Anonym bruker Skrevet 28. april 2011 #1 Del Skrevet 28. april 2011 Hei, jeg er en 27 år gammel jente som er gravid i 7+4 uke. Jeg vet at jeg ikke er i "skuddlinjen" for å få et barn med Downs Syndrom, men jeg må likevel spørre: Hvis vi, under UL i 12 uke, får påvist hevelse i nakkefolden, hva er videre prosedyre da - sett at vi ønsker å fjerne fosteret. Får vi tilbud om fostervannsprøve slik at vi vet sikkert? Er det sjanse for å ikke få innvilget abort etter 12. uke dersom det er hevelse i nakkefolden? Er det i det heletatt vanskelig å få innvilget abort etter at fosteret har fått påvist Downs? Jeg ønsker ikke å virke kald og kynisk, dette er på ingen måte en lett avgjørelse. Men jeg har virkelig et enormt ønske om et friskt og sunt barn. Jeg håper at dere vil og får lov til å svare meg på dette. Jeg får ikke sove fordi jeg er så engstelig. Dessuten vil vi ikke fortelle familie og venner om graviditeten før vi vet om vi venter et friskt og velskapt barn. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143179177-f%C3%B8rer-p%C3%A5vist-hevelse-i-nakkefold-til-fostervannspr%C3%B8ve/
Anonym bruker Skrevet 28. april 2011 #2 Del Skrevet 28. april 2011 Og et spørsmål til: kan gynekologen som tar UL i 12.uke dokumentere eventuelle avvik han ser? Slik at man kan bruke det som argument for å få forstervannsprøve eller duotest? Eller kan ikke gynekologen stå for det han har sett og informert om fordi han egentlig ikke har lov til å si noe om avvik ved fosteret ved tidlig UL? Uff, dette er så vanskelig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143179177-f%C3%B8rer-p%C3%A5vist-hevelse-i-nakkefold-til-fostervannspr%C3%B8ve/#findComment-143179178
Gri Skrevet 29. april 2011 #3 Del Skrevet 29. april 2011 Hei Du har jo heilt rett i at sjansane for at barnet ditt har Down Syndrom er veldig små. No er det sånn i Noreg at berre nokre få utvalgte har lov til å drive fosterdiagnostikk, men det er ganske mange andre som ser o måler nakkefold likevel. Hvis ein som tek UL, utan å drive fosterdiagnostikk, legg merke til ein stor nakkefold vil han henvise vidare til næraste sjukehus som har dette spesialområde. I mitt tilfelle var eg på UL i veke 12 pga oppfølging av høgt blodtrykk. Legen som tok ul var i utgangspunktet ikkje på utkikk etter stor nakkefold, men han kunne ikkje unngå å sjå det som han sa. Han henviste meg da til Rikshospitalet for vidare testar der. Der fekk eg tatt ny UL, og sidan nakkefolden var såpass stor fekk eg tilbod om morkakeprøve. Med litt bedre odds ville vi nok heller fått tildog om duotest (mulig det var bittelitt seint for det, men eg trur det kunne gått) eller fostervannsprøve. Vi valgte morkakeprøve og ville sjå svara fra den før vi bestemte noko. Vi fekk likevel inntrykk undervegs av at om vi ville avbryte svangerskapet kunne vi det sjølv om vi var over 12 veker. For meg var det uaktuelt utan å vite noko meir, så det var ikkje noka problemstilling. Dersom ein kjem opp i ein slik situasjon får ein også genetisk rettleiing der ein får vite om alternativa som finnast. Eg forstår godt at du ønsker deg eit friskt barn, kven gjer vel ikkje det. Husk likevel at du aldri kan vere sikker. Slettes ikkje alle ting kan sjåast på UL, og det er utruleg mykje som kan oppstå seinare i livet. Likevel, for dei aller fleste går det jo bra. Eg trur bekymringane for kva som kan skje med barna våre begynner fra dei starter å vakse i magen, og eg veit ikkje om dei nokon gong tek slutt eg... Ønsker deg lykke til med svangerskapet, håper du klare å senke skuldrane litt og glede deg over livet i magen, ikkje berre bekymre deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143179177-f%C3%B8rer-p%C3%A5vist-hevelse-i-nakkefold-til-fostervannspr%C3%B8ve/#findComment-143181877
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå