Gå til innhold

Vannavgang - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vannet mitt startet å gå i natt, dvs den lommen med fostervann under babyens hodet sprakk. Etter det har det kommet en del vann blandet med friskt blod (jeg har fylt noen bind). Jeg har vært på kontroll på føden og fått ny time i morgen tidlig, men jeg føler at jeg fikk veldig lite informasjon om hva jeg kan forvente og hva jeg må passe på. Lurer derfor på om det er noen her som har erfaring med fødsel som starter med vannavgang?

Riene har ikke startet, men det renner vann ganske så kontinuerlig noe som gjør meg litt nervøs. Jeg innbiller meg at jeg kan merke at magen har blitt mindre (mammabuksen strammer ikke over magen, noe de har gjort de siste ukene), men det kan vel sikkert komme av at magen har falt i løpet av de siste timene.

Er det noe spesielt jeg bør passe på?

Skrevet

Så lenge hodet er godt nedi bekkenet går det nok greit, og i og med du er sendt hjem regner jeg med de har sjekka det. Du hadde nok fått beskjed om det var noe ekstra å passe på.

Vannet mitt gikk da jeg var 37 uker med forrigemann. Da visste jeg ikke om hodet var festa og det var vanskelig å kjenne for jm, så måtte inn til sjekk og ul og diverse før jeg ble sendt hjem med beskjed om å gå og gå og gå for å få igang fødsel. Det jeg tenkte mest på var at det stadig rant vann, bind holdt ikek, så gikk med sånne svære teena lady bleier... skikkelig nice :-(

Jeg hadde en del blødninger dagen etter, og ble sjekket daglig på sykehuset til jeg ble igangsatt. Alt var i skjønneste orden. De fleste få rier etter en stund, jeg fikk ikke det og ble igangsatt etter ca 2 dager. Tror de fleste sykehus setter igang fødsel hvis det ikke skjer noe innen 48 timer.

Skrevet

Ok, godt å vite. Hodet var festet på forrige kontroll så det skal være greit. Og jeg kjenner meg igjen idet du sier: tenker på at det renner hele tiden så det frister ikke så mye å ut og gå. Men jeg skal nok klare å holde meg i bevegelse her hjemme også;)

Skrevet

På meg startet forrige fødsel med vannavgang.

Men riene kom etter 20 min.

Så da var det jo igang.

Men trodde de satt igang fødselen 24 t etter at vannet var gått om det ikke hadde skjedd noe.

Jeg har også hørt at man produserer vann under fødselen sånn at det blir ikke tomt.

Men jeg ville vært veldig nøye på å kjenne liv masse.

Det var det første de sa til meg også. Kjenn etter liv når vannet var gått.

Og så ville jeg heller mast på føden en gang for mye :) Lykke til!!! Nå skjer det jo hvertfall snart!!!

Skrevet

Startet med vannavgang med meg, men det var på natta. Ringte føden, fikk time neste dag, og prøvde å sove -noe som jo var umulig. Rant i perioder, spesielt hvis jeg f.eks reiste meg så følte jeg at jeg tisset på meg! Men riene startet etter få timer, og babyen var ute etter et halvt døgn etter vannavgang.

Fikk ikke noen beskjed om at jeg måtte passe på noe. Det eneste de sier er at en ikke skal ha sex. Og det er kanskje ikke dte som frister mest akkurat nå..? ;o)

Har du ikke fått beksjed om å holde deg i ro, eller noe, så trenger du nok ikke det. Anderledes for de som har babyen i seteleie, eller noe. Når hodet ligger ned, så blir det litt som en propp når vannet går, har jeg forstptt. Kroppen produserer også hele tiden nytt vann, og det er sikkert derfor det fortsetter å renne.

Hørt noen si at de ser magen blir mindre når vannet går, så kan sikkert stemme at den er det -er jo tross alt en del som forsvinner. Men det var det siste jeg husket å se på, så aner ikke hvordan magen min var.

Nå trodde de kanskje jeg hadde vannavgang igjen, men var falsk alarm. Men da skulle jeg vært på kontroll hver dag til jeg ble satt i gang. Og da tipper jeg at de har god kontroll på deg og babyen din, siden du skal på kontroll i morgen igjen.

Skrevet

Jeg vil få tilbud om å bli satt igang i morgen hvis ikke noe har hendt før den tid. Blir et spennende døgn:)

Skrevet

Ååå, tenk, snart har du babyen din!!! Lykke til! :o)

Skrevet

Min fødsel - nå tidligere i april - startet med vannavgang. Reiste ned på sykehuset for ctg, og mens jeg var der startet små rier. Reiste hjem, og skulle komme tilbake etter 12 timer for ny sjekk om ingenting mer skjedde. Men da jeg kom hjem startet riene for fullt, så var hjemme ca 8 timer før jeg reiste ned på sykehuset igjen..!! Så lenge hodet er festa, er det ikke noe spesielt du skal passe på. nytt vann dannes hele tiden :) Men om du føler at du ikke har fått nok informasjon må du ringe føden. I denne situasjonen bør du føle seg så trygg som mulig. Jeg fikk beskjed om at fødselen settes igang to døgn etter vannavgang om ingenting skjer. Lykke til, du har snart lille babyen i armene dine :)

Skrevet

Du må passe på 2 ting;

At du føler liv og at fostervannet ikke blir misfarget - dvs grønnt eller brunt, da MÅ du ringe føden. Urinfarget er helt normalt, også med litt blod i. Kan også være greit å sitte/ligge på et håndkle og ha med deg et ekstra par bukser hvor du går i tillfelle det kommer veldig mye vann plutselig.

Er du omtrent på termin? Den timen du har fått - er det time for igangsetting? Jeg fødte på Drammen sykehus etter vannavgang ved termin. Der er det rutine å sette igang på morgenen etter hvis vannet begynner å gå før kl 20 på kvelden, morgenen deretter hvis vannet går senere i løpet av natten feks. Jeg fikk et informasjonark på sykehuset som forklarte alt om dette. Blandt annet at det kan ta ca 2 døgn fra igangsetting til fødselen faktisk er igang. Jeg ble behandlet 4 ganger med prostagladin-en pille som ble plassert oppi skjeden hver 6. time (de "røsket litt" samtidig), som skulle hjelpe på modningen. (Jeg var myk og hade ca 1 cm åpning i utgangspunktet). Når det var helt modent, avflatet og 4 cm åpning hadde jeg såpass med sammentrekninger at de ikke satte meg på oxitysin-drypp med en gang. Men etter 4 timer og bare 5 cm åpning, ble jeg satt på drypp. Da gikk det 4,5 time før han var født - 3 døgn etter at vannet gikk.

Masse lykke til, snart er du mamma :-)

Skrevet

Lykke til!! :) tenk at du snart har en liten baby !:)

Skrevet

med forrige mann for 6 år siden så startet det med vannavgang på natten... var ned på sykehuset for sjekk da, men ble sendt hjem siden jeg ikke hadde rier... fikk da med meg ett informasjons skriv... der det blant annet sto at jeg skulle passe på fargen på vannet og også ta tempen 2 ganger i døgnet... fikk også beskjed om å hvile... men det satte ikke i gang riene vertfall...

var på sjekk morgenen etterpå, og en gang i 18 tiden på kvelden.. ble sendt hjem uten rier begge gangene.. siden jeg hadde ligget mye første dagen så var jeg veldig rastløs og dro på butikken med samboeren for å drøye tiden.. så det satte i gang riene.. ;) så beveg deg mest mulig.... ble lagt inn ved midnatt den natten og gutten kom kl 11 på formiddagen, nesten 2 1/2 døgn etter vannet gikk... hadde ikke det skjedd hadde jeg skulle blitt satt i gang den morningen kl 8... glad jeg slapp det :)

men bare å ringe føden visst du føler deg usikker, og beveg deg mye så du får i gang riene :)

Lykke til....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...