Grace2011 Skrevet 27. april 2011 #1 Skrevet 27. april 2011 Hei dere! Jeg er tredjegangsfødende med termin 22.Juni. I det siste ser jeg på fødselsvideoer - jeg går på google eller youtube og finner all slags filmklipp om fødsel. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg gjør det, siden jeg VET at alle fødsler er individuelle, og siden jeg vet at det er kanskje ikke så bra å se på andres blod og gørr (!?).... Og idag, etter n-te gang at jeg så på "natural birth" på youtube har jeg skjønnt noe: Vi er så heldige at vi kommer til å føde i Norge!!!!! Dere ville ikke tro på hvor mye rart det finnes der ute i verden, forskjellige land har forskjellige prosedyrer og måten den fødende kvinne blir behandlet på.... f.eks. i USA er det ikke lov å føde vaginalt hvis man har hatt keisersnitt før, kvinner flest føder med epidural og liggende på ryggen, noe som vi vet er ugunstig mtp rift osv. Jeg ser at i mange videoer klipper de navlestrengen nesten umiddelbart etter at barnet er ute (avnavling), noe som vi også vet er unødvendig mtp at navlestrengen fortsatt pulserer og gir barnet blod... Klipping av kvinnen er noen steder standard prosedyre.... Også obligatorisk barbering på sykehuset.... Det er slettes ikke sikkert om pappaen får lov til å være med på fødselen.... Disse videoene er både skremmende og edukative, MEN i dag var det siste video jeg så på, helt sikkert! Det var rett og slett too much: det var en dame som skulle føde hjemme, kledd i hvit og åpenbart veldig "alternativ", siden hun hadde rier og kun sang OOOOOOOMMMMMMM hele tiden og gjorde grimaser og smilte.... Etter åtte timer med fødsel og rare yoga-kroppsstillinger, hun trykket ut babyen uten en eneste lyd, på en hvit laken, med katten som går rundt omkring (?!) og masse stearinlys som kan tenne på alle disse hvite lakener som er overalt.... For all det, vi er alle forskjellige, men å meditere seg gjennom en fødsel er beyond mine evner, det innrømmer jeg... :-) Og, ja: jeg også fant at det går an å ha ORGASME i løpet av fødselen!! Det var noen videoer med tydelig opphissede kvinner som stønner gjennom en rie - og forteller om fantastisk orgasme,... Igjen - beyond mine evner (desverre) :-) Uansett, det finnes mye rart der ute, både positivt og negativt, men jeg må si at vi er heldige å føde i Norge, hvor sannsynligheten for at du blir behandlet med respekt og med topp medisink kompetanse er en av de største i verden! Lykke til alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå