Gå til innhold

Søknad fedrekvote...er det mulig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det fire måneder siden søknaden skulle sendes inn....fant vi ut nå.

Jeg er arbeidsledig og mottar dagpenger.

Har ikke fått informasjon om hvor viktig det var å sende skjemaet, og sambo ringte NAV igår, og fikk høre at det var i orden og det var bare å sende skjema.

Er det mulig å redde fedrekvoten???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du ferdig med permisjonen din og så har du vært arbeidsledig i 4 mnd?? Man må søke om utsettelse av fedrekvoten FØR din permisjon er over for å få den utsatt - ellers mister man den... Så ville ikke hatt så altfor store forhåpninger om å få den nå, men dere kan jo selvsagt være heldige så er bare å søke...

Skrevet

Jeg la for noen dager siden ute et nokså likt innlegg, har fått en del svar på småtroll 1-2 år, som du kan lese hvis du vil... Fortvilet situasjon! Forbaska NAV:(

Skrevet

Hva mener du foressten med at NAV sa det var i orden? Sa de at dere sannsynligvis får pappapermen? Vi ble ihvertfall oppfordret til å søke, men ingen garanti for at det gikk. Men føler at de sier forskjellig alt ettersom hvem du snakker med på NAV....

Skrevet

Om man snakker med nav lokalt er det ikke sikkert de er oppmerksomme på denne regelen.. Det er jo ikke de som behandler søknadene lengre men forvaltningsenheten så derfor har ikke nødvendigvis de på lokalkontorene peiling på alle reglene.. Regelverket er stort og det er umulig å ha god kontroll på alt dessverre...

Skrevet

Utsettelse av fedrekvote og fedrekvote i seg selv må søkes om FØR du er ferdig i din permisjon. SENEST en mnd. før du er ferdig i din opprinnelige permisjon som er fastsatt i vedtak av NAV må det være søkt om ferdrekvote eller utsettelse av denne.

Vet om flere som har bommet her, et vennepar av meg har misforstått og trodde de kunne søke en mnd før hun var ferdig med sin permisjon i sin helhet, altså etter hun hadde hatt ulønnet perm i ettrkant av den fastsatt av nav. De mistet fedrekvoten.

Jeg tviler sterkt på at dere vil få noen fedrekvote. Igjen så oppfordrer jeg alle til å lese vedtakene man får hos nav, for all informasjonen står i vedtak om foreldrepenger. Vedtaket er et kjempeviktig dokument som alle selv har ansvar for å gjøre seg kjent med. Det er her det står informasjon om hvor viktig det er å søke fedrekvote i rett tid.

Dere kan alltids søke og klage på avslaget dere kommer til å få, men tviler på at det blir imøtekommet desverre.

Så en oppfordring til alle: Ikke bare se om dere har fått innvilget en stønad/rettighet eller ikke og legg vedtaket bort. Les hele vedtaket, det er kjempeviktig at dere gjør dere kjent med det som står der!!

Skrevet

Hei,

vi var også såpass avslappet til det hele at søknaden ble sendt "for sent". Hvis det er minst en måned før utløp av mors permisjon var vi ca 3 uker før sent ute. Nav mottok søknaden ca 10 dager før min permisjon var slutt - ikke så sen som din da... MEN det var ikke noe problem! Pappaen fikk innvilget permisjonen et par dager etter han gikk ut i permisjon (jeg hadde 2 mnd ulønnet). SÅ ja det er mulig å redde den. Ikke alle som er like firkantet da... Skjønner ikke hvorfor denne regelen skal være sånn all den tid man kan ta ut permisjon frem til barnet er 3 år....

Skrevet

Huffa, damer...ikke bra, det her!

Godt at NAV kommer godt ut av det! De har tjent godt på at nybakte foreldre var så opptatt av sine små, fremtidige skattebetalere, så de ikke leste nøyere gjennom papirene de får etter fødselen.

Hvis skrivene vi får tilsendt er den eneste rettlederen, så hvorfor har vi rådgivere på lokale NAV kontor??

Ikke særlig morsomt å betale skatt når man ikke kan benytte seg av godene.

Jejje..jeg er ikke den som bruker å klage på ting og ser som oftest positivt på ting, men dette er noe av det drøyeste jeg har vært borti.

Skrevet

Ærlig talt nicki 82, det var et dårlig argument om at skrivene er den eneste rettlederen så hvorfor ha rådgivere på lokale nav kontor.. Det er faktisk ikke de på det lokale kontoret som bestemmer om man får en stønad - de er nettopp det du skriver RÅDgivere.. De kan rådgi om stønader man kan søke på, men kan ikke si at man får sånn eller sånn for det avgjør ikke de.. Og selvsagt må man gå ut fra vedtakene i forhold til informasjon som gies - er jo slettes ikke alle som i det hele tatt er i kontakt med nav når de søker på noe - en del klarer faktisk fint å finne ut av ting selv og søke uten å være innom det lokale kontoret.

Blir litt irritert for det virker som det er utrolig mange som er voldsomt opphengt i rettighetene sine - men glatt glemmer at med rettigheter kommer også PLIKTER.. Og din plikt som søker på f.eks foreldrepenger er å fylle ut papirene korrekt, lese gjennom søknaden før du skriver under og lese gjennom vedtaket når det kommer... Verre er det ikke - takler du ikke de få kravene er ikke det nav sin skyld.. Snakk om ansvarsfraskrivelse...

Skrevet

Baaah... Syntes å huske at det var en del "klaging" i fbm. foreldrepengesøknaden din også jeg? Noe av det drøyeste jeg vet er folk som bare krever og krever uten at de en gang tar ansvar for å sette seg inn i det de krever.

Du har selv ansvar for å sette deg inn i og lese vedtaket. Hadde du lest på nav. no så står det der også.

Når det er en slik innstilling du har så er det nesten så jeg håper dere ikke kommer videre med saken. Det er snakk om å være litt ydmyk her også... - Men for barnets del håper jeg det ordner seg, og det får mange gode uker med pappan sin.

Veldferdsgodene er nettopp et GODE- jeg betaler skatt jeg også og forventer faktisk at pengene blir forvaltet etter de lover og regler som gjelder.

Dette er ene og alene deres egen feil. Ingen andre kan klandres i denne saken, hverken nav eller julenissen..

Blir så sinnsykt provosert.. Arrgh!

Skrevet

Her har NAV "glemt" å nevne noe om de siste 5 ukene fedrekvote i vedtaket vårt, så jeg må ringe dem på mandag for å få ordnet opp i det (godt at jeg tok en ekstra sjekk i papirene her om dagen og oppdaget feilen i tide..) Men hun dama jeg snakket med, nevnte noe om nye regler nå - at man måtte sende inn et eget skjema for far...? Altså i tillegg til den vanlige søknaden? Den gjorde ikke vi, men..

Skrevet

Synes det er så merkelig at de som jobber på NAV ser på pengene som går til stønader som om det var fra sin egen lomme...

Skrevet

Ønsker du å benytte deg av godene får du bruke litt tid på å sette deg inn i hvilke goder du har krav på og hva DU MÅ gjøre for å få disse godene! Dette er deres ansvar, og barnet deres er den eneste det er synd på her! Ikke skyld på NAV for at du ikke oppdaterer deg på reglene for fedrekvoten, dette står ganske tydelig på NAV sine hjemmesider:)

Skrevet

Man må sende inn et eget skjema for far hvis far ikke skal ha fedrekvoten umiddelbart etter at du er ferdig med din del av permisjonen (forutsatt at far bare skal ha fedrekvoten). Dette er et søknadsskjema for å få utsatt fedrekvoten. Det er kun 2 gyldige grunner for å få utsatt fedrekvoten; 1) far jobber 100% eller avvikler lovbestemt ferie og 2) far er for syk til å ta seg av barnet.

Skrevet

Hvor i all verden har du det fra 2010mammaen og mailykkeliten?? Nav er satt til å forvalte et regelverk, dette regelverket bestemmes av politikerne våre.. Det er kriterier som må oppfylles for de fleste stønader og fyller man ikke disse får man ikke penger.. Reglene er nokså sort hvite og det brukes lite skjønn - men det er jo for at man skal kunne få mest mulig lik saksbehandling på forskjellige kontorer - slik at man ikke får mer penger i en kommune en i en annen.... DET ville jo virkelig vært urettferdig..

Skrevet

Wow!!

Dette ble endel heftige tilbakemeldinger, må jeg si. Endel som jobber på NAV eller?? hehe

Trodde at det som utløste den største krangelen er svineinfluensasprøyten, og en annen ting jeg ikke kan komme på i farta...

For de som følte at innlegget mitt var personlig støtende, må jeg bare beklage.

Det er ikke hver dag man blir "flådd" på dette viset.

Jeg tar all skylda for å være sløv med papirene, men synes det er merkelig at regelen har gått meg hus forbi. Jeg har vært veldig mye i kontakt med det lokale NAV kontoret i forbindelse med at jeg har blitt arbeidsledig tidlig i svangerskapet, så både arbeidsledighet og foreldrepenger ble diskutert opp og ned og i mente....med forskjellige på det lokale NAV. De har gjentatte ganger nevnt at vi måtte varsle ifra 3 uker før når man skulle ta ut pappapermen (gradert), men ikke et ord om at vi mister hele sulamitten hvis ikke et skjema sendes inn.

Men jeg har nok lært min lekse, og skal være nøyere med å lese brev....bare de sto på en litt mer forståelig språk...jajja..

Har hørt at hos enkelte fedre er arbeidsgivere snare med å opplyse om reglen, men der var vi visst uheldige også.

Jeg har gjort en grundig research når det gjaldt mine rettigheter, men siden jeg opparbeider far rettigheter, har jeg ikke trodd at han skulle behandles separat.

Jeg var i utgangspunktet veldig fornøyd med systemet, men jeg tror jeg har stolte mer på den enn jeg burde gjøre.

Så litt tilfeldigheter og sløvhet har nok kostet oss pappapenger. Veldig gøy når det rammer eneforsørgeren i familien. Jeg har ennå ikke vært så heldig og skaffet meg jobb.

Skrevet

jeg er enig med alle som sier at det er ens eget ansvar og lese regelverket, men når det kommer til Nav så er det innviklet.. faktisk så innviklet at nav ansatte selv roter.. og det må være lov å bli irritert selv om det til slutt er ens eget ansvar.. kanskje hun rett og slett ble irritert på seg selv og for å ikke ha lest godt nok..

jeg er i kontakt med ulike nav kontorer i min jobb og de roter MYE, men det er å MYE frustrasjon innad om hvordan ting fungerer.. så det er ikke lett å hverken være ansatt eller bruker av nav dessverre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...