Gå til innhold

student og venter barn i desemeber/januar

sportymum

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å studere på høyskolen til høsten, og venter min første i desember/januar. OG jeg lurer på hva som er best relelt ifh til den beste løsningen med støtte/utbetalinger.

Fortsette å studere etter fødsel? Min mann jobber i nordsjøen så han er jo hjemme 4uker om gangen og borte fire.

Men hvisj eg studere, hva slags støtte får vi da? Får han dagpenger eller? OG får jeg permisjonspenger etter jul da? At det ikke er lån/stipend?

Eller burde jeg ta meghelt fri etter jul frem til neste semester/eller ta deltid, for at det er mer gunstig?

Pleas svar :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Gjest ________

for en stund siden benyttet mane seg av "smutthull" regelen i lånekassen, men fra første mai 2011 har lånekassen fornadret på reglene så man kan ikke gjøre smutthullet...

gikk du på videregående før sommeren nå og fikk støtte fra lånekassen og går over til høgskole har du oppfyllt kravet om 6 mnd før fødsel for å få foreldrestipend?? da får du mellom 8400 til 10400 avhengig av samboers inntekt. Da kan du få intil 44 uker permisjon med foreldre stipend - men samboeren din får da ikke tatt ut sin permisjon før etter de 44 ukene

alternativ to: om du ikke kommer innenfor 6 mnd regelen til lånekassen fortsetter du på skole til du har oppfylt 6 mnd, altså om barnet blir født i desember fortsetter du skole til "18" februar, og skriver i G blanketten fra lpnekassen at du startet permisjonen din fra skole "18" februar

husk at du nå i høst uansett om du skal fortsette med skole eller ta fødsel/foreldre stipend må søke om lån/stipend for både 2011/2012 før du søker om foreldre stipend. Du kommer da i januar til å få vanlige beløpet som du ellers ville ha fått og fristen for å sende inn søknaden for foreldrestipend er i juni 2012 "eller før undervisningsåret er over"

om du nå jobber vedsiden studiene under svangerskapet så kan du få støtten fra lånekassen og foreldrepenger fra nav samtidig. Om du ikke jobber kan du benytte deg av engangsønaden fra nav + foreldre stipend - tar du engangstønden får ikke far ta ut sin permisjon (noe som kanskje er greit om han er hjemme anenhver mnd uansett)

om du da jobber og velger å ta ut foreldre penger fra nav kan du ta 100/80% dekning i 44/56 uker. Eller dere kan velge å ta ut kvoten deres gradert. Så hvis dere velger 100 dekning i 44 uker og barnefar tar ut sine fire uker 4 ukene han skulle ha vært på jobb og så har han fire uker kan dere jo drøye ut "permisjonen" til nesten to år om dere også inkluderer ferieukene for å forlenge permisjonen. Om dere velger dette blir jo barnefar gående hjemme med 100% lønn uten å egentlig jobbe i to år og da kan du fint fortsette skolegangen din og motta lån/stipend fra lånekassen, + at du får litt mer siden du har barn + 970 kr i barnebidrag:)

spørs jo bare om barnefaren vil være hjemme så lenge uten å arbeide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...