verpesyk81 og lillesnusk Skrevet 27. april 2011 #1 Skrevet 27. april 2011 Er dette noe? Ønsker jo svært gjerne at lillen ikke skal sove på magen, og dette er vel en grei måte å unngå dette på? Har en venninnne som hadde dette til sin nå 5 år gamle sønn, og de syntes dette funket greit. Han sov trygt og godt, og likte ikke å sove uten denne. Så kommer sprøsmålet... Er det greit å gjøre? Eller skal barna bare få lov til å snu seg på magen når de klarer dette? Han er ennå bare 11 uker gammel, men venninnna mi sa det var greit å begynne med den før han skulle snu så mye på seg, for at han skulle bli van til den. Inatt sover han faktisk i sprinkelsengen for første gang! Han har sovet i kurv til nå, men den er han vokst ifra! Så nå er det stor-gutt-seng! ) Kom med innspill! )
Willy Wonka Skrevet 27. april 2011 #2 Skrevet 27. april 2011 Hvis du er i tvil....prøv selv å forestille deg hvordan det er å ligge i en pose hvor du ikke kan snu deg, reise deg m.v. Du er bare nødt til å ligge på ryggen! Når babyen klarer å snu seg på ryggen, så sier hvertfall min helsesøster at de er modne for å ligge på magen. Mine gutter begynte å legge seg rundt på magen ved 10 mnd alder. Helt i starten snudde jeg de rundt, men de snudde seg rundt på magen igjen før jeg rakk ut av rommet omtrent. Vet ikke hvordan disse posene fungerer helt, men håper hvertfall for babyens skyld det er mulig å legge seg på siden. Men jeg sverger til å ikke spenne babyene fast....bortsett fra i vogn, da..men det blir no helt annet.
Glad tobarnsmamma Skrevet 28. april 2011 #3 Skrevet 28. april 2011 Dette er nok noe du må kjenne på selv, hva som føles rett for deg. Begge mine barn har snudd seg til magen ganske små, minstemann begynte å snu seg i søvne allerede ved 6-måneders alder. Jeg var veldig bekymret for dette, da han bare kunne snu seg TIL magen og ikke tilbake på rygg i begynnelsen. Jeg lå urolig på nettene og prøvde å få med meg når han snudde seg, slik at jeg kunne gå inn og snu han tilbake. (Det fungerte ikke så bra - jeg sov dårlig, og han snudde seg så ofte en stund at det ble bare stress). Det endte med at jeg kjøpte sovepose med sele på Reflex, og bandt ham fast. Han sov rolig og greit i den.. Jeg hadde imidlertid ikke helt roen på at det var en god løsning, da jeg vet at sovepose med sele er svært omdiskutert. For noen måneder siden kom jeg over et produkt som ble anbefalt her på dib, såkalla sleep wrap. http://www.safetsleep.com/ Jeg bestilte denne fra New Zealand, og har nå tatt den i bruk. Den er en helt fantastisk løsning. Såvidt jeg har forstått er den utviklet i samarbeid med foreningen forskning mot krybbedød i New Zealand, og blir brukt bl.a. på sykehus m.m. der, den er testet og skal være et helt trygt alternativ. Det er et produkt jeg vil anbefale på det sterkeste! Jeg tror www.lillemille.dk snart begynner å selge disse hvis en ikke vil bestille fra New Zealand eller australia.
*smula* Skrevet 28. april 2011 #4 Skrevet 28. april 2011 Sovepose var redningen for lillegutt. Han snudde seg over på magen i søvne, men ville ikke sove slik, han våknet og måtte snus tilbake igjen (klarte det ikke selv). Da han fikk sovepose som ble bundet fast i sengen, klarte han ikke å snu seg lenger enn til siden og fikk en mye bedre søvnkvalitet.
*NordNorge* Skrevet 28. april 2011 #5 Skrevet 28. april 2011 Har faktisk hørt om de som har opplevd brann og i full panikk slet med å få løst barnet i en sånn pose... Da d var knøtte fast i senga!
Løvinna82 Skrevet 28. april 2011 #6 Skrevet 28. april 2011 Vi begynte med pose med seler til å knytte fast i sengen da minste mann begynte å reise seg opp i sengen og ikke fikk sove. Han fikk ikke satt seg ned igjen, og stod bare der og hylte selv om han var kjempe trøtt. Husker ikke hvor gammel han var da, men vil jo tro sånn rundt 9 mnd. Etterhvert så tok vi av selene, og ha sov bare i posen uten seler på. Dette var fordi han sparket av seg dynen hele tiden, og posen gjorde jobben her også da han ikke klarte å sparke av seg dynen/posen holdt han varm dersom han gjorde det. Jeg har ingen motforestillinger mot å bruke pose med seler, men ser ikke vitsen i å bruke den før det er behov for det. Ikke alle som trenger det. Min sønn hadde inge problemer med å tilpasse seg posen når den ble introdusert til han på en "sent" tidspunkt. Til de som tror at babyen sover helt fast spent, så er det feil. Babyen kan bevege seg fint fra side til side, men selen stopper babyen fra å rulle over på magen, og å reise seg opp i sengen. Den er festet slike at nedre del av kroppen og beina har fritt spillerom.
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 28. april 2011 #7 Skrevet 28. april 2011 Personlig hadde jeg aldri klart å sove selv om min hadde lagt i en slik pose, men det har ene og alene med min angst for brann å gjøre. Jeg kan virkelig ikke forestille meg hvordan det må være å stå i en panisk situasjon og ikke få løst barnet fra det der greiene der. Når det er sagt har jeg i grunn ikke noe for eller i mot slike poser, folk må nesten gjøre det de syns er best selv. Jeg kan svare for hva jeg personlig ville gjort selv og det er å la barnet ligge uten. Snur de seg, så snur de seg og da må de nesten få lov til det.
verpesyk81 og lillesnusk Skrevet 28. april 2011 Forfatter #8 Skrevet 28. april 2011 Takk takk for alle svar!! ) Må nok gruble litt til på dette. Det med brann hadde jeg ikke tenkt på...... Grøss og gru! Men jeg mener å huske den posen som venninna mi hadde, så var det borrelås på skuldrene? Så da kunne man jo få ut ungen ganske kjapt om en trengte det! ) Men jeg kan jo gå på butikken og sjekke den ut, og "ta og føle" litt mer på det! )
titti*mamma*i*februar11 Skrevet 28. april 2011 #9 Skrevet 28. april 2011 MIn lille frøken ligger i "sovepose" som jeg spenner fast med "lakenklyper". Dette er spenner som holder henne fint, men ved brann eller andre grunner som gjør at jeg trenger å få henne opp umiddelbart så klarer jeg det uten problem. Hun er 11 uker, og dette er på tips fra helsesøster vi har gjort det. Dette fordi lille snuppis akte seg nedover i senga om natta, og lå dermed med dyna over hodet - noe som øker faren for krybbedød. Så jeg måtte ta valget; være imot å spenne fast jenata og øke faren for krybbedød.. eller spenne henne fast... og når en setter konsekvensene opp mot hverandre, ja da spenner jeg henne fast! Så - hvis barnet ditt av en eller annen grunn utsetter seg for økt fare eller risiko, så ikke nøl med å bruke det. Men behøver jo ikke bruke det før en er nødt og behovet er der?
Topo Skrevet 28. april 2011 #10 Skrevet 28. april 2011 Min gutt lå i "rede" til han var rundt året, Da fikk han ikke snudd seg og ikke aket seg ned under dynen. Kan jo muligens være dette kan holde for gutten din også!?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå