Gå til innhold

Når sa barnet deres sitt første ord? Og hva var ordet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min er 10 mnd, han sier tydelig mamma, men virker som om han ikke forstår at det er det han sier... Også sier han lys som han er veldig opptatt av

Skrevet

Mn lille sa Nam. Og det var bevisst.. :P Neste ord var mamma (skikkelig og ikke bare lyden), og nå sier han pappa ordentlig.. Han mener det, for han sier det til oss.. Nam sa han når han var 7mnd, og mamma\pappa sa han nå, og nå er han 1år om noen dager.. :) Han har sagt\bablet mamamam,pappapapa en stund, men var jo ikke noen mening i det sånn sett.. :P

Skrevet

Min yngste er bare 7 mnd gammel, og sier foreløpig bare åååhh, ooooh og smatt-smatt spruuutelyd med leppene, men min eldste sa sine første, bevisste ord da hun var 9 mnd gammel- det var "boda" (bil) og "nei-nei". Hun sa også mamama fra hun var 8 mnd gammel, men det var nok ikke så bevisst som jeg trodde den gang gitt;)

Skrevet

Jenta mi er 9 måneder, hun har sagt mama lenge men skjønner tydeligvis ikke hva det betyr (dessverre for meg!)

Ellers babler hun KONSTANT.. masse merkelige rare lyder - kan bable i 30 minutter i strek.

Også hvis hun vil ha noe eller lurer på noe så peker hun og sier "bæ"?

Vet ikke hva det skal bety, men hun sier det samme hver gang hun lurer på noe. Kanskje hun er fremmedspråklige? :P

Skrevet

Jenta mi er 11 mnd og babler (uforståelig) som en foss noen ganger! Hun begynte med mamama og papapa like etter hun var 7 mnd. Ikke bevisst da... Men i det siste har hun sluttet helt å si mamma, vil bare si pappa (til pappans store begeistring;)) kan du si "mamma"? sier jeg... "Pappa"! Sier hun;) ellers sier hun "nam-nam" når hun får noe skikkelig godt, som f.eks. is;)

Andre uforståelige bable-lyder hun roper ut på repeat er:

rønn-rønn-rønn

Dadadadad

Rrrrrrrrrrr (skarre-r)

Skrevet

Tror det var "der" han brukte først bevisst. Mamma og babba (pappa) er nå bevisst, men vet ikke om det kom først eller om det var der.

Ellers sier han en god del enkle ord allerede selv om han bare er 11måneder.

Skrevet

Vesla her har hengt seg opp i "mamma"...6 mnd gammel... Hun hyler det gjerne ut kl 03 på nettene også, og det blir enda høyere og tydligere hvis det er pappaen som kommer henne til unnsetning...

Når hun sitter i vippestolen og venter på at grøt/annen "snacks" skal bli servert kommer det lange tirader om mammamamam. Trolig en kombinasjon av nam nam og mamma hehe. Hun er VELDIG veldig glad i grøt og i banan/pæreyogurten...Og de saftflaskene..

Jeg tror "pus" er et ord hun kommer til å prøve seg på tidlig. Hun er veldig interessert i kattene, og spør jeg henne om hvor pus er så begynner hun å se seg rundt og spreller vilt når hun får øye på en av kattene:)

Gjest JuniGull10 og mange drømmer
Skrevet

6 mnd: Pappa. Det virket først litt ubevisst, så virket det som at det var et felles ord for både meg og mannen min, så skjønte vi etterhvert at han hadde forstått hvem "pappa" er.

8 mnd: Mamma. Først litt ubevisst igjen og han sa det nesten bare når han var sutrete! Nå roper han "mamma" når han mister smokken om kvelden og hvis jeg gir han en klem o.l. Det hender jo fremdeles at han sier "mamamama" da.

Nå er han 10 mnd og har ikke lært noen fler ord ennå, men jeg har tatt han i å si "eB" når jeg sier "ball" til han. Men det er vel litt tilfeldig ennå! :-)

Skrevet

han er 8 1/2 mnd å sier mama og papa, i starten var det ubevist men nå er det ganske bevist. Vist jeg går ut av rommet begynner han å si mama høyt å dra seg etter for å finne meg. Om pappaen kommer da blir han sint å sier mama å drar seg videre. Her forleden dag dro han seg bort til meg å sa mama, jeg var litt opptatt da så jeg tok han ikke opp da snudde han seg å dro seg mot pappaen å så papa, der fikk han komme opp å da bablet han i vei med pappen :) Så det virker hvertfall ganske bevist.

Ellers babler han masse uforståelige greier. hehe

Skrevet

Jenta mi på 6 mnd har sagt både mamma og pappa (eller bappap), ubevisst er det nok, men jeg regner det som første ord :-) hun sa mamma først, men nå er det kun bappap det går i..

Ellers babler hun noe sinnsykt og lager massevis av rare lyder, gjerne i mørkt toneleie:-P akkurat nå er det supermorsomt å "sprute med tungen" hvis dere skjønner hva jeg mener.. spesielt når hun skal få grøt, så det spruter grøt overalt!

Skrevet

Vet ikke om det kann regnes som et ord enda, men her gaar det i eh-eh-eh-eh naar det er noe han vil ha. Gikk gjennom leketoeysavdelingen her om dagen og han masa vilt med sine eh-eh for aa faa det jeg holdt i handa :) samme naar han venter paa mat :)

Skrevet

Snuppa på 10 mnd. sier "deeehr" og peker. Gjerne på ting hun vil bort til eller som hun synes er spennende. Hun sier "mama-mama" og "papa" når hun er trøtt og sulten, eller ligger i senga og vil opp. Tror nok hun skjønner at det betyr "hjelp", men ikke helt den direkte betydningen.

Sønnen vår sa tydelig "se", "der" og "lys" når han var 9 mnd. Han sa ikke mamma og pappa før han var nærmere året.

Begge var tidlig ute med å si "neih, neih" :-p (huff, ikke helt de ordene vi vil de skal lære da..)

Skrevet

når mini var 7 mnd sa han mamma :) like etter kom pappa.. nå er han straks 11 mnd og sier mamma, pappa, takk takk, nei-nei-nei, tate (tante), bote, titt (borte-tittei), titi (betty) og der

Skrevet

Min lille var vel ca 9-10 mnd da hun begynte å si(hviske) hade, men vet ikke hvor bevist det var. Neste ord var Chat(katt på fransk)

Hun er 13 mnd nå, snakker ikke så mye, hun er to språklig, pluss at jeg og far snakker engelsk altfor mye. Så blir jo nesten 3 språk for henne.

Hun kan si mamma da :)

Skrevet

Ser at det er flere som sier pus og det har jeg lest flere steder også. litt morsomt egentlig. Vi har ingen pus, men ser ofte i bøker med pus i, og nesten hver gang gutten vår ser en bok/blad sier han pus. lurer på hvorfor det er et ord som fester seg så godt hos de små?

Skrevet

Da jenta mi var 9 mnd sa hun papa og der. Men der var ordet som ble brukt til alt og ingenting. hehe

Nå har jeg "lært" gutten min på 3,5 mnd å si hallo. aaaooo.. hehe Er ikke akkurat et ord men han prøver jo :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...