Duggfrøken Skrevet 30. april 2011 #1 Skrevet 30. april 2011 Jeg har en liten morsom type på 21mnd (han blir 2år i Juli). Han har alltid vært en veldig våken type, og tidlig ute på det meste, men nå har han begynt å telle... Han teller fra 1 til 10 eller allerhelst til 9 men han sier tiiiii etterhvert Jeg våknet en morgen her han lå mellom meg og mannen og han satte i gang å telle med engang han slo opp øynene en to tre fire.... osv... siden teller han alt. Det er ikke bare at han teller med ordene, men han forstår konseptet at tallene har mening, han teller ting. Så jeg lurer på siden jeg bare har en og ingen å sammenligne med. Er dette tidlig? Jeg tror det, men jeg vet jo ikke!
Rødhette <309+<312 Skrevet 30. april 2011 #2 Skrevet 30. april 2011 Hei, jeg har også en liten gutt som teller til 10, han er 22mnd. Han begynte og telle til 10 for to måneder siden, og jeg har fått mange tilbakemeldiger på at det er tidlig. Folk tror det ikke når jeg sier det Men han har alltid vært tidlig med språket, nå snakker han mye i setninger på opptil 5-6 ord. og synger flere sanger. En kjempe kjekk tid :-)
PeppaPig Skrevet 30. april 2011 #3 Skrevet 30. april 2011 Wow!! Tidligere ute enn min på 21 mnd hvertfall! Her telles det ikke til 3 engang Morsom periode de er inne i da, og herlig at han skal telle alt..
2små,rosa&blå Skrevet 30. april 2011 #4 Skrevet 30. april 2011 lol, så morsomt tråd. Det er så utolig forskjell på de små i den alderen! Her kan snuppa på 17 bare noen få ord, men hun kan "telle" til 3! Sikkert fordi vi har lekt mye eeeen tooo TRE også skjer det noe gøy.. Så nå etterligner hun på en måte tonen, skjønner med en gang hva hun skal frem til. De er så NYDELIGE i den alderen. Og de blir jo bare sjønnere og skjønnere føler jeg <3 Sukk (-;
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #5 Skrevet 1. mai 2011 Jeg vil tro at dette er ganske tidlig. De fleste barn lærer vel å telle når de er rundt 2. Men noen er tidlige med en ting, andre med en annen. Datteren min på 4.5 leser og skriver godt. Kan godt lese en hel bok uten problemer. Og det er tidlig i forhold til akkurat dette. Ikke eksepsjonelt, men fortsatt tidligere enn gjennomsnittet. Men telle til 10 derimot er det ikke alltid hun får til... Også kan hun både norsk og fransk flytende. Men klarer ikke å uttale r og l... Så ingenting er svart hvitt:-)
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #6 Skrevet 1. mai 2011 Gutten min på 1,5 teller til 10. Vet ikke hvor han har lært det. Senest i dag satt han på kjøkkenbenken og laget mat med meg og telte for hver teskje med sukker vi puttet oppi bollen...
Lemonia Skrevet 2. mai 2011 #7 Skrevet 2. mai 2011 Om det er tidlig eller ikke vet jeg ikke, men eldstemann kunne telle til 14 da han var 21 mnd og han pleide også å telle ting (f.eks. trinnene når han gikk opp og ned trappa).
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. mai 2011 #8 Skrevet 2. mai 2011 Jeg tror det er tidlig hvis han faktisk teller ting, og ikke bare nevner alle tallene som en regle. Jenta mi kunne telle til 12 da hun var 20 mnd gammel, men hun bare ramset opp alle tallene og "liksomtellet"- telte ikke riktig som sådan
Lillemus&mamma'n Skrevet 4. mai 2011 #9 Skrevet 4. mai 2011 Trodde ikke det var så veldig tidlig... Datteren min har telt til 20 i tre-fire måneder, og hun fyller to om en uke.
startopia Skrevet 14. mai 2011 #10 Skrevet 14. mai 2011 Nå spørs det om han bare kan tallrekken eller om han kan telle. Enkel test, ta fram 6 biler, la ham telle dem og spør, hvor mange biler har du der ? Svarer han med å begynne å telle en, to, tre osv, kan han IKKE telle, han forteller deg tallrekken. Svarer han 6, uten noe mer, DA kan han telle.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2011 #11 Skrevet 15. mai 2011 Jenta mi på 20 mnd kan telle til 10 både på norsk og morsmål, og det har hun gjort for godt over en mnd siden:) Hun teller ting i bøker osv:)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. mai 2011 #12 Skrevet 15. mai 2011 Dette stemmer ikke helt startopia. Det du beskriver kalles for kardinaltallsforståelse, altså forståelse for konstant mengde. Det har ikke noe med telling å gjøre sånn sett, og forsøket må alltid gjøres med mengder på over 5. Å telle er å f.eks flytte fingeren fra en bil til den neste mens barnet sier neste tall i tallrekken. Som at de sier "en" til første bil, "to" til andre bil osv. Barn gjennomgår normalt fasene omtrent slik: Begynner å ramse opp en innlært tallrekke opp til 20: ca 1,5 år -3 år Begynner å telle hvor mange gjenstander det er i en gitt mengde: ca 2,5-4 år Oppnår kardinaltallsforståelse for mengder på over 5: ca 5 år
MissSofie - Jente09Baby11 Skrevet 16. mai 2011 #14 Skrevet 16. mai 2011 Min er 21 mnd og har telt til 10 i ca 2 mnd. hun begynte for noen uker siden å telle ting også, feks 1,2,3 steiner osv... hun sier setninger med opptil 3-4 ord i også(men flest med 2-3 ord). vet ikke om det er tidlig jeg, men syns nå hun er flink:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå