Gå til innhold

hcg-stigning pga overgangsalder eller graviditet????? Hjelp!

jenda

Anbefalte innlegg

Jeg er 44 og har prøvd på nr 3 i 3 år. Nå skal vi i gang med IVF, og jeg venter på tr så jeg kan begynne med stimulering.

Tok en graviditetstest igår, 3 dager før IKM. Må jo utelukke graviditet før jeg begynner å pumpe meg full av hormonpreparater. Det var en billigtest, og den var svaaaakt positiv.

Men jeg våger ikke slippe jubelen løs fordi jeg siste 2 mnd har begynt å merke tegn på begynnende overgangsalder (hetetokter, uregelmessig mens). Og inne på www.pernille.info står det at i overgangsalderen stiger hcg-nivået noe, men sjelden nok til til å slå ut på en graviditetstest. Sjelden ja, men....? I bruksanvisningen til billigtestene står det at overgangsalder KAN føre til falskt positive tester.

Jeg testet på nytt i dag, og da var streken sterkere. Ved evt overgangsalder skulle den vel bare holdt seg konstant, vel?

Noen som vet eller tror noe? Eller må jeg bare vente og ta blodprøve hos legen om en ukes tid?

Fortsetter under...

Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men hadde lyst til å ønske deg lykke til. Er selv 43 år, har prøvd å bli gravid i ca 3 år og har klart å bli gravid et par ganger uten å komme helt i mål. Har blant annet hatt 3 IVF-behandlinger og skulle i gang med den fjerde i oktober. Som deg, testet jeg bare for sikkerhets skyld da jeg gikk og ventet på mens for å starte med hormonkur. Testen var positiv, og vi kunne ikke tro det!!! Nå er jeg i uke 32, og har begynt å tro på at det skal gå bra denne gangen - ikke så lenge igjen til målet.

Krysser fingrene for deg, og håper at du også har klart å bli gravid! Gi gjerne en lyd om hvordan det går.

:))

Jeg trodde også at symptomene mine var tegn på tidlig overgangsalder... men her sitter jeg 14 uke på vei. Vi tenkte ikke tanken på å bli gravide i det hele tatt, men nå som lille vesenet er på plass i magen er vi overlykkelige begge to.

Alle tester er unnnagjort, og alt er bra.

Lykke til med testingen... (kan ikke skjønne at en graviditetstest kan bli positiv av overgangsalder, men hva vet vel jeg...)

Og jeg sitter her..25 uker på vei. Visste ikke at overgangsalderplager kunne gi positive tester, men det stemmer vel, da. Men plagene dine kan vel også skyldes forbigående hormonforstyrrelser, jeg har hatt en del av den slags og fått god hjelp av akupunktur - de siste halvåret før jeg ble gravid gikk jeg riktig nok på hormonstimulering, men hadde sluttet og begynt å gi opp, og oppdaget ikke at jeg var gravid før 8 uker var gått..

Håper du er gravid. Det kan jo godt høres sånn ut.

Annonse

Hei!

Jeg fyller 46 år når barnet kommer, er i uke 26:-) Jeg hadde begynt å få sterkere mens blødninger et år før jeg ble gravid, begynnende overgangsalder sa folk, leger og de som hadde erfaring. Jammen tok de feil for jeg ble gravid uten å "sette alle kluter til":-)

Lykke til:-) stol på deg selv:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...