Gå til innhold

Hvorfor sier man at ett svangerskap varer i 9 mnd? Det gjør jo ikke det...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det varer jo nesten i 10 mnd. Folk må tro jeg er helt på jorde når jeg sier jeg er nesten 4 mnd på vei, og har termin i november....Det blir jo langt fra 9 mnd om man teller på fingrene.

Eller har man sluttet å si at man er gravid i 9 mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man regner fra siste mensdag før befruktning, gjør man ikke?

Babyen ligger i magen i ni mnd +/-

Skrevet

Vel.... "Nesten 10 mnd" er vel ganske nøyaktig like feil som 9 mnd...

Man er gravid i ca 9 1/2 mnd, - noe i underkant. (ofte ca 9 mnd og 11-12 dager).

Hvor mange måneder et bestemt svangerskape varer totalt, avhenger litt av når man ble gravid, ettersom lengden på månedene jo er noe ulik.

Skrevet

Det er el ikke så galt å si 9 mnd. Fra første dag i siste mens til termin er det omtrent 9 mnd + en uke, fra unnfangelse til termin er det omtrent 9 mnd - en uke.

Er du sikker på at du har regnet riktig?

Skrevet

Jeg ble gravid 1. desember, hadde termin 1. september (akkurat 9 måneder). Hadde første dag i siste mens 20. november.

Jeg fødte 20.august. (også akkurat 9 måneder). Så min baby var i magen i 8.5 måneder sånn ca.

Skrevet

Mitt svangerskap varte nøyaktig i 9 måneder. Hadde sex 14.august og babyen kom, på termindato, 14.mai :-)

Skrevet

Den enste måten å komme fram til at et svangerskap, som jo varer i 40 uker, er 10 mnd er ved å late som det bare er 4 uker i hver mnd.

Men ethvert oppegående menneske vet da at det kun er februar som har 28 dager.

Skrevet

Man regner ikke svangerskap i mnd men i uker.

40+3 er vel det som er vanlig.

Skrevet

Og 40 / 4 (4 uker i en mnd) = 10, så da blir det mer riktig med 10 mnd egentlig.. Jeg trodde legen min var helt på jordet da jeg var 3 mnd på vei i slutten av desember og hadde termin i juli.. Regnet ut at da hadde jeg jo 7 mnd igjen å gå.. nei vent, 3mnd ? 7 mnd????

Skrevet

og jeg var gravid i 8 mnd....

Skrevet

En måned er ikke 4 uker! Februar er vel den ENESTE måneden som er akkurat fire uker;)

Skrevet

40 + 2 er vel vanlig i Norge. Tror 40 + 1 er vanlig "på kontinentet". Hehe.

Men er ellers helt enig med 10:52; svangerskap regnes i uker, -iallfall for oss "invidde". For dem som aldri har vært gravide, eller ikke interesserer seg for denslags, er 9 mnd enklere å huske og forholde seg til enn X antall uker. Særlig underveis i svangerskapet; 21+5 sier trolig LITE for svogeren min på 18, f.eks.! Mens han får langt bedre oversikt om jeg sier at jeg er ca 4,5 mnd på vei :-)

Skrevet

Anonym 11:09

Hvis det er er 4 uker i en mnd, hvor gjør du av den 29., 30., og 31. da???

Hver mnd er 4.5 uke ca, derfor er et svanger skap 9 mnd og ikke 10.

Herlighet, er det faktisk noen som tror at alle mnd bare er 28 dager? I så fall er er det skremmende at disse snart skal bli foreldre.

Skrevet

Når man regner i mnd så er det 4 uker som er vanlig å regne med, selv om det er flere dager i en mnd.. Og siden det også er flere dager i en mnd blir det asså nærmere 10 mnd enn 9 :)

Skrevet

Man regner da ikke 4 uker som 1 måned. Hvem gjør det? Og 40 uker vil aldri bli 10 rene måneder uansett hvordan du snur og vender på det ettersom en måned altså er mer enn 4 uker.

Skrevet

hehehe le litt morsom denne her. :) Nei, 4 uker tilsvarer i 11 av 12 tilfeller ikke riktighet ;) Bare februar består av 4 uker, alle de andre månedene har flere dager, og i løpet av noen måneder vil disse daggene sammenlagt utgjøre litt. :) Ellers så regner vi et svangerskap fra første dag i siste mens. Man er jo ikke gravid da, sånn egentlig, for befruktelsen skjer jo teknisk sett nærmere 2 uker etter første dag i siste mens, Dette er veldig forskjellig fra kvinne til kvinne, noen har eggløsning tidlig, andre sent, men man er uansett ikke gravid før egget er befruktet, det regner jeg med du er enig i? Så når man før i gode gamle dager snakket om at et svangerskap varer 9 måneder så er jo det faktisk nokså riktig. :) Men nå har de jo i lang tid heller valgt å ta utgangspunkt i siste mens siden dette er en dato de fleste lettere kan holde styr på enn når de faktisk hadde eggløsning ;)

Skrevet

Det er mer enn 4 uker i en mnd. Svangerskapet regnes fra den første dagen i din siste menstruasjon (dag 0). For eksempel min første dag i siste menstruasjon 2 desember, dato i dag 2 mai. Er lik akkurat 5 mnd på vei i dag. Termin 09.09.11. Fra 2 desember 2010 til 9 september 2011 er det bare 9 mnd og en uke. IKKE 10 mnd. Men en kan jo gå overtid 2-3 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...