Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så utrolig mange som skriver feil. "Jeg å mamma skal..." for å ta et eksempel... Det heter OG, å skal stå foran et VERB!

Jeg blir rett og slett sjokkert når jeg ser folk som er LÆRERE skrive feil på Facebook blant annet.

Ja det er jo NOE å irritere seg over, men ja, jeg gjør det!;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt enig!Skulle tro voksne folk visste forskjell på å og og!

Skrevet

Enig! Dette er noe de aller fleste burde kunne.

Leste forresten på bf tidligere i dag at ei dame skrev om sønnen som skulle komformeres.

Skrevet

Å og OG-regelen er det de færreste som behersker her til lands.

Det er ikke alltid slik at det er Å- foran verbet.

Vi har sammenbindingsregel også.

Skrevet

ikke alltid?gi meg et eksempel?

Skrevet

Hun liker å hoppe og danse.

Her er det to verb bundet sammen av "og". Det skal ikke være "å" begge steder.

"Å" er infinnitivsmerke og skal bare brukes forran et verb i infinnitiv.

"Og" er et bindeord som står mellom to likeverdige ord eller settningsdeler. Det kan også være verb.

Skrevet

Kan du ikke heller rette opp i dine egne skrivefeil før du klager på andres feil? Du mangler en del komma i setninger og facebook skal da ikke ha en stor F.

Hilsen norsklærer på 8.trinn.

Skrevet

Hvorfor skal ikke Facebook ha stor F? Er det ikke et egennavn?

Skrevet

det skal det vell det!Facebook:) du mangler visst også komma BTW;)Lærere......

HI

Skrevet

Det er altfor mange skrivefeil på sånne forum til at jeg orker å engasjere meg i det.... Halvparten skylder på dysleksi,,,, da får en litt feil syn på hva slags folk som henger på DIB...

Skrevet

Sikkert lettere å lære seg at det skal være mellomrom etter punktsetting, enn å lære forskjellen på å og og...

Skrevet

Mange som skriver på dialekt også :-) her på denne siden av Vestlandet bruker vi å som og. Dette er ikke en norsktime. Så lenge folk forstår hva det står ser jeg ikke no problem i noe skrive feil. Vi har vell litt viktigere ting å diskutere her? :-)

Skrevet

Å dette var jo også noe å henge seg opp i hi. D er så teit og henge seg opp i hvordan folk skriver her inne. Jeg er ikke så opptatt av og skrive rett her inne, mens i andre situvasjoner kan jeg tenke mye på det å.

Har mest lysst og kaste inn honklet og gi meg her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...