Gå til innhold

Rutine-ul avslørte leppespalte, vips så var jeg i fritt fall...

Anbefalte innlegg

Jeg hadde vært syk i noen dager og jordmor skulle bare sjekke at babyen har det bra inni magen. Jm skravlet i vei om alt mulig, men plutselig blir hun stille og leiter og leiter etter et bra ansiktsbilde av lillegutten. Jeg spør om noe er galt og da sier hun at hun tror det er en leppespalte der. Det var det, ikke ett eneste ord til om hva nå. Hun sier bare at hun skal sette meg opp til en ul noen uker før terminen.

Jeg vandrer ut derfra i sjokk. Jeg valgte å betale for en privat ul for å sjekke tingenes tilstand og d viser seg at lillegutt har dobbelsidig spalte. Jeg er knust og har ikke fått noe mer informasjon enn som så.

Gleden over svangerskapet er borte, jeg gleder meg ikke til fødselen, eller til tia etterpå. Jeg bare gruer meg og griner. Jeg som hadde gledet meg til å amme igjen, til å legge den lille til brystet rett etter fødselen. Nå blir ikke det noe av. Jeg vil sansynligvis aldri oppleve å amme han. Og så er jeg helt hysterisk redd for at det skal være andre feil med han. Kanskje han ikke er frisk i det hele tatt. Stakkars lille gullet mitt, han får en tøff start på livet.

Fortsetter under...

Nå har du vært hos en dårlig jordmor! Hun skulle ha informert deg mye bedre! Forstår godt at du har det vondt nå! Dersom du er veldig redd og engstelig, ta kontakt med fødestedet ditt og forklar hva som har skjedd. Snakk med dem for å få mer informasjon! Uvisshet er det verste, fordi vi dessverre er flinke til å tenke det verste...

Masse lykke til! Prøv å tenk positivt! Dette kunne faktisk vært verre...

Dette var på fødestedet mitt. Nå vurderer jeg å skifte fødested og heller føde ved ett av de to sykehusene der de har spalteteam. Riksen passer meg bra. Jeg ønsker å føde et sted der de vet hva dette dreier seg om og der de kan gi oss skikkelig oppfølging med en gang barnet er født.

Hei :)

Jeg vet akkurat hvordan du har det nå. Jeg venter en gutt med spalte i slutten av mai.

Man er aldri forberedt på å få beskjed om at det er et avvik ved barnet sitt, og man må gjennom en bearbeidelsesprosess. Jeg gråt mye den første uka, pga frykten på det ukjente(mangel på info.)

MEN det blir så mye bedre, nå bare gleder jeg meg til å få gutten i armene mine. Og jeg vet at vi kommer styrket igjennom dette. Send meg gjerne en PM om du vil prate litt om det :)

uff dette er ikke noe hyggelig å få beskjed om, men på mai klubben er det en til mamma som har fått denne beskjeden og hun hadde fått masse informasjon, gå inn på terminklubben og mai 2011, der vil du ganske langt oppe finne linken til henne og innformasjon hun har skrevet.

lykke til

heisann.....

har ei jente født med ganespalte i 2008. tenkte jeg ville tipse deg om facebook siden som er opprettet for oss med spaltebarn. der kan man dele tanker,bekymringer og gleder med det å ha ett spaltebarn.... legger ved linken. http://www.facebook.com/group.php?gid=54591630975&ref=ts

ett annet tips er å gå inn på lgs.no dette er leppe-ganespalte forbundets hjemmeside.

vet du om det er leppespalte, eller er det totalspalte? om det "kun" er leppespalte er det ikke umulig å amme. vet om flere som har ammet med denne typen spalte.

det er som addaaddaa her skriver en tråd om dette på mai klubben sin side. der ligger det masse info og tips.

om det er noe du lurer på er det bare å sende meg en pm så skal jeg svare etter beste evne.. :)

om det er totalspalte (leppe/kjeve/gane) må du ha spesialflaske, disse år du kjøpt på nettet. det er to sorter, men skal ikke komme med for mye om dette nå da jeg regner med du har fått nok å tenke på akkurat nå.....

det er ikke en beskjed man vil få at barnet ditt er annerledes, og det er lov å føle en sorg..... håper du har noen å snakke med om dette, det hjelper å få ut alt man tenker på rundt dette temaet.

må igjen få si at om det er noe så er det bare å sende meg en pm

klem...

Annonse

Tusen takk dere for trøst og god informasjon.

Jeg går til kontroll hos privat jordmor, det var ikke hennne som behandlet meg så dårlig. Jeg fikk sms fra henne om at hun har sendt henvisning til riksen for oss. Og at hun akter å ta opp måten jeg ble behandlet på på sykehuset. Det var ikke mulig på ul å se annet enn leppespaltene, men jeg regner med at de vil gjøre et forsøk på riksen på å finne ut av det. Ellers får vi bare smøre oss med tålmodighet til han er født.

Jeg har funnet facebookgruppen og det var godt å lese innpå der, spesielt å se på bildene gjorde meg roligere. Skal også lese på tråden i mai-klubben.

Nå har jeg hatt et par dager på meg og alt er ikke like helsvart, men det veksler enda og jeg går fra å være ved godt mot til å være veldig lei meg. Det er som du sier Fagremøy, Jeg føler så på denne store sorgen, men jeg vet ikke hva jeg sørger over. Kanskje det er det at jeg vet at lillegutt ikke vil få en lett start, jeg vet ikke helt. Men sorgen er der som en stor svart klump i magen.

hei igjen :)

bra du får kommet på riksen for der er ekspertisen på feltet, og muligheten er stor for at de greier å se graden av spalte. kanskje du får se gullet ditt i 3d ? :)

husker selv hvordan den sorgen var. følte veldig på dette med ammingen, at jeg ikke kunne amme jenta vår og at hun da gikk glipp av noe veldig viktig både for meg og henne. dette var det verste syntes jeg. men fikk etterhvert snakke med ei som hadde en sønn med spalte og som hun sa det var ikke verdens undergang å må gi flaske for det finnes så mye bra MME og at man kan jo lage det til like mye kos. vet det er en mager trøst for jeg gråt mye over dette til å begynne med, men når jeg ser jenta vår som er verdens blideste,herligste og ikke minst mest fornøyde jenta i verden så ser jeg at hun har ikke lidd under dette overhode. :) men dette vil ta tid å finne ut og det er lov å føle en sorg, selv om man ikke kan sette helt fingern på hva det er man sørger over. tror det er for det blir så mange faktorer som spiller inn.

kan også nevne at det er flere jeg vet om som sier de savner "spalte smilet" til barna sine når de er operert, for ett barn med spalte har verdens herligste smil:)

å som sagt om det viser seg at gullet ditt "bare" leppespalte så kan det vere at du kan amme alikevell så alt håp om amming er ikke vekk. det finnes egne ammehjelper som har spesialisert seg på amming av spaltebarn, hør om dette på riksen når du skal dit :)

håper ting blir litt letter etterhvert når sjokket har lagt seg.....

• 2 år senere...

Jeg har også fått denne beskjeden, fikk den før helgen og nå sitter jeg å leser rundt på nett og er engstelig. Hvordan går det med gutten din?

Anonymous poster hash: 0c833...cf7

Dette er en gammel tråd, og det ser ikke ut til at hun er så aktiv her lenger. 

Søk på babyverden, der vet jeg at de har hatt flere artikler om akkurat dette. Og lykke til! Dette er noe som stort sett går veldig bra så vidt jeg skjønner :)

• 3 uker senere...

Jeg har også fått denne beskjeden, fikk den før helgen og nå sitter jeg å leser rundt på nett og er engstelig. Hvordan går det med gutten din? Anonymous poster hash: 0c833...cf7

Jeg har også fått den beskjeden for noen uker siden. Er fortsatt engstelig men det går bedre. Vet ikke helt omfanget enda bortsett fra at det er både leppe og kjeve. Gane er usikkert men vi regner med det.

Anonymous poster hash: 51618...75a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...