januarbaby + novemberspire Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Mange her som har fullammet i 6 mnd eller har planer om det? Planen er å fullamme i 6 mnd hvis snuppa klarer seg med bare mm. Hun er bare 3,5 mnd og allerede nå merker jeg mas fra omverdenen (les besteforeldre/oldeforeldre) om at hun nå snart er gammel nok til å få grøt. Sier at det er anbefalt å amme i 6 mnd, og da får jeg til svar at i gamle dager, da fikk ungene grøt fra de var tre mnd.Skjønner ikke hvorfor det er så stas med grøt osv. Når hun skal begynne med grøt, har jeg lyst til å lage grøten selv slik at jeg kan blande den med mm. Flere som gjør det? Dere som fullammet i 6 mnd, når begynte dere med smaksprøver? og hva?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 Jeg fullammet i 6 mnd, men begynte så smått med smaksprøver på grøt da hun passerte 5 mnd, slik at vi hadde god tid på tilvenning og magen hennes fikk en veldig myk start på fast føde. Da hun ble 6 mnd gammel var vi enda ikke oppe i full porsjon grøt, men nesten. Nå er hun 7 mnd gammel, og spiser nesten-full porsjon grøt til kvelds (70 ml vann), og et middagsglass til lunsj. Så mye amming her fortsatt=)
januarbaby + novemberspire Skrevet 29. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2011 Så bra:) Var lurt å bruke god tid til tilvenning av fast føde. Det skal nok jeg også gjøre, for vesla har nok en ømfintlig mage (mye magevondt). Tenker at det kan bli et problem etter hvert at hun er så nyskjerrig. Merker allerede nå at hun skal ha med seg alt som skjer, og da blir det litt vanskelig å spise Hadde hun en fin vektoppgang med bare mm?
Gjest JuniGull10 og mange drømmer Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 Jeg opplevde det samme. Det er stadig innlegg her om ammepress, men det er mange som opplever grøtpress også! Jeg fullammet i 5,5 mnd, da merket jeg at guttungen var klar for fast føde og det tok ikke lang til før bl.a søvnen ble bedre. Men det rare er at han dalte et hakk ned på vektkurven, men likevel virket han mer fornøyd. Det er ikke akkurat noe grunn til bekymring, da han er en stor gutt. (Helsesøster er enig). En annen grunn til at jeg ville vente er at jeg hadde på følelsen av at han ville være ivrig etter mat og jeg ville at han skulle få i seg masse mm først! Og det stemte. Han spiser alt vi tilbyr og er ikke kresen i det hele tatt. Han gaper opp og elsker mat. Og det kjedligste; han har nektet å ta puppen fra han var 9,5 mnd. Så følg morsinnstinktet ditt, gjør det du tror er det beste for ditt barn! (Etter å ha lest og vurdert anbefalingene først, selvsagt!)
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 29. april 2011 #5 Skrevet 29. april 2011 Jeg fullammet til gutten var 5,5 mnd, da startet jeg så smått med grøt på kvelden siden han spiste hver 2 time hele natten. Etterhvert ble det bedre Nå er han 8 1/2 mnd, spiser skive til frokost pluss mm, grøt og litt fruktmos til lunsj pluss mm, 1/2 middagsglass til middag pluss vann og en stor porsjon med grøt til kvelds pluss mm. Så spiser han somregel 2 ganger iløpet av natten. Da somregel i 24 tiden og 06.00.
Mammahjertet <3 Skrevet 29. april 2011 #6 Skrevet 29. april 2011 Jeg må bare kommentere litt her selv om jeg ikke fullammet i 6 mnd Det med besteforeldre er bare standard altså... Ikke bry deg om det. Du er ekspert på din baby, og om hun er tilfreds med bare morsmelk frem til 6 mnd så bare stå på ditt. I mitt tilfelle hadde jeg tenkt å fullamme frem til hun var ca 6 mnd. Og gullet mitt gikk veldig fint opp i vekt. Men hun ble ikke tilfreds med bare flytende i magen og hun ble hylete og urolig ved puppen da hun nærmet seg 5 mnd. Jeg skjønte ikke med en gang at hun ikke hadde "nok" med melka siden hun gikk fint opp i vekt. Men jeg begynte med grøt da hun ble 5 mnd. Da roet hun seg igjen. Poenget mitt er at babyer er forskjellige. Noen kooser seg med bare pupp frem til 6 mnd, mens andre krever noe litt mer fast før den tid. Bare vi lytter til signalene til babyene våres så går det så bra at. Kos deg med å være mamma
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. mai 2011 #7 Skrevet 1. mai 2011 Ja, hun har gått veldig fint opp i vekt hele veien, også på bare mm=) Og jeg tror det er bedre for magen deres med en veldig sakte og gradvis tilvenning til fast føde over noen ukers tid, enn en kjapp og brå tilvenning når de fyller 6 mnd!
Lykkemin Skrevet 2. mai 2011 #8 Skrevet 2. mai 2011 jeg fullammer enda, og da er prinsen snart 7 mnd.. men han får en halv posjon til en hel en gang om dagen. Samt gir han flaske med vann flere ganger i løpet av dagen så han skal lære seg og like vannet. Vi har måttet ta det veldig sakte da han hele tiden har hatt en sensitiv mage. Han får risgrøt med banan nå som er beregnet fra 4 mnd, og bortsett fra mer luft som skal ut så ser det ut til og gå veldig fint vi startet med risgrøten da havre og risgrøten gav han magevondt.. fra fødsel til 6 mnd har han gått opp fra 3,3 kg til 9,3 kg kun på mm Han ser ut til å elske mat så hadde det ikke vært for magen hans så hadde jeg kjørt på meg mye mer og ulik mat. Jeg elsker å amme og kommer savne det masse, men etter å ha blitt bitt et sår i puppen så håper jeg magen hans snart tåler mer mat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå