Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #1 Skrevet 1. mai 2011 Hei Jeg tenkte å begynne å handle for ei heil uke. Jeg har brukt å handle litt hver dag på den dyre butikken som er her i nærheten. Tenkte å begynne å handle på en annen butikk som er lenger unna og billigere og handler for ei uke. Noen andre som gjør det sånn som kan gi litt tips? Hvordan beregner dere det hva dere trenger på ei uke? Hva handler dere da?
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #2 Skrevet 1. mai 2011 Vi har også en dyr butikk nært oss, og en billig vi drar til for å storhandle en gang i uka. Melk, smør og brød kan man stort sett handle på nærbutikken, men det meste annet tar man på storhandelen. Handler gjerne først og fremst middager, ost og kjøttpålegg. Så toalettpapir/tørkerull, tannkrem, såper, bleier osv.. Lørdagsgodt er greit å ta med en gang, så man ikke ender opp med å løpe en tur ekstra på den dyre butikken bare for det på lørdag. Skal man storhandle gjelder det å planlegge ukesmenyen på forhand, så man ikke bare handler i hytt og pine og ender opp med masse som man ikke har tilbehør til osv. Tenk praktisk, og kjøp gjerne middager som kan bli til flere middager. For eksempel en steik. Den kan tilberedes, og så deler du den opp i to eller flere middager, avhengig av hvor mange dere er i familien. Den ene middagen settes på bordet, den andre avkjøles og fryses ned i ferdig tilberedt stand. Gjør alltid dette med søndagssteika som her strekker til 2 dager. Samme med stor pakke fiskekaker. Den blir til to middager. Bare med dette har man allerede redusert anntal middager man trenger å kjøpe til 5 i stedet for 2. Ikke bare økonomisk, men det reduserer volumet i handlevogna. Man skal jo tross alt drasse med seg en del når man skal storhandle på den måten.
Ireyna Skrevet 1. mai 2011 #3 Skrevet 1. mai 2011 Når man går fra å handle hver dag til en gang i uka, må man regne med en innlæringsfase. I starten handler du både litt for mye av noe, og litt for lite av annet. Her setter jeg opp en middagsliste, sjekker fryser og kjøl og skap, og handler hva jeg mangler. Prøver å tenke at det jeg bruker en dag også kan brukes en annen, feks en brokoli. Jeg handler aldri godteri når jeg storhandler, for da har jeg spist det opp før helga kommer. Hender jeg må etterhandle frukt og melk, men ellers klarer jeg meg med en gang i uka. lykke til, du kommer til å oppleve en ny verden
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #4 Skrevet 1. mai 2011 Det er MYE penger å spare på å handle en dag i uka. Det er også en stor gevinst i den tiden du får alle andre dager til deg selv og ungene. Jeg handler dette hver uke Mel av ulike typer (baker alt selv) Frukt (epler, appelsin, druer, melon osv. Du lærer etterhvert hva og hvor mye du trenger.) Grønnsaker (tenkt på hva du trenger til middagene og gjerne grønnsaker som kan spises rå. Jeg handler tomat, paprika, sqasj, agurk, salat, gulrøtter, blomkål, broccoli og litt annet som frister) Kjøtt og fisk til middager (karbonadedeig, fisk, koteletter, kylling osv etter eget ønske. Jeg kjøper noe og har en del på frysen.) Melk, smør, juice, pålegg, kesam, matfløte osv. Så er det jo alltid noe jeg trenger påfyll av innimellom. Jeg skriver opp etterhvert når det nærmer seg tomt og han mye ekstra i skapene. Det er tannkrem, tanntråd, tannbørster, saper, vaskemidler, gjær, buljong, maizena, krydder, frø, nøtter, oljer osv osv. vi spiser for det meste sunt og variert. Vi er 4 i familien og bruker 1000 kroner i uka inkludert bleier, vaskemidler, hygieneartikler osv. Det er klart det lønner seg å handle en gang i uken og spise det man kjøper. Vi spiser ikke godterier, saft, brus, is osv så den utgiften slipper vi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå