Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 28. april 2011 #1 Skrevet 28. april 2011 Har gått på smellen at vi ikke har søkt om å utsette fedrekvoten i tide (innen utgangen av min permisjon), har rett og slett missforstått det hele. Trodde vi hadde 3 år på å gi beskjed. Så hvis noen andre har tenkt likt meg, så for all del SØK nå! Har forstått at vi ikke er de eneste som det har skjedd med. Nå kan det se ut til at pappan sine uker forsvinner ut i intet:( NAV oppfordrer til å søke selv om det er for sent, men gir ingen garanti for at dette går gjennom. Noen som har vært i samme situasjon og som har hatt et lykkelig utfall?? Det er 2,5 mnd siden min permisjon var ferdig. Er så lei meg.. dette får jo store økonomiske konsekvenser også, ettersom jeg da ikke kan begynne i full jobb når pappan skulle være hjemme. Ikke har vi bhgplass så tidlig heller... Huffa meg for et styr:(
Gjest Skrevet 28. april 2011 #2 Skrevet 28. april 2011 Samme skjedde med min fetter og samboeren hans i fjor sommer. Gikk bra og han fikk sin permisjon.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 28. april 2011 #3 Skrevet 28. april 2011 Vi er i samme båt:/ Søknaden ble levert i går. Ingen av oss har fått beskjed fra NAV om når den søknaden måtte sendes. Har bare fått beskjed om at vi har god tid, da permisjonen må tas før barnet er 3 år. Vi krysser fingrene for at dette går i orden.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2011 #4 Skrevet 28. april 2011 Mener det står i vedtaket du fikk etter fødsel, og det plikter du jo å lese igjennom.. Nå er uansett ikke dette lengre et problem, det står veldig tydelig i søknaden om foreldrepenger at man MÅ søke om utsettelse av pappaens fedrekvote FØR mammaens permisjon går ut om denne ikke skal taes i direkte forbindelse med mammaens permisjon. Så da har man ingen "unnskyldning" og vil neppe få gjennom en klage om man ikke har meldt i fra i tide...
Anonym bruker Skrevet 28. april 2011 #5 Skrevet 28. april 2011 Samme skjedde med oss.. bare at vi ikke skulle utsette noe, men Nav fikk det for seg at vi skulle.. sendte ikke inn papirer om utsettelse, for vi skulle jo ikke det.. Og når barnet var kommet og min perm nesten var ferdig, så fikk vi problemer.. Nav sa løpet var kjørt for pappapenger, fordi vi ikke hadde sendt inn skjemaet. Vi ble såå sinte, for Nav hadde jo misforstått oss og lest feil. De nektet de hadde tatt feil og begynte å skylde på andre ting når de innså de hadde tatt feil. MEN etter mye diskusjoner så ordnet det seg. De gikk med på det tilslutt. Men du må kjempe!! Nav er strie!! De forstår ikke systemet dems er vanskelig å skjønne for vanlige folk - men de fleste av nav ansatte skjønner ikke reglene selv heller da men. Viktig å ringe ofte og få prate med dem på forvaltningen. Lykke til! Løpet er ikke kjørt!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2011 #6 Skrevet 28. april 2011 Jeg har hørt om flere som dette har skjedd med. Utrolig trist å miste pappapermen fordi man er sen med levering av søknad. Og dette tjener jo NAV masse penger på! Når det er sagt, så er jeg enig med hun som skriver at man faktisk plikter å lese vedtaksbrevet. Det stod iallefall klart og tydelig i mitt brev at far må søke om utsettelse før min siste stønadsdag. Lykke til- håper det ordner seg for deg/dere!
HMB Skrevet 28. april 2011 #7 Skrevet 28. april 2011 Vi har også gått i den fella! Vi fikk avslag på søknaden og har nå sendt inn klage som vi ikke har fått svar på enda. Håpløst!! Enda var vi i møte med NAV og vi fikk klart beskje om at pappapermisjonen skulle benyttes innen 3 år, hørte ingen ting om at man skulle søke om utsettelse hvis den ikke er sammenhengende...greit nok at det sto i vedtaket for nesten ett år siden, men likevel sier nå jeg. Elendig informasjon og liker ikke det svart, hvite NAV!! Men vet noen har fått igjennom søknad/klage likevel så vi får krysse fingrene for at det ordner seg for oss også..her starter pappapermisjonen i neste uke, da blir det uten lønn...jeg har gått ulønnet siden januar så dette er økonomisk krise for oss!
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #8 Skrevet 29. april 2011 Nå er det nå sånn at når man søker på en stønad har man ikke bare rettigheter men også plikter - og din plikt som søker er å sette deg inn i hva du søker på, og ikke minst lese vedtaket når dette kommer.. En plass må jo nav sette grensen - og når man har fått det skriftlig opplyst hvordan det skal gjøres er det en dårlig unnskyldning at ingen har sagt noe om det... Noen får igjennom klage på dette, men tror de fleste får avslag så ville ikke ha hatt for store forventninger om jeg var dere.. Sånn er det jo med alle kontrakter man skriver under på - har du skrevet under på noe uten å sette deg inn i ting og lese gjennom hva du skriver under på har du null rettigheter om du er uenig med noe i ettertid...
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 29. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 29. april 2011 For å være helt ærlig så kan jeg ikke huske å ha fått noe vedtaksbrev fra nav i det hele tatt jeg. Jenta mi måtte plutselig tas med keisersnitt 1 mnd før termin, og jeg husker bare at det ble mange tlf til NAV for få fortgang i prosessen, fordi de ikke hadde klart å behandle søknaden ferdig (selv om jeg hadde søkt i god tid!). Etter keisere ofrer var vi innlagt på sykehuset et par uker, og fikk pleiepenger. Dette brevet alle snakker om kan jeg ikke huske å ha mottatt. Burde vel ha lest gjennom alle regler på nettet da jeg søkte, jeg vet det. Og har beklaget dette overfor NAV. Men jeg tror ikke jeg er alene om ikke gjøre det... Skjemaet i fjor år var annerledes enn slik de ser ut nå, stod ingenting om utsettelse av fedrekvoten der. Men som sagt, i bunn og grunn er nok dette min feil. Får bare håpe de kan vise litt nåde...
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 29. april 2011 Forfatter #10 Skrevet 29. april 2011 Oida, ser iPaden har levd sitt eget liv her. Keisere ofrer = keisersnittet! Hehe...
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #11 Skrevet 30. april 2011 må si at jeg syns det er helt bak mål å si forbaska nav (henviser til ditt svar i annen tråd) når det er deres egen feil at søknaden ikke er sendt i tide... slutter ikke å la meg fasinere av folk som alltid skal skylde på noen andre..
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 30. april 2011 Forfatter #12 Skrevet 30. april 2011 Beklager det utsagnet da... men jeg har hatt mye trøbbel med NAV, så føler jeg har god grunn til å være irritert. Aldri like svar å få, og mye tull generellt uten å gå i detalj om det. Så med dette på toppen, så er det lett å blåse fra seg uten å tenke seg om. Jeg mener jeg ikke har fått noe vedtaksbrev, skrev det ovenfor her. Men er fullt klar over at jeg burde ha visst det likevel. Men sorry hvis noen ble stødt sv ordbruken min, det var ikke meningen.
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 30. april 2011 Forfatter #13 Skrevet 30. april 2011 Beklager det utsagnet da, var ikke så alvorlig ment. Og det var ikke meningen å støte noen... Men etter mye trøbbel med nav (uten å gå i detalj), så er lunta litt kort. Men sorry, skal ikke skylde på nav. Selv om jeg ikke kan huske å ha fått noe vedtaksbrev (skrev om det over), så vet jeg at jeg nok burde ha lest gjennom alt da jeg søkte. men tror ikke jeg er alene om synes at NAV er problematisk... Men det ligger jo på et organisatorisk nivå, ikke på enkeltpersoner.
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 30. april 2011 Forfatter #14 Skrevet 30. april 2011 Oi, det første innlegget bør visst posta..
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 30. april 2011 Forfatter #15 Skrevet 30. april 2011 BLE visst posta;)
nicki82 Skrevet 30. april 2011 #16 Skrevet 30. april 2011 Søte, juli10blejuni10:) !! Triveligt å få innlegg på tråden min Kjekt å lese den tråden her, for du fikk litt flere svar. Det er godt å lese at du har fått litt oppmuntrende svar. For mange representerer fedrekvoten det som får hele den nybakte familien til å klare seg. Ikke noe artig å samle på kroner og ører når ungen krever sitt...og det bare pga. for sent innlevert søknad. Er selv arbeidsledig, og det eneste som har vært redningen er samboer som jobber. Ellers så ser jeg at det fremdeles finnes folk som kaster dritt anonymt. Godt å se at dere har noe å sysle med Synes ikke du skal unnskylde deg for innlegget ditt! Det er lov å være frustrert og lei deg! Jeg synes språkbruken din var litt for fin, jg ;P
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 1. mai 2011 Forfatter #17 Skrevet 1. mai 2011 Søte nicki82:) koselig svar å få på en søndagsmorgen! Takk:) Vi får krysse fingrene å håpe på det beste! Så får vi holde hverandre oppdatert på denne tråden når vi omsider får svar fra NAV. Tilfelle de forskjellsbehandler;) høres jo ut som om noen får og andre ikke, og det blir jo ikvertfall feil spør du meg. Ha en fin dag!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #18 Skrevet 1. mai 2011 Anonym: du kan like godt la være å være anonym i denne tråden her for alle vet hvem du er likevel. Og den bedrevitende tonen du fremviser kan du bare slutte med! Selv om du kan reglene inn og ut av grunner du selv vet om er det mye du ikke kan døyten om! Det er bare til å trekke frem noen av de innleggene du selv har skrevet så kan vi begynne å si at du har godt av å ha et barn som er treg?! Hvor frekk er det mulig å bli?!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #19 Skrevet 1. mai 2011 ?????Du VET at anonym ikke er en og samme person???.....
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #20 Skrevet 2. mai 2011 Hæ?!? Neeei, barnet mitt har vel egentlig vært av de som er litt tidlig ute, særlig kognitivt... Men for all del, misunner vel egentlig litt de foreldrene som kan slappe av lengst mulig. Gjør ikke alle det da?
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #21 Skrevet 2. mai 2011 Huff..finnes så mange besservissere. Må le litt av innleggene. Det er faktisk lov og gjøre feil, lese feil osv.. Det er faktisk menneskelig å feile. Om man ikke har fått med seg de linjene som står på svarpapirene fra Nav om fødselspengene og åssen de foregår, er det lov å være litt imøtekommende fra Nav også. Stakkars nybakte foreldre i ammetåka og pappatåke, gud veit hva, angrer bittert på de få linjene man klarte å gå glipp av og får så det svir fra Nav noen måneder senere. Syns de kunne godt ha sendt ett brev senere også når permen til mor nærmet seg slutten og påmint oss på utsettelsesfristen., Men de håper vel på at folk skal glemme det, så det slipper å utbetale. Sånn blir JEG personlig irritert over da. Lykke til og håper det ordner seg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå