som ble utført i uke 11. Første ordinære kontroll var hos jordmor i uke 19, og neste ble satt opp til 6 uker senere (ordinær ul ble i uke 21). Kommer ikke til å gå til lege overhodet om ikke noe spesielt skulle dukke opp.

Antall planlagte kontroller i følge det nasjonale programmet for svangerskapsomsorg er gått kraftig ned siden min 1. ble født, og da særlig for flergangsfødende. Med 3 barn fra før der svangerskapene har vært normale, er det vel strengt tatt ikke nødvendig for meg å gå til kontroll oftere regner jeg med. Gått 1-2 uker på overtid de to første gangene også, helt uten problemer. Men erfaringsmessig blir det vel hyppigere kontroller ved passert uke 30.

Hei, og gratulerer :) Du bør ha flere kontroller enn dette, du skal følges opp i forhold til om du utvikler svangerskapsdiabetes, noe du har en økt risiko for siden du er over 38 år og er overvektig som du sier. Selv blir jeg 40 om noen mnd, og blir ferdig med mitt svangerskap på mandag, skal ha planlagt ks. Jeg har vært til kontroll så ofte at jeg har mistet oversikten. Gikk først hos jordmor og gynekolog på en privat klinikk, men kontrollene ble flyttet til sykehuset da jeg fikk svangerskapsdiabetes, og da måtte jeg til kontroll en gang pr.uke. Man kan si at en graviditet er naturlig osv osv, men man skal heller ikke legge skjul på at ting kan skje, uansett alder på mor, men man skal være mer obs når mor er i en moden alder. Masse lykke til med svangerskapet ditt, og stå på for å få de kontrollene du føler du trenger for å være trygg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...