Gå til innhold

Dere som er født i 82-90, lyver dere ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lyver dere når dere sier at det ikke fantes bilbelter i bilene deres? Det syns jeg er helt merkelig. Og dere sier at det ikke fantes bilsikring på denne tiden overhodet?

Enten må dere ha svært uopplyste foreldre som ikke kjøpte dette/ga faen, eller så lyver dere og prøver å virke eldre enn dere er.

Det var helt vanlig med bilbelte på tidlig 80tall. Bilseter til baby har også funnets lenge. Jeg tror nok dere lyver litt og prøver å virke tøffe. Merkelig ting å ljuge om.

Mvh 67-mamma. Somhusker 80åra. Noe dere ikke gjør ;-)

Skrevet

Jeg husker jeg satt på et enkelt sete med bilbelte da jeg var litt større og har sett bilder av at jeg sitter i et barnesete da jeg var rundt 2.

Og brukte alltid bilbelte. Født i -84

Skrevet

Tenker på tråden om hvordan folk satt sikret. Ser folk født i 82,85 etc sier de ikke hadde bilbelter og ikke var festet.

Sånn som du nevner var helt vanlig, de fleste foreldre sikra ungene sine slik. Jeg kjenner ingen som fikk barn på denne tida som var så skjødesløse med bil uten belter bak.

Skrevet

Det var ikke påbudt, og ikke alle hadde nye biler. Til og med jeg hadde bil uten seler bak på midten av 90-tallet(jeg fikk det installert, da).

Hilsen 70-modell, som begynte å få barn på begynnelsen av 90-tallet ;)

Skrevet

lå vel først i vogn bagen i baksete her, men ble stol etterhvert. i morfars bil var det ikke bilbelte bak, men det var i den tiden rett før man fikk lov pålagt bilbelte bak i alle biler. men husker det knapt, plutselig var det belter der og.

er 88 modell.

Skrevet

Da min søster fikk tvillinger i 92 var det iallefall IKKE vanlig med bilseter til nyfødte. Da var det kun bag som gjaldt, og ikke påbudt med nett over en gang. Og da tvillingsetet var for bredt for setet så brukte de to bager (tvillingvogn med to bager oppi) som på en måte "satte hverandre fast" i baksetet. De stod mot hverandre og fremsetene, og det var "spennet" som holdt de på plass...helt utrolig.. Man kjørte fremsetene tilbake slik at bagene satt fast, og setene måtte frem for å få de løst...De satt jo fast og var festet i bakselene på en måte, men det hadde ikke holdt barna NED i bagen ved krasj...

Da hun fikk nummer to i 94 kom det iallefall nett over, men stoler for babyer var enda ikke vanlig. Da jeg fikk minste i 2003 var det mer eller mindre slutt på og bruke bag i bil. VI kjørte hjem fra sykehuset i det (lånte min søsters) for hadde ikke fått setet vårt enda....

Skrevet

Jeg er født i '84, og nei, jeg lyver ikke om akkurat det. Hva skulle vitsen med det vært? Ikke har jeg behov for å virke eldre enn jeg er heller, jeg har faktisk mer enn nok med å vite at jeg har startet på andre halvdel av kortstokken aldersmessig, og trenger virkelig ikke prøve å ljuge på meg flere år på baken.

Faktum er at akkurat som i dag så var det faktisk ikke alle som hadde splitter nye biler på 80-tallet, og derfor var det ikke sikkerhetsseler i den. Hvorfor det ikke ble montert kan ikke jeg svare på, men du kan jo prøve å leite opp faren min og spørre ham personlig om det er så interessant....

Rareste jeg har blitt "beskyldt" for noen gang ;o)

Skrevet

Jeg fikk min eldste datter i 88, og hun satt da i sete fra første dag. Sete som var fra 0-9 kilo. Og etter det så var det vanlig sete, men den gangen var de framovervendte... Så at det var uvanlig med nyfødtseter i 92 synes jeg høres veldig rart ut...

Skrevet

spurte mamma om det med bilene på den tiden. loven sa da at biler som var produsert og kjøpt, før loven med bilbelter i baksetet kom var enda ikke påbudt og montere beltene i enda.

men det ble jo forandret på etterhvert.

Skrevet

Tror kanskje du ikke ser lenger enn nesetippen, når du tror folk lyver bare fordi de hadde det annerledes enn deg.

Jeg er født i 83, vi hadde volvo fra slutten av 70-tallet og ble festet i isoporseter til 3-4 års alder, deretter sittepute til vi ble 6-7 år. Familiens bil nr 2 var en kadett fra 84 uten belter bak. Vi satt på der også, men var da godt opp i skolealder (bilen ble vel kjøpt på tidlig nittitall, tror jeg).

Flere av vennene mine ble kjørt rundt i biler uten belte, husker at bilen til familien til bestevenninnen min før skolealder kun hadde ett belte bak, det var ettermontert til henne. Når andre barn satt på, satt de usikret.

Skrevet

Kjære HI "67 mamma"

Jeg tror DU lyger på alderen jeg! :) For du skriver /snakker som en fjortis!

Veldig morsomt å lese om noen som tenker så umodent som deg, mtp at du sier du er født i 1967 :) :) :) :)

Uansett, jeg er født i 1982, vi hadde en opel kadett sitty, og jeg HUSKER den gangen vi fikk bilbelte bak. Jeg var ca 5-6 år så da kan du regne ut selv hvilket årstall det var.

og btw- jeg husker 80 tallet godt jeg ;)

Skrevet

Forresten, et kjapt google søk gav meg dette resultatet, funnet på store norske leksikon:

"Fra 1984 er det påbudt at nyregistrerte biler også skal ha bilbelter i baksetet, og fra 1985 er det bruksplikt. Sikring av barn i bil ble påbudt fra 1. jan. 1989."

http://www.snl.no/bilbelte

Og forresten, jeg husker at vi fikk bilbelte i bilen fordi det ble påbudt, og det var m.a.o i 1989, så rettelse på forrige innlegg: jeg var 6-7 år da vi fikk bilbelte i baksetet.

Skrevet

Jeg er født i 1975 og satt i bilstol til jeg var rundt 5 år. Etterpå satt jeg på pute med bilbelte.

Vet at jeg satt i bilstol for mamma hadde ikke bil og hun hadde møtt en ny mann som hun ikke var helt sikker på om hun ville være sammen med siden hun hadde et barn og hun visste ikke om han ville bli glad i meg også. Men da han troppet opp med bilen MED bilstol i så visste hun at dette var en mann som kunne bli en god og stødig far. Og det ble de to:-)

Skrevet

Jeg er født i 87, og vi hadde både bilbelter, bilstoler og etterhvert pute når vi ble større...:)

Skrevet

83 her, ble ikke sikret (med sete, pule el) der var nok belte i bilen, men det pleide ikke jeg å bruke. Fikk også ligge i bagasjerommet ofte (dersom vi skulle kjøre et stykke) for å sove.

Skrevet

Jeg er født i 73, og mener at vi var vel de første som hadde tre bilbelter i baksetet. ( i 1977-78) Husker det var kjempekjipt, men mamma var streng, og vi måtte pent spenne oss fast.Jeg var minst og satt i sete/ på pute.

Skrevet

det var ikke alle biler som hadde sele i midten bak, men vi hadde magebelte i vår. Jeg husker selvfølgelig ikke når jeg var baby (født 81), men den yngste broren min (født 86) lå i vognbagen i baksete. Bagen var ikke festet på noen måte. Når han ble større satt han i bilsete.

Vi hadde en tid stasjonsvogn, og om vi kjørte på kvelden fikk vi ligge (usikra) i bagasjerommet.

Jeg passet barn da jeg var liten, og flere ganger hadde jeg babyen på fanget mitt mens vi kjørte. Og det var ikke korte turer, men ca 3 mil. De hadde til vanlig barneseter, men det var det ikke plass til i vår bil ettersom vi allerede satt tre barn bak.

Skrevet

Synes også HI virker som en fjortiss, haregud, dama er er 44?!?

Vi hadde en WV stasjonvogn fra 77 og den var det ikke bilbelter baki og det var heller ikke påbudt å montere det da, så les litt rundt før du skirver en masse dritt!!!!

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle innleggene, men min mor hadde lenge en mazda 626 83 modell (fikk den da vi var større barn) og denne hadde ikke bilbelter i baksetet, og den vraket hun bare for noen år siden så det vet jeg! Min far hadde også på et tidspunkt en Rocky av noe slag, en to-seter og vi satt av og til bak i bagasjerommet, var sånne små "puffer" vi kunne sitte på, og håndtak i taket vi kunne holde oss i.

Ikke ofte vi satt slik, hadde alltid en bil der alle kunne sitte godt sikret, var bare i enkelte tilfeller disse bilene ble brukt der vi var mer enn en passasjer.

Hilsen 85-modell

Skrevet

Jeg er født i 1974 og satt i fremovervendt bilstol med tre punkt sele. Men disse første barnestolene skulle bare hektes over stolryggen siden det ikke var bilbelter i bilen.

Skrevet

Jeg er født i 84 og husker bare at jeg har vært sikret. Men bestemor kjøpte en 84 mod. toyota corolla og den er det ikke bilbelter i baksetet på. Det var vel sikkert lov å barn i den bilen også vil jeg tro..

Skrevet

HI her.

Det er morsomt at dere nevner dette med påbudt.. Det ser man jo på bilstoldebattene her også. Så lenge det ikke er påbudt, så er det greit å "gi faen" ? Det er jo sånn det virker. Jeg er glad jeg selv vokste opp og var forelder sammen med mennesker som satte bilsikkerhet høyt.

Skjønt, noe lærte dere nok av det - dere har nok blitt flinke til å sikre barna deres.

Og du Hallis eller hva du heter. Gro opp.

Skrevet

82 mod her.

Vi hadde bilbelte i bil, men når jeg var bitteliten så lå jeg i vognbagen, ikke i bilsete.

Skrevet

Nå er jeg født i 79 da, men er vel aktuell i og med at jeg vokste opp i de glade 80 årene!

Første bilen jeg kan huske vi hadde var en Ranault, uten belter bak. Jeg og søstera mi spratt rundt i baksetet, og likte å stå over skuldrene til foreldrene våre... Etter den ble det en nyere Renault, med seler bak, og da satt vi på pute med sele. MEN så kom det to nye barn, og det ble trangt om plassen! Første par årene satt vi 4 i baksetet (to i samme sele), men så kjøpte de en gammel Caravelle, som hadde sele i de tre setene framme og ikke bak.. Den bilen eksisterer fortsatt, like "seleløs" som før, men brukes ikke lenger til frakt av barn da! :P

Mener å huske at mine to småsøsken som er født mot slutten av 80-tallet lå i Boxette-sete første månedene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...