Gå til innhold

Min fødselehistorie :) (ble litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter flere uker med rier\masrier, ville de sette meg i gang mandag den 25.april. Ble da utrolig letta, for jeg var så veldig sliten og tappa for energi, og babyen ble jo stresset av alt "maset". Så ca kl 16.00 satte de inn ballongkateter som skulle sitte til kl 07.30 dagen etter. Etter ca 30 min begynte jeg å kjenne tak i magen som var ganske vonde. Fikk beskjed om at vi kunne ta oss en tur ut osv, så vi gjorde det. Ca kl 18.00 begynte takene å komme regelmessig med 5 min mellom. Økte også på i styrke, og utover natta ble det inmari vondt. Kl 07.30 dagen etter kom lege og jodmor for å fjerne kateteret og sette inn hormonpille. Da hadde jeg ca 2,5 cm åpning, så regnet jo med at det kunne ta ganske lang tid, og forberedte meg på minst et døgn til. Etter at jeg fikk hormonpilla begynte riene å bli enda vondere, og fikk to pinex forte for å dempe "toppen" av riene. Hjalp en liten stund, men så begynte det ganske fort å gjøre mye vondere. Ringte på jordmor, og hun sa vi kunne flytte over på fødestue, slik at jeg snart kunne få lystgass og sånn. Ca kl 14.00 undersøkte hun meg, og da hadde jeg 3-4 cm, så litt hadde jo skjedd. Var fortsatt 5 min mellom riene, s fikk enda såpass god pause imellom at det gikk greit. Jordmora gikk da ut, og ca 2 min etter det begynte riene å gjøre DRITVONDT, og kom brått med 1,5-2 mins mellomrom. Ringte på for å si jeg ville ha lystgass, og da ville hun sette veneflon, og undersøke meg igjen. Hadde da 4-5 cm. Riene ble så brått intense og jeg måtte virkelig jobbe for å komme meg gjennom. Hun ringte etter anestesilege så jeg kunne få epidural, og han kom heldigvis ganske fort. Så fikk epidural ca kl 15.00, og det var veldig godt. De satte ikke på full styrke, for ville ikke dempe riene helt, så jeg hadde lystgass i tillegg. Kl 15.30 var det vaktbytte, og den nye jordmora undersøkte meg kl 1600, da hadde jeg 7-8 cm, så det hadde jo skjedd mye siden sist. Da sa hun at hun snart skulle ta vannet å sette elektrode på hodet til babyen. Når hun skulle gjøre det hadde jeg 8 cm, og med en gang hun tok vannet begynte jeg å presse av meg selv. Da hadde det gått fra 8 til 10 cm på ca 3 minutter. Så da var det bare å presse. Men så begynte riene å få lenger pause, og det tok ca 3 min før neste pressrie kom. Fikk da beskjed om å ikke presse under den rien, og det var jo litt hardt, men det gikk. Når neste kom fikk jeg beskjed igjen om å ikke presse. Da neste igjen kom sa hun at jeg kunne presse, og da kom hun i full fart. kl 17.07 var vidunderet ute, og hun var helt perfekt :) Hadde en utrolig fin opplevelse av fødselen.

Mille var 3158g, 49 cm og 35 cm rundt hodet :)

I går kom vi hjem etter et bra opphold på barsel, så nå koser vi oss hjemme med Mille og Storebror Robert :D

Takk for meg, da vandrer jeg videre ;) Sender masse fødestøv til dere som fortsatt venter! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med vel overstått sv.skap! Så fin fødsel, tross alt, og gratulerer så mye med den lille! :-)

Skrevet

Gratulerer! Kos dere masse masse :)

Skrevet

Gratulerer så mye med den lille:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...