Gå til innhold

Hvor lang inkubasjonstid er det på vannkopper, og hvor syke blir egentlig de små av det?

Anbefalte innlegg

Sønnen til en venninne av meg fikk vannkopper i dag, og jeg vurderer å dra småen med på smittefest i morgen, siden gutten enda er smittsom (etter hva jeg har skjønt). Men vi skal til Tyrkia 20.mai, og jeg lurer litt på om det kanskje passer litt dårlig. Hvor lang tid må jeg regne med at det tar før koppene bryter ut, og hvor lenge vil han eventuelt være syk? Er det vanlig å bli veldig syk av vannkopper?

Gutten min er 1,5 år og har egentlig aldri vært ordentlig syk. Han har ikke engang hatt omgangssyken, selv om han har gått i bhg i snart ett år. Så jeg lurer litt på at han ikke blir særlig hardt rammet. Er det en sannsynlig hypotese, tro?

Fortsetter under...

Skjønner jo at du vil han skal bli ferdig med vannkoppene, men det er jo ikke særlig behagelig med kløende, væskende prikker på hele kroppen. Det tar ca 2 uker fra barnet er smittet til vankoppene kommer og varer ca i 5-7 dager...

Tror kanskje jeg hadde hoppet over smittefesten denne gangen om jeg hadde vært deg;)

Herregud. Hvorfor i alle herrens dager vil du frivillig påføre guttungen noe som kan gi ham 10 dager med vondt, OG ødelegge ferien? Beats me. Ca tre uker inkubasjonstid. Du har INGEN garanti for at han blir lett rammet, du har INGEN garanti for at han ikke får følgeinfeksjoner.

Hadde droppa det... :-)

Bersvend var veldig dårlig av vannkopper, hadde over heeeeele kroppen. Husker ikke hvor lenge han hadde det, men føltes ut som en halv evighet. Han var rundt alderen din guttungen din, og han var sjeldent og er aldri sjuk, men fy så mange stygge kopper han hadde... :-(

Jenta mi fikk de første vannkoppene torsdag kveld. (Vanlig er jo at de blir smittet to uker før koppene kommer, da har hun altså blitt smittet for nesten 3 uker siden) Hun hadde over 41 i feber i 3 døgn. Det var skikkelig ille. Hun bare gråt. Og når hun prøvde roe seg og sitte sitte bare satt hun og skalv. Grusomt! Og nettene var vanskelige. Hun bare gråt og jeg uroet meg når hun ikke gråt... Nå er heldigvis feberen over. Men hun får fremdeles nye kopper.. Fikk nye i dag, og de som kom først, i bleieområdet og på hodet, har begynt å væske... Så hvis de som kom i dag ikke begynner å væske før 5-6 dager må jeg ha henn ehjemme fra barnehagen nesten to uker til...

Altså hvis du tenker deg om KAN det hende at han er syk i 5 uker framover fra den dagen han blir smittet. Selv om det ikke er vanlig.. Du vet aldri.

Her er hun heøt dekket av vannkopper overalt, det ser helt forferdelig ut. Håper ikke hun får arr av alle :(

Annonse

Jeg vil "påføre han vondt", fordi han garantert vil få det en eller annen gang i løpet av livet, og nå kunne passet like godt som en annen gang. Dessuten har jeg hørt at det er best å få det når man er liten.

Grunnen til at jeg stiller dette spørsmålet, er nettopp ferien. Jeg vil ikke risikere å ødelegge den, og derfor spør jeg om det er lurt å utsette han for smitte eller ikke.

Jeg er helt sikker på at du får et langt hyggeligere liv dersom du er hyggelig selv :-)

HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...