Gå til innhold

Rutiner på kjøkken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det ingen som har sikkerhet på kjøkkene?

Hva om barne for tak i skarpe kniver i skuffen?

Hva om barne få opp stekeovnsdøra og står på den,hva da?

Hva med vindue?

Så hva rutiner har dere på kjøkkene for å skildra tryggleken?

Mine rutiner er i hovedsak å lære barna hva som er lov og ikke. Har aldri sikret skap eller komfyr, men har heller ikke kjøkkenknivene i skuffer. De henger på magnetlist eller står på kjøkkendisken.

Har aldri hatt ulyker på kjøkkenet, og begge barna vet at de skal spørre om det er noe i kjøkkenskapene de vil ha, enten det er ting eller mat.

Legger knivene langt inn på benken etter bruk.

Har knivene i skuff med barnesikring.

Har barnesikring på en del av skuffer og skap der jeg ikke vil de skal ha tilgang.

Har ovn høyere på veggen.

Har steketopp med touch knapper ungene ikke klarer å bruke.

Har borrelås lukking høyt på kjøleskapet når de tuller og lar dåra stå oppe lenge og ikke hører etter når jeg ber de lukke den.

Annonse

Jeg personlig er mer bekymret for dine skrivekunnskaper. Har tatt meg den frihet å korrigere litt!

"Er det ingen som har sikkerhet på kjøkkeneT?

Hva om barneT for tak i skarpe kniver i skuffen?

Hva om barneT få opp stekeovnsdøra og står på den,hva da?

Hva med vindueT?

Så hva-hvilke rutiner har dere på kjøkkeneT for å skildra-sikre tryggleken-tryggheten eller med andre og bedre ord Ta vare på sikkerheten?"

Har også kniver hengende på magnetlist.

Er selv kokk, og opptatt av av ungene skal være med å lage mat fra de er små.

Så - vi har kun sikret det skapet vi har sterke vaskemidler i. Ellers holder det med å forklare barna hva som er farlig, og hvorfor. Og la de utfolde seg på de områdene som er ufarlige for dem å være med på (egentlig det meste)

Selvsagte ting som å sikre ledningen på strykejern og vannkoker gjør vi voksne automatisk.

Har ikke satt inn noen sikkerhetstiltak på kjøkkenet. Stikkkontakter er ikke i lav høyde der, så de har ikke fått slike propper som andre stikkontakter i huset har.

Stekeovnsdøren har lås, men den må være der.

Har ikke noe rundt komfyren. Har hatt ungene med på kjøkkenet fra de var bittesmå, og sikkerhet rundt komfyren har jeg aldri sett behov for. Knivene har alltid liggi i skuffen sin, og jeg har vel igrunn bare flyttet ting nedover i skapene slik at ungene når det.

Ungene syns det er gøy på kjøkkenet, men de har aldri dratt ut ting av skuffer, lekt med ting osv. Hun eldste syns det var gøy å leke i matskapet, det var det hun lekte mest med. Suppeposer, hermetikk osv ble med i dukkebogner, leket butikk og stablet. Hadde da sikkerhetslåser på mange skap og skuffer, men tok de raskt av. Ting som var låst prøvde hun å komme inn i og kom inn i, men når jeg fjernet de så var det ikke noe spennende lenger.

Jeg har alltid hatt vaskemidler og slike ting i toppskap.

Jeg har sikkert mye rutiner osv som jeg ikke tenker over, men de har lært det fra de var bittesmå hvordan vi lager mat og er forsiktige. De har gått i barnehager det det er vanlig å være med på kjøkkenet og hjelpe også. Så det blir ikke noe spennende å snike seg inn på kjøkkenet og rote i knivskuff eller andre ting.

Med fire unger i hus har jeg aldri måtte ta vekk unger som roter i knivskuff eller andre ulovlige ting.

Har ikke så mange sikkerhetsrutiner, men noe er det jo.

-Varmtvannet er satt til en temperatur som ikke skoller.

-Ovnsdøren holdes lukket når vi ikke legger i ved.

-Ungene skal sitte når de bruker skarpe kniver.

-Ingen løping med varme ting i hendene.

-Sitte ved bordet når vi spiser.

-Vaske hender før matlaging og spising.

-Avkjøle og sette rester i kjøleskapet raskt.

-Dekke til mat i kjøleskapet.

og en del andre ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...