Gå til innhold

Glukoseintoleransetest - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ta glukoseintoleransetest i morgen. Jeg er i uke 37, og JM sa at de helst ikke gjorde det så sent i svangerskapet fordi den gravide ofte ble ganske dårlig av det. Noen som har tatt denne testen og kan dele erfaringer? Ble dere dårlige? Hvor fort fikk dere svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok den testen ja. Her i Spania taes den paa alle, mellom uke 24 og 28. Det taes en blodproeve, fastende, saa maa du drikke en veeeldig soet drikk (50ml) og holde deg helt i ro en time. Saa taes ny blodproeve. Den er ikke saerlig god, den sukkerdrikken, men med mindre du har problemer med kvalme eller avsky for soett tror jeg det vil gaa knirkefritt og helt greit! (den serveres kjempekald, og det hjelper ogsaa) Er resultatet for hoeyt (husker ikke normalverdiene) maa du gjenta, da med dobbel dose og over lengere tid.

Lykke til!

Skrevet

Jeg tok den rundt uke 27. Ble dårlig med en gang og måtte ligge inne på et tomt legekontor i de 2 timene man må vente. Etter 1 1/2 time gikk det bedre, og resultatene var veldig bra. Må nevne at jeg har tatt prøven 2 ganger tidligere utenom svangerskap, og ble ikke dårlig da.

Skrevet

Eg tok glukosetest for 2 veke sio, då fekk eg ett tips av jordmor om at eg kunne ha med sånn sitron saft so ein bruka i te å ha nåken dråpa av da oppi da so ein ska drikka, for då blir da ikkje so søtt.. Eg klarte heilt fint å få drikka i meg, va ca 3-5 dl med søtt, å da trur eg e sia eg hadde den sitronen i! :)

Satt i 2 timer på lege kontoret etter deg og tok ny blodprøve, fikk svar etter ett par dager(prøven måtte sendast t sjukehuset for eg bur på ein liten plass)

Ble påvist svangerskapsdiabetes her hos meg(e 34+1 i dag) so eg ska på opplæring i å måle blodsukkeret på mandag so kjem. Blir ein stor forandring, so håpa da e ikkje e all verden med styr, e nok å tenka på frå før av! :) hihi

Masse lykke til! :)

Skrevet

Jeg tok testen for to uker siden, i uke 32, og ble ikke dårlig i det hele tatt - bare litt trøtt. Det var ikke vanskelig å drikke væsken engang. Svar blir ikke sendt meg, men til JM, så jeg får ikke høre noe før om et par uker.

Gjest fanten
Skrevet

Jeg har tatt, to ganger, uke 13 og uke 28. Ble kvalm begge gangene i løpet av de to timene du må vente etter at du har drukket. Så jeg fikk en seng og et rom og lå der. Jeg blir veldig dårlig av å ikke få spise eller drikke om morgenen da, må jo faste fra kl 12 dagen før, så synes det har vært litt ubehagelig. Men så lenge jeg fikk ligge og ikke sitte rett opp og ned på en stol gikk det bedre. Her gjorde jeg det på poliklinikken for gravide på sykehuset, og begge gangene ringte de meg noen timer etter jeg var gått for å fortelle hvordan testen gikk. Verdiene har vært helt normale begge ganger.

Gjest fanten
Skrevet

P:S Viktig å gi en lyd hvis du blir kvalm/dårlig slik at du får legge deg ned. Hvis man spyr i løpet av de to timene så er hele testen ødelagt. Så heller føre var!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...