Gå til innhold

Dere som baker 3-4 brød eller mer om gangen......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får dere det til? Her virker det som om deigen bare blir tung, og hever ikke ordentlig! Den er ganske grov da....

Hvor mye gjær bruker dere? Sliter litt med en gjær-smak av brødet, bruker tørrgjær... Hever brødet for lenge da? Trodde egentlig det skulle være bra for smaken å heve lenge.

Og hvordan gjør dere når dere langtidshever? Lite gjær og i kjøleskap?

Blir kjempeglad for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min oppskrift på 3brød er:

100gr smør

3dl vanlig melk

3dl surmelk (et must i grovbrød)

4dl vann

3dl grovbakst

3dl rugmel

en neve havregryn

pittelitt sukker og salt

hvetemel

Jeg pleier først å ta grovmel,rugmel og havregryn og tørrgjær i bollen, Deretter smelter jeg smør og har i vann og melk og varmer opp. Blander alt i bollen (bruker maskin) og tar hvetemel til slutt. Da tar jeg litt og litt mel til deigen slipper bollen og slik vet jeg at mengden er perfekt.

Deretter hever jeg den først i en time. Før slo jeg deigen ned igjen, etter tips fra tv2 wenche og hevet enda en gang, men det er ikke nødvendig. Så legger jeg det i former og hever 45 min til, før jeg slenger de i ovnen på 200gr i 45 min på nederste rille.

Det med gjær i kjøleskapdeig skjønner jeg ikke helt, for da skal jo væsken være kald.Trodde gjær trengte varme for å gjøre nytten sin. Men det har jeg ikke prøvd :)

Skrevet

Slenger oppi litt av hvert, en pakke tørrgjær og lar det heve til vi husker å bake det ut. Ingen vitenskap hos oss, men brøda blir alltid bra likevel.

Om brød hever for lenge blir de sure og får mer gjærsmak.

Og når du bruker tørrgjær er det viktig at du bruker varm nok væske for å få hevingen i gang. Reglen med fingervarmt blir for kaldt for tørrgjær.

Skrevet

Jepp, med tørrgjær så beregn rundt 40gr ca.

Skrevet

Jeg baker 8 brød i gangen og bruker tre pakker gjær. Ville brukt en og en halv til 3-4 brød. Husk å alltid bruke varmt vann!!

Jeg baker grove brød, men bruker aldri annet enn vann. Synes ikke sukker, smør og olje har noe i brød å gjøre. Får alltid skryt for saftige brød. Blir aldri tørre. Bruker uansett hva andre ingredienser er litt havregryn. Da blir de saftige. Baker på slump hele tiden, så smaker de aldri likt:-)

Skrevet

ÅJ! Åtte brød gitt! Respect! Hehe...

Tror ikke min kenwood major hadde klart det, så lurer på hvilken maskin du har! :)

Gjest amandine
Skrevet

Signerer marioo, egentlig, jeg pleier å ta utgangspunkt i kokende vann over havregryn og hele hvetekorn evt grov sammalt rug. Så står det til det er passe varmt, jeg fyller på med mer vann og mel og i underkant av en pakke gjær til 4 brød. Ca drøy halv liter væske pr brød, tenker jeg.

Jeg synes heller ikke at salt, sirup, melk og smør har noe som helst i brødene å gjøre;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...