gledebarnet2 Skrevet 30. april 2011 #1 Skrevet 30. april 2011 Hei. Nå er det blitt veldig varmt i sola og jeg er mye ute og soler meg en del. Jeg bruker fuktig håndkle over magen fordi jeg vet ikke hvor grensen går med tanke på at fostervannet kan bli for varmt. Hvilke foriktighetsregler har dere under solingen og hvor mye soler dere dere?
Mrs. Bouquet Skrevet 30. april 2011 #3 Skrevet 30. april 2011 Jeg går ikke med bar mage når jeg er gravid, ikke fordi det gjør noe for babyens del, men for å skåne omverden for synet. Selve solen er ikke noe problem i seg selv, det er kroppstemperaturen man skal passe på. Altså at man ikke blir for varm. Det tar lengre tid å kjøle ned selve fostervannet enn seg selv. Jeg smører meg litt oftere når det er sol for jeg vil helst slippe pigmentflekker.
gledebarnet2 Skrevet 30. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 30. april 2011 Ok, når jeg ligger på terassen i direkte sollys blir kroppen fort varm og det er viktig at man dekker til magen, tror jeg, da den fort kan bli veldig varm. Og det er vel det eneste som kan være skadelig ift fosteret. Hører ofte kommentarer fra folk at gravide IKKE kan sole seg, men ingen kan argumentere hvorfor, de har bare hørt at det er slik...
Billie Jean Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 Hele kroppstemperaturen din spiller inn på hvor varmt fostervannet er, ikke bare akkurat varmen som rettes mot magen. Men i sola bør du drikke masse vann, og passe på å ikke bli for varm sånn generelt:) Gravide kan sole seg, men det er lett å få pigmentflekker, kanskje derfor noen sier at man ikke skal sole seg? Smør deg inn med solkrem så går det nok bra. Selv bruker jeg ganske høy faktor, spesielt på magen, for der er jo skinnet strukket og ikke eksponert for sol før. Nyt sola du:)
lille frø, mor til to Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 Enig med Billie. Vær forsiktig med ikke bli for varm under solingen, siden kroppstemperaturen stiger. Men klart alt med måte. Så er det disse kjedelige pigmenflekkene man kan få. Brune stygge flekker som kanskje forsvinner etter svangerskapet, men det er det ingen garanti for.
gledebarnet2 Skrevet 30. april 2011 Forfatter #7 Skrevet 30. april 2011 takk for tips:) Har hørt om pigmentflekkene, men har ikke fått noen, hverken i første elr 2.sv.skapet hittil...får håpe jeg slipper .... Men da blir det soling med måte, ja...
<3 mine søte små<3 Skrevet 1. mai 2011 #8 Skrevet 1. mai 2011 sol deg, kos deg..men ta heller oftere pauser. viktig å drikke godt.. evt fukt et håndkle og legg over magen, når du kjenner at du begynner å bli varm.
Draumaren Skrevet 1. mai 2011 #9 Skrevet 1. mai 2011 En bør ikke sole seg for mye av tre grunner: 1. En kan få ufine pigmentflekker 2. Strekkmerker kan bli styggere (litt samme som punkt 1) 3. Kroppen kan bli overopphetet og fostervannet for varmt, noe som kan gjøre både deg og babyen alvorlig syke. Siste punkt opptrer sjelden tror jeg, men jeg kjenner ei som opplevde det, var veldig ille for både henne og spiren. En kan forebygge det med å drikke mye kaldt under soling, og sole seg i korte perioder av gangen. Tror helt ærlig ikke et fuktig håndkle over magen fungerer tilfredsstillende, da det er kroppens temperatur som spiller inn, og ikke direkte solskinn på magen.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 1. mai 2011 #10 Skrevet 1. mai 2011 Dekke til? Drar heller opp toppen jeg da... men bare hjemme på verandaen da. Er jo ikke veldig varmt enda, men til sommern er det nok greit å ha en parasoll i nærheten og å drikke masse vann. Som man ikke går ofte nok på do fra før...... Skal nok en god del til før man blir "for varm".
Zana123 Skrevet 1. mai 2011 #11 Skrevet 1. mai 2011 Jeg har ikke bekymret meg så mye for varmen i norge, så lenge man drikker nok. Bodde en stund i afrika og damene der er ute å jobber hele dagen i sola med store mager. De sa at de bare måtte drikke mer enn vanlig, og der var det 40 grader.. Blir det så varmt her orker nok ikke jeg ligge i sola uansett, da blir det nok under en vifte inne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå