Gå til innhold

Å være fosterhjem for pengenes skyld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør det noe? Så lenge man faktisk gjør en god jobb er det vel ikke værre at man tar seg betalt for å ta seg av barn i sitt eget hjem enn at man jobber på en barnevernsinstitusjon, er lege, jobber i barnevernet eller noe annet. Hvorfor skal ikke lønna bety noe for fosterforeldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det blir feil, så lenge man faktisk er innstilt på å gjøre en god jobb og ikke lar alt flyte...

Tror de aller fleste fosterforeldre gjør det for pengene og ikke idealisme.

Men jeg tror også de fleste tar oppgaven seriøst!

Skrevet

Skrev et svar her, men det ble visst borte...:s

Skrevet

Stakkars deg! Tenk å ha et sånt menneskesyn! De færreste gjør det nok for pengenes skyld. Er du opptatt av å tjene masse penger blir du ikke fosterhjem.

Skrevet

Det er vel ikke noe galt i å mene at man skal ha penger for jobben man gjør? Men å gjøre det kun for penger, er ikke bra. Da gjør du ingen god jobb og barna har det ikke bra. Finnes nok noen av dem som ser det som en smart løsning for å "jobbe hjemme", uten å ha noe hjerte for det de driver med.

Skrevet

Du er tydeligvis ikke forsterforelder?

Det er ofte MYE jobb med disse barna. Mange kan faktisk ikke ga en vanlig jobb ved siden av. Burde de ikke kompenseres?

Jo! Og det betyr ikke at de gjør en dårligere jobb med ungene.

Jeg synes det er fantastisk at noen er villig til å gjøre denne jobben når det finnes så mange inkompetente foreldre som ikke klarer å ta seg av egne barn.

Jeg kjenner mange som er fosterforeldre!

Skrevet

hvis de tar seg av barna på en skikkelig måte, da er grunnen uviktig. vet om noen barnehjem som er utrolig bra, som har i tilfeller overkjørt barnevernet for å få barna hjem til sin familie. barna hadde det meget bra hjemme, men ene gutten hadde ADHD som moren fikk skyld for. (ja dette er seriøst, ungen hadde ikke vært på utredning før han kom i fosterhjem pga. moren fikk ikke sende han selv). og enkelte gjør alt for at barna som de får skal leve i et "himmelrike", og all ære til dem.

men så har du pengeslukene, de som gir f**** i ungene og bryr seg bare om pengene. de skulle ha vært sendt på hav i flekkene.

Skrevet

Innlegget ditt har ingen relevans til noe jeg skrev!

Selvsagt skal fosterforeldre kompenseres for jobben de gjør. Jeg har vokst opp med fostersøsken, har utdanning innen feltet, jobber med fosterforeldre og har flere i familie/omgangskrets som er fosterforeldre.

Det jeg sier er at man ikke velger å bli fosterforeldre fordi det er såfett betalt!

Skrevet

Men da leste du ikke mitt første svar heller!

Jeg synes faktisk det er greit at folk blir fosterforeldre OG har det som inntekt på ene forelder. Bare da får de frigjort nok tid til å gjøre en god jobb.

Skrevet

"Tror de aller fleste fosterforeldre gjør det for pengene og ikke idealisme. "

Denne setningen er det jeg svartepå i mitt første innlegg. Så kom det et innlegg helt uten sammenheng fra deg og når det blir påpekt mener du jeg ikke har lest innlegget jeg svarte på? Wow...

Skrevet

Det er vel ikke værre å være fosterforeldre for pengenesskyld enn å være lege eller advokat for penenes skyld. Det vesentlige er ikke hvorfor du gjør jobben, men hvordan.

Skrevet

Motivasjonen for de fleste fosterforeldre er at de får betalt!

Dernest har de lyst å gjøre noe bra for andre.

Det hadde vært få fosterhjem å spore opp uten lønn 'for strevet'!

Skrevet

Nei, for de fleste er ikke pengene motivasjonen men det som gjør at det er fysisk mulig å være fosterhjem.

Skrevet

Noen kan kanskje ønske å bli fosterforeldre for pengenes skyld......men de FORBLIR fosterforeldre av andre årsaker. Når man innser hvor tøft det faktisk er å være fosterforeldre så forstår man at lønnen/kompenstasjonen er så liten i forhold til alt arbeidet man gjør at det er ikke pengene som holder man gående ;-)

Jeg er selv fostermor og vi valgte å bli fosterforeldre for andre grunner enn penger (ønske om barn i huset) og tror helt oppriktig at de som gjør dette for pengene ikke holder ut veldig lenge og jeg tror nok at de siles ut etter kun kort tid.

Vi har et fosterbarn som var forventet vanlig utvikling og at vi kunne fortsette i jobb og fritidsaktiviteter som normalt. Dette viste seg å være helt feil.

Jeg er frikjøpt fra jobb (på 4. året) og taper MYE penger hver måned på å ikke være i jobb. Vi er faktisk i en situasjon som gjør at vi hadde hatt mye mer penger om fosterbarnet ikke hadde bodd her, så ikke kom å tro at man blir rik av det. Når jeg er frikjøpt fra jobb innebærer det at jeg måtte si opp jobben, mister all rett på pensjonsoppsparing mens jeg er fostermor fulltid, mister rett på feriepenger og sykepenger, jeg har mindre utbetalt totalt i måneden enn hvis jeg hadde vært i 100% jobb og ikke minst mister muligheten til å "jobbe meg opp" i yrket mitt.

Fosterbarnet vårt krever mye oppfølging på alle måter. Samvær med biologiske foreldre (og kraftig reaksjon etter samvær), lege og sykehusbesøk, fysiotrening og de møtene som følger det, PPT møter, Samarbeidsmøter med barnehagen hver mnd, ukentlige møter med assistent og ped.leder i bhg, ekstra oppfølging fra barnevernet (møte hver mnd), psykolog/spes.pedhjelp hjemme hos oss, kurs 2-3 ganger i året (agresjonsmestringskurs, tilknytningsforstyrrelsekurs osv. Gjerne i helg), Ellers har vi standar oppfølging fra tilsynsfører 4 ganger i året.

Hver dag går i å mestre hverdagen, trene barnet og nyte de små øyeblikkene....det kan ikke måles i penger.

Jeg VET at hadde vi gjort dette kun for pengene hadde vi gitt opp for lenge siden. Det er knalltøft og det går ut forholdet vårt, det sosiale livet vårt og ikke minst det totale overskuddet av energi til andre ting. Vi elsker fosterbarnet vårt og kjemper en tøff kamp for at han skal få et best mulig liv.

Jeg tror helt ærlig at de som gjør det for pengene får et stort sjokk når de faktisk forstår hvor mye arbeid det egentlig er. Det er ikke bare et ekstra barn i huset, det er å plutselig gjøre hele livet og hele familien offentlig (tilsynsfører, barnevernet, ev fysio, ev. spes.ped, ev. psykolog osv kommer inn i hjemmet jevnlig), man får en ekstra familie (med foreldre, besteforeldre, tanter og onkler) man skal samarbeide med og ev. treffe jevnlig, man må på kurs jevnlig osv.

I løpet av det siste året har jeg og mannen vært sammen en kveld utenfor huset sammen med gode venner hvor vi bare gjorde det vi ville og ikke var på kurs samling eller møter ang. fosterbarnet. Ellers er vi kun 1 person ute på ting om gangen. Vi har innvilget avlastning, men det finnes ingen familie som passer til gutten vår....han krever veldig mye og det er ikke lett å finne avlastere som kan bruke hele helgen på han. Vi har måtte melde avbud på 2 bryllup i fjor sommer og 1 bryllup denne sommeren....det er forferdelig trist....men slik er det nå. Vi har tatt dette valget og må gjøre prioriteringer utifra det. Vi elsker gutten vår!

Skrevet

Om man blir fosterforeldre for pengenes skyld.. ja, da er man ikke særlig økonomisk...

Bare for sikkerhetsskyld så "tjener" fosterforeldre ca 6000 kr pr måned.

En må ofte ta seg fri fra jobb for å være tilstede på BUP, PPT, foreldremøter, tilsynsmøter, samvære med foreldre og barnevern....

Så om en ønsker å tjene 6000 pr måned er det mange jobber som betaler mye mye bedre...

Hilsen fostermor:)

Skrevet

13:01 og 10:17

Fryder dere med å se at foreldrene mister barna sine fra overgrep av barnevernet.

Hvor mange barn her i norge er riktig plassert i fosterhjem?

Fosterforeldre for mer en 6000 kr i mnd, se dere har allerede begynt å lyve.

Har selv sett dokument på hvor mye fosterforeldrene tjener.

Husk dere får og kjøregodgjørelse for å kjøre til ,BUP,PPT

osv.fy f...

Nei dere fosterforeldre er med barneverne å hjelper å stjeler barn fra trygge hjem,skam dere.

Ja, hadde det vert barn som trengte det, så hadde jeg forstått det, men dessverre det er dem som ikke for hjelp.

Skrevet

Beklager å måtte gjennomkue deg, men du er kanskje en av dem som ikke klarer å ivareta barna dine? Javisst kan BV ta feil, men det er ekstremt sjelden de tar feil og fjerner et barn for mye fra hjemmet. Oftest er det de barna som ikke blir fjernet de gjør feil med...

Jo, de 'tjener' nok mer enn 6000 i mnd.

Men de gjør en fantastisk jobb - det kan ingen ta fra dem.

An 10:17 kunne vært en kollega av meg. Hun og mannen ofrer veldig mye for et barn som krever enormt!

Ikke bare måtte hun slutte i jobben, men de mister sitt sosiale liv.

Tenk så heldig dette barnet er, som har fått en ny sjanse hos flotte fosterforeldre!

De kunne gitt opp for flere år siden, men de holder ut, for de er glade i barnet.

Skulle bare mangle at de ikke ble lønnet for denne jobben!

Skrevet

Dette er en verden jeg ikke har innsikt i. Men jeg vil tro de fleste blir fosterforeldre av idealisme? Håper ihvertfall det i min naivitet. Og til 13:27: Det du sier høres ekstremt og paranoid ut. Det kan da ikke være gjengs i virkeligheten? Og hvilket grunnlag har du for å uttale deg?

Skrevet

13.27: du trenger en hjerne som virker. Svært få fosterbarn er fjernet på feilaktig grunnlag. Problemet er at vi har ALTFOR FÅ forsterforeldre i dette landet.

Dessuten får ikke alle fosterhjem forsterkning, de fleste får en lav sum som godtgjørelse for jobben.

De som burde skamme seg er de håpløse foreldrene som har mishandlet ungene sine, og når de endelig blir fjernet henger de barna sine ut med fullt navn og bilde på nett. Der har du skrekkelige foreldre som ikke engang har vett på å beskytte barna sine sitt privatliv. Det er kvalmende.

Skrevet

Tjener vi mer enn ca 6000 kr måneden? Det kommer litt an på alderen til barnet, men vi har iallefall en arbeidsgodgjørelse på ca 6000. Dette er skattbar inntekt og forresten, så utbetalt blir det mye mindre.

Ja, vi får kjøregodgjørelse for å kjøre rundt. Det er helt sant. Men dette er ikke en inntekt. Dette er dekning av en faktisk utgift. Slik som du hadde fått av din arbeidsgiver om du hadde måtte bruke bilen i din jobb:)

Det kan godt være at barnevernet gjør feil. De er bare mennesker de og. Men da vil jo de biologiske foreldrene få barnet tilbake senere.

Synd at du mener at vi stjeler barna. Husk at vi er totalt uskyldig i den prosessen. Vi gjør bare en jobb for barnevernet og barnet:) ikke for foreldrene

Skrevet

Å dere trenger ikke spille uskyldig.

sitter å lyver i retten og det hele skam dykk.

Hjerne har jeg mer enn du har 13:46

Barneverne har gjort så mye feil og det har enda ikke hendt at barnevernet har innrømmet det og at foreldre fått barna tilbake.

Nei kyss meg ...... samma det.

Skrevet

14.03, seriøst, skaff deg hjelp. Du er usammenhengende og usaklig.

Skrevet

Til 14:03: hva er din bakgrunn for å uttale deg? Er du virkelig alvorlig?

Skrevet

Synd at du føler det på den måten 1403.

Dette er et meget sensitivt område og en klarer nok sikkert ikke å se helt objektivt på saken.

Det hender sikkert ikke ofte at barnevernet innrømmer feil. Men det hender ofte at barna blir sendt tilbake til forledrene:)

Hvis du er en mor som har barn i fosterhjem og mener at det er uriktig, så må du stå på å kjempe videre:) Det beste du kan gjøre for barnet ditt nå ( slik jeg ser det) er så sørge for at det har det best mulig der det er nå.

Skrevet

I grunnen er det vel ganske lite informasjon fosterforeldre får om barnas bakgrunn - sett i forhold til alle problemene som kan dukke opp eller forklare endel.

Så om noen er i retten, så er det for å fortelle hvordan situasjonen er per i dag for barnet og evt framskritt.

Lukter barnevernssak lang vei av deg 14:03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...