Gå til innhold

Trekk på baby. Skjønner ikke konseptet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er mange som snakker om at babyen ikke må få såkalt trekk på seg. Hva er trekk? Betyr dette at dere ikke har vindu, verandadør osv åpne? Eller er det bare på soverommet at trekk er farlig for baby? ;-)

Vi har vinduer og dører åpne etter at "sommeren" kom til byen. Virker ikke som det er et problem for babyen her i huset....???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lar ikke gutten min ligge på gulvet eller ligge rett ved vinduet. Det mener jeg med trekk iallfall. Hvis du åpner verandadøra så kjenner du hvor kald du blir som regel på beina etterhvert. Og du kan tenke deg hvordan det er å sitte/ligge i den trekken da.

Hvis du skal la babyen være i trekk så må du iallfall kle opp etter det :)

Jeg har hatt problemer med lille jenta mi som fikk krupp etter bare litt trekk så jeg lar heller ikke lillegutt få noe trekk på seg.

Skrevet

Uff da, stakkars jenta di. Håper hun er bedre nå.

Men da er det altså det å ligge på GULVET i trekk som er et problem?

Og det er det at baby blir kald, ikke SELVE trekken som er greia?

Er en novise på dette her, skjønner du...

Skrevet

Dette var et pussig innlegg.

Babyen kan nå få trekk på seg i vogna også f.eks. Slik som det er ute nå, det virker varmt men lufta er egentlig kald, i alle fall i skyggen. Da er det viktig med god lue som dekker øra, ellers kan de få ørebetennelse f.eks. Og hva er trekk? Kald luft som er i bevegelse kanskje? Trenger ikke være så veldig kald for å kunne kalles trekk heller. Gjennomtrekk er jo noe verre enn litt kald luft fra et åpent vindu.

Det er viktig med riktig påkledning, kjenne etter om babyen blir kald og se hvordan den trives. Passe særlig godt på øra. Det heter seg jo at babyer alltid skal ha lue på ute det første året. Men ligger de nedi vogna og det ikke er trekk så kan de klare seg uten har jeg hørt.

Blir de nedkjølt så får de svekket immunforsvar og er mer utsatt dersom det kommer f.eks. et forkjølelsesvirus forbi.

Skrevet

Fatter ikke hvorfor du synes innlegget mitt er pussig, men deg om det.

Takker for svar. Er visst ingen som kan gi en fullgod forklaring på hva denne "trekken" er for noe, men jeg skjønner at vi må passe oss for den ;-p

Som sagt, her i huset har jeg ikke merket at det skulle være noe problem, og ute kler vi selvfølgelig godt på oss -det er jo common sense.

Skrevet

Trekk er vel det samme som lufting, kald luft i bevegelse, som ved åpent vindu. Om baby holdes varm og lue dekker øra, tåler han nok litt luft.

Skrevet

Det viktige er at babyen holdes varm tror jeg, dvs at hun ikke blir kald og begynner å fryse- først da blir kroppen mer utsatt for sykdom. Frisk luft i seg selv er det jo ikke noe galt med, snarere tvert imot, og jeg tror ærlig talt at denne voldsomme frykten for trekk er en smule overdreven;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...