Gå til innhold

Jeg har sådd noen solsikker og andre planter inne. Er det for tidlig å sette de ut i jorda...? (bor på østlandet)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det er det. For det første bør du vente til faren for nattefrost er over, faktisk ikke før 17.mai. Solsikkene tåler sannsynligvis litt frost, men de liker det ikke så godt. Andre sommerblomster dør om det bli såvidt under 0 grader iløpet av natta.

Men for det andre, og enda viktigere, må du herde plantene i ihvertfall en uke, gjerne to først, ellers blir de satt langt tilbake i utviklinga. Dvs, du setter dem ut noen timer hver dag - i skyggen først, så gradvis i mer sol og lengre tid - og tar dem inn igjen hver natt. Det kan du begynne med nå, så tåler plantene overgangen til utelivet mye bedre.

Mine planter har stått ute i en uke nå, men jeg sjekker yr.no om det blir frost om natten, for da får de komme inn igjen. De står forholdsvist lunt, og eneste problemet jeg har hatt er faktisk solbrendte blader på et par av dem. Hadde det vært en mindre varm april hadde de nok vært inne ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...