❤lilleprinsentilmamma❤ Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Babyen min er straks 4 mnd. Han bruker som regel å sovne mens han ammes i sengen. Noen ganger må han vugges i søvn , mens han ammes. Jeg vil IKKE at han skal fortsette med å bruke puppen som smokk. Noen som har tips ang. legging og rutiner?
mariabee Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 Her beg vi med rutiner rett før 3mnds alderen, da la vi henne i sprinkelsengen. Har laget et lite rede så det ikke blir så stor plass rundt. Et lite ikea fleeceteppe er tullet som en pølse og ligger der med hodet, men har to kluter fra name it som pølser v siden av, for det gjør ingen ting om hun tar tak i de. Gnir ansiktet og nesen inni kluten, fram og tilbake med hodet. Har en uunder hodet og, tilfelle d kommer gulp. Lettere å bytte klut enn sengeklær hele tiden. Nå er jenta vår 5 mnd og hun får grøt og melk kl 18.30. Stell på badet etterpå med noen faste sanger. Forteller hva vi skal, at det er leggetid og at d skal bli så deilig å legge seg. Har et lite lys på soverrommet som alltid er på. Hun har lettere for å orientere seg da om hun våkner om natten og legger seg raskt til å sove igjen i stedet for å hyle som hun gjorde når vi hadde d helt mørkt. Legger henne ned med smukk og koseteppe. Vi bruker et sånn spøkelseteppe fra Princess under dynen KUN til soving, dagtid som kveld. Hun blir overlykkelig når det teppet kommer og koser det opp i nesen sin og har endelig lært seg å holde på plass smukken ved hjelp av teppet. før vugget vi i søvn,. men begynte når hun ble lagt i sprinkelseng med disse rutinene. Litt skrål i starten, men da tok vi henne opp og trøstet. Med en gang hun var rolig la vi henne ned igjen. La henne alltid våken i sengen slik at hun til slutt lærte å sovne der :9
El1 Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 Hei. Her går det kun etter klokka. Gir grøt og melk kl 19, bader så annenhver kveld. Han legges kl 20 samme om han virker trøtt eller ikke. Gir smokk, synger en fast sang, sier natta og går. Han faller veldig fort til ro, noen ganger må vi gå ned og gi smokk, eventuelt ta fra han kosekluten fordi han gnir smokken ut med den. Han gråter kun hvis han mister smokken og jeg har aldri måtte gå ned flere enn 3 ganger. Tror han liker rutiner og synes det er godt å legge seg. Før sovnet han kun til flaske men det endret seg da jeg begynte med grøt. Han er 4 mnd.
vivvi_90 Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 Hei:) Vår er 3,5 mnd. og vi begynner leggerutinen kl.18.30. Da er det på med pysj - tran - pupp på rommet - oppi sprinkelsenga med kosen og tutten - en fast godnattsang - sier "nå er det natta" og gir han et kyss på panna og går ut. Da er klokka ca.19.00 Må som regel inn en eller flere ganger, men bare fordi han har mistet tutten, og han roer seg når han får den igjen. Sier også alltid "nå er det natta" når jeg går inn til han. De dagene vi bader begynner vi litt tidligere
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 Vår er 3 mnd om en uke og det virker som det har gått seg til litt av seg selv. Jeg hadde bestandig ammet ham i søvne før jeg la ham inn i senga sovende (eller halvsovende) inntil 2 mnd alder. Mannen min fikk legge ham en kveld da jeg dro på trening, han bysset ham etter mating og la ham så i senga si. Måtte ta ham opp et par ganger, men så sovnet han. Noen kvelder våknet han da vi var på vei inn på soverommet med ham. La ham likevel i senga si mens vi gikk for å pusse tenner - en vakker dag bare roet han seg selv før vi var ferdig. Etter det har vi et par ganger bare lagt ham når han virket trøtt (og mett!), da har han roet seg selv med smokk og sovnet (Må putte inn smokken 3-4 ganger). Vi har ikke begynt å legge ham så tidlig enda, det blir rundt 20-21.30 litt avhengig av hvordan det passer oss og når han blir trøtt. Han har begynt å sove 8-9 timer i strekk, så det passer oss bra å legge ham ikke altfor lenge før vi køyer - da får han frokost på senga ved 5-6 og sover videre sammen med mor mens far går på jobb. Har du prøvd å legge ham over i senga si etter amming, før han har sovnet? Kanskje det går enklere enn du trur? Kanskje kan prøve det når han er skikkelig trøtt de første gangene, før man begynner med faste klokkeslett.
littlefairy Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 Gutten min får pysj og stell som regel i 18.30-19.00 tiden, og så er det litt kosing på stua og kveldspupp i 19.30-20.00 tiden, når jeg ser han er veldig trøtt (noen ganger holder han på å sovne ved puppen, ikke helt bra, så prøver å unngå det) så bærer jeg han i senga si. Han har vært veldig lett å legge tidligere, men natt til dagen han ble 4 mnd ble han helt krakilsk, og ville ikke sove, så måtte trå til med puppen:S Så da bestemte jeg meg får å prøve ut en metode jeg leste om her inne, men han bruker smokk da! bruker din det? hjalp veldig her i gården hvertfall.. Hvis han begynner å sutre/mister smokken, legger meg i senga mi som står ved siden av uten at han ser meg, men kanskje merker at jeg er der, teller til 40 inni meg, putter inn smokken, legger meg ned igjen. som regel begynner han å sutre etter litt og mister smokken igjen. da teller jeg til 50, smokk inn igjen, og nå pleier han som regel å sovne etter litt sutting på smokken, men hvis ikke og han begynner igjen, teller jeg til 60, smokk inn igjen, og fortsetter å telle til 60 de neste gangene... Hvis han slår seg helt "vrang" og begynner gråte, da prøver jeg å roe han i sengen, hvis det ikke funker tar jeg han opp og roer og legger han ned igjen. Noen ganger er han mer sulten, da får han mer pupp før samme prosess starter igjen. Da sovner han som regel tok hvertfall ikke mer enn 30minutter første gang jeg prøvde dette Men roer han seg ikke helt med bare smokken. da lirker jeg hånden min igjennom sprinkelsenga så han får holde i hånda/fingern min, da sovner han fort. (men dette har jeg bare prøvd i en ukes tid og det går helt supert hver kveld, og det med at han holder fingern min har bare skjedd 1 gang.) Håper det varer videre Et annet tips! Få far med på leggingen, f.eks gjør det annenhver kveld. dette sliter vi veldig med nå... han blir helt krakilsk når pappa legger han i senga, og "dumme" pappa gir opp og tar han med ut på stua igjen... Så vi skal til med noen tilvenningsdager der i gården ja. hehe Men bare prøv å få han til å sovne av seg selv, uten byssing og bæring og pupping... hvis ikke smokk, kanskje en koseklut eller noe annet å holde i (mange babyer liker det) Lykke til
lindalove Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Har en liten jente på 4 måneder som sovner halv syv på kvelden:) Den første tiden skjønte vi ikke hvorfor hun var så sutrete på kvelden, og trodde det var magevondt... Men så etter sånn 4 uker så prøvde vi å legge henne tidlig, og hun sovnet på et blunk! Så det var ikke magevondt, kun trøtthet:) Nå lar vi henne få sprelle naken i stua fra 17.30, og hun storkoser seg! Kl.18 tar far henne med på badet og bader og steller henne, synger sanger og leker. Så mater han henne på sengekanten, og hun sovner nesten med en gang vi legger henne. Hun har sovet i egen seng fra dag 1 (nekter å sove sammen med oss). Og vi har nok vært veldig heldige. Hun sover til mellom 6 og 7 på morningen, men må mates en gang i løpet av natten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå