Sikori Skrevet 27. april 2011 #1 Skrevet 27. april 2011 Var hos fastlegen som GJETTET at babyen lå med hodet ned. Det kan vel ikke være godt nok så sent i svangerskapet? Vil gjerne VITE, så jeg kan evt forberede meg mulige implikasjoner ved sete- eller tverrleie i tilfelle fødsel. Og hva med evt snuing? Magen henger lavt,men lite/ingen nedpress, akkurat som om babyen henger utenpå bekkenet. Kan jeg forvente at fastlegen eller fødeavd vil foreta seg noe mer før fødsel? Hva kan jeg forvente at vil gjøres når fødsel starter? Er annengangs, men forrige gang snudde baby seg med hodet ned tidlig, samt at jeg merket mye nedpress de siste par ukene før fødsel i uke 37. (Hadde også en annen fastlege, som dessverre sluttet.) Har tatt opp ulikhetene med nåværende fastlege, men får bare til svar at "alt er normalt", "hver graviditet er forskjellig" og "legg deg ned hvis vannet går" (men intet om å ringe føden!) Ærlig talt, man må kunne forvente mer info av en almenpraktiker (spesialist sådann)?? Jeg går ikke til jordmor - angrer på det nå...
lalla5 Skrevet 27. april 2011 #2 Skrevet 27. april 2011 Det hørtes jo litt rart ut.. jeg fikk beskjed fra min fastlege om at hvis ikke leie kunne sies med sikkerhet i uke 34 skulle jeg til UL for å finne ut av det. Men han var sikker på leiet innen den tiden, så det ble ikke nødvendig. Ikke lett når de forskjellige legene sier så mye forskjellig? Kan du ikke ringe fødemottaket eller sykehuset der du skal føde, å høre hva de sier?? De skal jo være tilgjengelige for spørsmål og bekymringer man har, spesielt såpass sent i svangerskapet..
AnonymeAnine Skrevet 28. april 2011 #3 Skrevet 28. april 2011 Ring jordmor å få time, eller så ringer du fødeavdelingen og ber om å få en ultralyd hos lege der. Og så ville jeg sagt ifra til fastlegen at du absolutt ikke er fornøyd med behandlingen du har fått.
miminka Skrevet 28. april 2011 #4 Skrevet 28. april 2011 Jeg var hos legen min i går, som fant ut at hodet ikke ligger ned i bekkenet. Hun ville ha meg tilbake om ei uke for å se om det var på plass da, oghvis ikke, vil hun sende meg inn på føden for å snakke babyen til fornuft eller noe.. Jeg har fem uker igjen. Jeg ville ringt føden med en gang hvis jeg var deg.
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 28. april 2011 #5 Skrevet 28. april 2011 Jeg var på ul i uke 34 og fikk bekrefta tverrleie. Da hadde jm og lege sagt at den lå med hodet ned på de to foregående kontrollene, noe jeg egentlig ikke trodde på. Så var godt å få bekrefta at jeg hadde rett. Det gynekologen sa til meg var at hvis det var usikkerhet om leiet i uke 36 skulle det søkes om ks, noe som ble gjort uansett av andre grunner også. Men han sa også at det ble sjekka nøye, og gjerne med ul før fødsel hvis de ikke var helt sikker. Og legen din er jo ikke sikker, så får jo satse på at de finner sikkert ut av det enten med ul eller at det er lett å kjenne når du kommer inn på sykehuset for å føde. Med forrigemann visste de at hodet lå ned, men de var ikke sikker på om det var festa, og hvor langt ned, så derfor fikk jeg ul den dagen vannet gikk. Det var veldig betryggende.
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 28. april 2011 #6 Skrevet 28. april 2011 Forstår deg veldig godt. Var selv på kontroll i forgårs (også uke 39) hvor legen var usikker på leie - men heldigvis har han ul på kontoret så fikk raskt avklart at det plutselig var seteleie - vært hodeleie frem til nå. Han skulle da faxe henvisning opp til sykehuset og regnet med at de ville ha meg inn dit for kontroll før helga. Ikke hørt noe fra dem frem til i dag så ringte dem i dag morges - da hadde de ikke mottatt henvisningen ennå men sa det kunne ta to dager å motta en fax!!!! Skulle ringe igjen kl 12 og høre om de hadde funnet den da. Så venter og venter kjempefrustrert - for vil jo gjerne vite hvilken fødsel som er aktuell - om får lov å føde vaginalt eller om det blir keisersnitt. Så når jeg er så frustrert som jeg er som fikk bekreftet seteleie og skal være henvist forstår jeg veldig godt at du må være frustrert! Kan tross alt bli fødsel når som helst nå og da hadde det vært veldig greit å være litt sikrere på hvilken type fødsel som var i vente. Setefødsel i seg selv gjør meg ingenting for de jeg kjenner som har opplevd det har kun positive opplevelser. Men det å ev ikke vite hvilken fødsel det går mot før det ev er i gang er kjempefrustrerende! Vil heller at de finner ut av det i ro og mak før ting er i gang enn at de skal beg å finne ut av det når fødselen er i gang. Prøv å ring føden og spør om noen der kan kjenne etter leie - det er jo veldig fort gjort for dem og stor trygghet for deg! Lykke til : )
aprilprinsesse2011 Skrevet 28. april 2011 #7 Skrevet 28. april 2011 I mitt tilfelle var eg til kontroll hos jordmor på dagen to uker før termin (38+2). Da ble hun i tvil om d var hode eller seteleie. Sendte meg derfor til fødeavdelingen for en ul, for å finne ut av d. På sykehuset ble eg omringet av ikke mindre enn 3 jordmødre og en gynekolog. Og ved ul, ble d konstantert seteleie. Dette var en fredag, og eg fikk beskjed om å komme tilbake mandag, og da oxo møte fastende. Dette fordi de ville prøve vending, og d skal alltid gjøres i keisersnittberedskap. Fikk oxo beskjed om at dersom d ikke gikk med ytre vending, ville eg få dato for keisersnitt, siden mitt sykehus ikke tar setefødsler. Møtte mandags morningen kl 8.15, fastende, Og ble tatt inn på mottaksrommet, for ny ul, for å sjekke om babyen hadde snudd seg i løpet av helgam noe hun ikke hadde. Ble da lagt inn på fødestua med CTG-bånd, og koblet på saltvann, og brikanyl. Dette er noe som skal få livmoren til å slappe av under vendingsforsøket. Rundt kl 9.30 prøvde de å snu vesla. De gjør 3 forsøk, og d er over i løpet av 2-3 minutter. Siden vendingsforsøket ikke var vellykket, fant de ut at d ble keisersnitt samme dag. Dette pga d var så nært opp under påske. Så kl 12.01 var prinsessa mi ute. Så nå koser vi oss masse her hjemme. Og terminen min er egentlig i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå