ellen-propellen Skrevet 28. april 2011 #1 Skrevet 28. april 2011 Jeg har en kjempepen klatrerose som jeg herjet litt mye med i 2009. Den ble plantet om i en potte og tatt med på flyttelasset. I fjor kom det ingen skudd eller noe på den,men jeg har ikke kastet den enda. Er den død eller bare sur tror dere? Kan en rose bli sur og stå over en sesong? Mener å ha hørt det engang,men det kan være ønsketenkning. Hva tror dere,bare kastet den eller er det noe jeg kan gjøre for å gjenopplive den?
Gjest amandine Skrevet 28. april 2011 #2 Skrevet 28. april 2011 Ikke det at jeg skal påberpe meg rose-ekspertise, men jeg hadde skrapet vekk litt bark med neglen eller noe for å se om den var død eller ikke. Er den brun under barken er slaget tapt, er den grønn under barken er den sikkert bare sur. Så hadde jeg om den bare var sur stelt veldig pent med den en stund og håpet den ble blid igjen.
Gjest sug lut Skrevet 28. april 2011 #3 Skrevet 28. april 2011 Enig med amandine, litt tender loving care, og nedklipping til ti cm kan også være greit (riktig tidspunkt når bjørka har musører) og snill dose kugjødselkompost (det likte i alle fall mine).
ellen-propellen Skrevet 28. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 28. april 2011 Den er allerede helt nedklippet.Måtte det for å få den med på flyttelasset i fjor. Har gravd opp roten nå,den er ikke tørket inn enda,virker som det er saft i rota ihvertfall. Tenkte å ha den i en bøtte vann ett par dager,så plante den over i kugjødselkompost. Er det best,eller kan jeg blande kubæsj ut i vann og vanne med når den står i vanlig jord? Gjør evnt hestebæsj samme nytte? Bor nesten på landet og har tilgang på ...dritt hehe
Gjest sug lut Skrevet 28. april 2011 #5 Skrevet 28. april 2011 Hehe, til og med VALG av dritt, faktisk! Jeg er jo midt i byen og har bare fått tak i kugjødselkompost, og hest og roser vet jeg ingenting om, heller ikke blanding i vann. Er naturellbæsj kanskje sterkere enn kompost, tro? Eller er det bare i hodet mitt at naturell kukake virker veldig konsentrert? Håper du får svar fra noen som kan roser bedre..
Anne-B. Skrevet 28. april 2011 #6 Skrevet 28. april 2011 Det må jo bli en monsterbusk, a la Roxy-jegbarberermegikkenedentil-medlemmer.
ellen-propellen Skrevet 28. april 2011 Forfatter #7 Skrevet 28. april 2011 Hihihi,om du skal på sørlandsferie så er du hjertlig velkommen innom sug lut. Jeg er elendig på hageblomster,men rosene mine har pleid å være lykkelige. Jeg har litt mer tro på ekte saker fremfor alt Plantasjen selger. Når jeg var liten/mye mindre enn i dag hadde jeg alltid med en pose hestedritt hjem til farmor vår og høst.Hun la pærene rett på jorden rundt rosebuskene. Bestemoren til en venninne av mer blandet kubæsj med vann og vannet med sterkt bæsjevann hver vår. Begge disse damene hadde gatas vakreste klatreroser;-) Jeg prøver meg litt frem.Blir det en monsterbusk så skal jeg heller legge ut ett bilde Anne-B ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå