Trultesmamma Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Jeg fikk en jente for 8 dager siden og ble klippet + revnet innvendig under fødsel. Jeg lurer nå på hvor lang tid det tar før stingene har grodd og jeg slipper og gå med vondt nedentil. Noen som har erfaring de vil dele?
mariabee Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 Jeg revnet alle veier inn som ut, så jeg lurte også på dette på den tiden. Etter 2-3mnd følte jeg meg sånn noelunde normal igjen. Men litt klumpete, humpete arrvev finnes enda. Men føler jeg er så normal som jeg noen gang føler jeg kan bli etter den fødselen jeg hadde. Jenta blei dradd ut med rå makt med tang uten pressrier, og da er det klart d måtte bli rifter fra a til å og innvendig. Men så og si smertefri etter 2mnd.
vivvi_90 Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 Hei:) Jeg revnet ikke, men ble klippet og fikk en del sting. Var så og si smertefri etter ca. to-tre uker. Tok litt lengre tid før jeg følte meg (omtrent) som normal igjen, kanskje rundt 5-6 uker.. Jeg kjenner fortsatt arrvevet ganske godt (etter 3,5mndr.) hvis jeg kjennner etter med fingrene, og en sexstilling er ubehagelig og gjør at jeg får vondt i arret. Men merker ingenting til vanlig
Hanna30 Skrevet 30. april 2011 #4 Skrevet 30. april 2011 Jeg hadde vondt ganske lenge, et par måneder kanskje. men det ble gradvis bedre da, så det var jo ikke like vondt etter to måneder som etter 8 dager! Etter et par uker tror jeg det var greiere å sitte og gå tur og sånt. Det var visst helt normalt at det tar litt tid. Først nå begynner jeg å synes jeg at underlivet begynner å bli som før, etter 10 måneder. Jeg var ikke forberedt på at det tok sånn tid å få underlivet tilbake til det gamle, så jeg har bekymret meg en del over det. Men legen sa allerede på 6-ukerskontrollen at man må regne med et år før alt er helt på plass igjen. Synes legen/jordmor kunne forberede oss litt på dette jeg, hadde liksom bare hørt at man blir så god som ny nesten rett etter fødsel, og at det bare er ved keisersnitt det tar tid å komme seg!
mor til en stor og liten Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 Jeg revnet helt bak med nr.1, og fikk betennelse i hele greia. Jeg klarte ikke sitte ordentlig før etter en mnd. Var også hoven i en mnd, underlivet sto i bue utover. Hadde smerter når jeg gikk på do i 10 mnd. En liten del av betennelsen kapslet seg inn ved vagina og gjorde sex ubehagelig i et par år. Vær obs hvis smertene vedvarer og gå til lege tvert. Bedre å sjekke slik at alt er som det skal være. Jeg hadde masse unødvendige smerter. Nr.2 startet med "piece of cake" fødsel og sydde bare 4 sting inn/ut. Jeg hadde smerter jeg kjente på i 2 dager, men kunne sitte tvert. For en deilig forandring! Etter 7 dager var jeg helt smertefri/øm. (Underlivet var hovent litt lenger.) Så det er veldig individuelt fra fødsel til fødsel. Og jeg er enig i at alle førstegangsmødre skulle fått info om hvordan underlivet virker etter fødsel. Jeg synes det bare er prat om renselsen og amming.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 Jeg ble klippet og var hoven innvendig. Hadde angst for å forholde meg til underlivet etterpå. Fikk en jordmor til å sjekke for meg 4 dager etter fødsel for å se at det så greit ut-huj sa jeg hadde en gedigen blåveis, men at det så normalt ut. Deretter turte jeg å kjenne litt, og å se i speil. Stingen sluttet å svi ganske fort. Ved tiden for 6-ukerkontrollen var jeg fortsatt litt øm, og det var ubehagelig å gjøre nr 2. Nå ved 2,5 mnd sa jeg til min man at jeg er klar for å prøve å ha sex igjen - vet ikke hvordan det vil føles, men kjenner ellers ikke noe ubehag lenger, og har fått rimelig god kontroll på lekksjer (som jeg syns var veldig frustrerende å ha!)
Fru Pinne Skrevet 1. mai 2011 #7 Skrevet 1. mai 2011 Ser på innleggene her at jeg har vært utrolig heldig! Selv etter å ha født en rugg på over 5 kg og 38 cm i hodet, hadde jeg kun noen "pyntesting" som jordmor kalte det. Revnet kun litt utvendig. Det gjorde bare vondt en dag eller to faktisk, og kjente litt ubehag etter en ukes tid når det grodde. Etter to uker var stingene borte og etter 4 uker hadde vi sex igjen. Har heller ikke hatt noe problemer med lekkasje, men jeg trente bekkenbunnen veldig mye gjennom svangerskapet og det er jeg glad for. Håper jeg er like heldig med en evt. nr to
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå