Gå til innhold

Dine beste tips på selvlaget babymat!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i startfasen ved fast føde introduksjon og ønsker å lage det meste av maten til gutten selv.

Han får allerede grøt på kvelden, men jeg ser for meg at når han etterhvert begynner med flere måltider med fast føde vil jeg lage de selv.... Altså grøt kun om kvelden og annen spennende mat resten av dagen.

Han er bare 4 mnd'er, så gjerne tips til ting man kan gi helt i starten også :):)

Gjerne med oppskrift og hvordan det lages ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er noe av det jeg lager til mini og som glir rett ned :)

Rotmos

200 gr gulrot

200 gr søtpotet

100 gr pastinakk

Damp eller dekk grønnsakene med vann og kok under lokk i ca 20 min, moses med litt av kokevannet og evt mme eller mm og litt olje.

Butternut squash med gulrot:

1/2 butternut squash (vet ikke hva den heter på norsk)

1 gulrot

Dekk med vann og kok til de er møre. Mos med litt av kokevannet, ha i litt olje, evt litt mme eller litt grøtpulver.

Her kan du også bake butternuten i ovnen, da blir den skikkelig god. Del den i to, fjern frø og fibre og pensle med olivenolje og bak på 180-200 gr i ca 40 min til den er mør. Forestiller meg at alt det gode forblir i butternuten når den bakes :)

Eple og pære mos

2 matepler

2 modne pærer

kanel

Skjær i biter og dekk med vann, la det småkoke under lokk i ca 8 min eller til de er møre, mos sammen med litt av kokevannet og kanel.

Søtpotet og brokkoli pure:

1 liten søtpotet

3-4 brokkoli buketter

Skjær poteten i biter og dekk med vann og kok i 5 min, tilsett brokkolien og kok i 5 min til. Mos med litt av kokevannet, mme eller mm og ha i litt olje.

Potet og gulrotpure:

2 små potet

2 gulrot

Skjær i biter og dekk med vann og kok under lokk til de er møre.

Ikke mos potet i blender, da det ødelegger den naturlige stivelsen, bruk en potetpresse, press med gaffel eller press gjennom en sikt og bland sammen med moset gulrot, mme, kokevann, eller mm og litt olje.

Etterhvert kan du også tilsette litt frisk koriander.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...