Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får de kline og årne og øve eller venter dere til finmotorikken er mer på plass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har ungene fått smakeprøver av det vi har spist fra de har sittet sammen med oss ved matbordet i høystol! Etterhvert har maten blitt lagt på bordet foran de også har det fått utforsket den som de vil.

Er godt vant med å vaske leverpostei og makrell ut av håret! :-)

Skrevet

Støtter dette innlegget. Her har de fått prøve selv straks de har villet. Grising av det ene og det andre hører med skal ungene lære seg å spise - men når vi er borte så har jeg hjulpet mer til og ikke tatt øvelser i å drikke fra kopp osv. men hjemme er alt lov.

Skrevet

Sånn er det her og. Glad jeg har hund som er glad i rester for å si det sånn;)

Blir vanvittig mye klin,men jenta får i seg det meste med eller uten gaffel.

Hjelper litt mer ute blandt folk jeg og. Prøver også å få lov til å hjelpe litt med bla jogurt og annet flytende.

Jenta er ca 18 måneder nå.

Man må selv finne ut hva som er rett for seg og sine, men syns kansje det er på tide at barn som godt og vel har runda året får spise brødskive selv om ikke annet?

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Hehe, godt å høre at det er flere hunder som er glad i rester. Tror nesten vår hund har lagt på seg 5 kilo siden frøkna begynte å spise selv.

Er forresten enige med dere andre som sier at barna skal få prøve seg frem selv. Barna liker å både smake, lukte og kjenne på maten, og jeg tror det skaper mer matglede hvis de får lov til å gjøre dette på sin måte og i sitt tempo. Ja, det blir mye vasking av både kjøkken, barn og klær, men sånn er det bare;) Er nå godt vant til llukten av blant annet leverpostei og kaviar i nyvasket hår...*s*

Skrevet

Jenta mi fikk prøve å spise selv fra hun var rundt 8mnd gammel (med fingrene) og etterhvert fikk hun dreis på å bruke både skje og gaffel.

Hun fikk kline og styre og holde på så mye hun selv ville. Nå når hun er 20mnd så er hun utrolig flink til å spise med skje, gaffel og prøver seg nå på å bruke kniv til å kutte opp maten sin selv..(trenger enda litt mer øvelse på det)

Men det er enda perioder hvor leverpostei og makrell i tomat må vaskes ut av hår og leverpostei må tørkes av tv-en (sånn går det når hun får en skive i hånda)

Skrevet

Hun har fått "spist" middag selv siden hun var 8-9 måneder. Hun får egen skje som hun kan prøve seg med og får grise litt rundt. Brødskriver spiser hun også selv siden hun begynte med det.

Drikke av kopp uten lokk/tut får hun gjøre alene til kveldsmaten. For da gjør det ikke noe om hun blir veldig våt (som hun alltid blir;)

Skrevet

Siden vi alltid spiser sammen synes jeg det er fint at han ordner seg selv, så jeg også får tid til å spise maten min :-)

Han har vel spist fingermat siden han var 7-8 mnd og brukt skje siden han var 10 mnd. Vi må fortsatt hjelpe litt til når det er mat som renner lett, feks yoghurt eller suppe, men nå nekter han at vi mater han så det blir mest å tørke litt undervegs. Henger på han en sånn smekke som samler opp det meste og da blir det lite søl. Han er 17 mnd nå. Drikker selv av glass. Det lærte han i barnehagen da han var 15 mnd.

Skrevet

Her har ungene fått prøve å spise selv siden de begynte med fast føde.

Storebror ble matet ganske lenge, og hadde ikke kontroll på å spise med skje før han var nærmere 2 år. (Sånn uten å søle.)

Lillesøster derimot har nektet å bli matet siden hun var 9 mnd gammel, så hun spiser helt selv, og bruker aldri fingrene, kun bestikk.

Nå er hun 14 mnd gammel, og spiser kjempefint med skje! Ikke så mye gris heller! :)

Så mitt råd er : la ungene bestemme selv. Hvis de viser interresse for å spise selv, så la de gjøre det. Hvis de ikke viser interresse, kan du mate dem, mens de får holde en skje eller gaffel selv.

De aller fleste barn lærer seg å spise selv til slutt ;)

Skrevet

Min har vel fått lov siden han viste selv at han ville det.. Han vært myyyye griseri! Men det trener jo også opp finmotorikken, så har tenkt at han får bare grise så mye han vil - det går an å vaske.

Men grøt og finmost man har han ikke fått gjøre som han vil med, får når man skal spise sånt med hendene, så får man jo ikke i seg så mye.

Nå er han 15 mnd'er og har fått startet å spise dette med skje selv.

Skrevet

Jentene mine har nettopp fylt et år og de får spise brød, kjeks, frukt o.l. selv, men de blir matet med yoghurt, suppe, middagsmat o.l. I det siste så har de fått lov til å holde en skje hver seg mens de spiser middag, den får de lov til å putte i maten, men det er ytterst sjelden at det som kommer på skjeen faktisk havner i munnen.

Hunden vår har lært en ny kommando i det siste som heter: "Rydd opp", han fjerner matrester på gulvet før jeg kommer med våtmoppen ;o)

Begge jentene har mye og ganske langt hår allerede, som de bruker som serviett, og noen ganger så er det så stivt av matrester at det står av seg selv. En gang naboen kom på besøk etter middag og så jentene med håret rett til værs så lurte hun på om jeg hadde fått to lykketroll :oD

Skrevet

Her spiste hun selv når hun var rundt 11-12 mnd, da nektet hun å bli matet når det gjaldt middagsmat, yoghurt og grøt fikk jeg gi enda:)

Nå er hun straks 20 mnd og grapser nesten ingenting uansett hva hun spiser;)

Skrevet

Ungen spiste med gaffel fra hun var ca 10 mnd, lenge før hun mestra skeia. Kutt maten i passe munnfuller og hjelp til å få den på gaffelen, kjempestas.

Skrevet

Jenta mi fikk grise med grøt selv når hun var 11 måneder. Før det har hun alltid fått fingermat når jeg selv spiser. Siden hun begynte å få brød har jeg lagt brødbiter foran henne. Det meste har havnet på gulvet, men nå, snart 6 mnd etter at hun begynte å få brød klarer hun å spise det. Og det skal være store biter, da sluker hun til og med skorpa;)

Burde vel latt henne spise mer selv slik at hun lærer, men hun er fortsatt liten (født 10 uker før tiden), hun er vel lik en ca. 10 måneder gammel baby motorisk og som en 6-7 mnd gammel baby i størrelse. Hun fylte ett år på lørdag.

Skrevet

Helt fra jeg begynte å gi grøt i 6 mnd alder var yngste jenta vår utrolig LITE interessert i å bli matet. Jeg kunne bare gi opp å få i henne grøt, noe som var uvant for oss som gav eldste jenta vår grøt til hun var to - to og et halvt. Eldste jente vår spiste også tidlig selv, men husker ikke hvor tidlig.

Eneste maten yngste jenta vår ville spise var mat hun kunne plukke i selv, så det ble brødbiter, grønnsaker og kjøtt. Aldri middagsglass eller barnepureer (med unntak av noen fruktpureer slik som Ellas kjøkken, som hun holdt selv).

Nå er hun 19 mnd og spiser litt med skje, litt med gaffel og fortsatt litt med fingrene, men hun griser ikke på seg selv, selv om litt mat nok ender på gulvet ved uhell..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...