Suprim Skrevet 27. april 2011 #1 Del Skrevet 27. april 2011 hei, jeg er andre gangs fødende men første gang ammende. Fødte for 5 dager siden. 1. Hvor lenge gjør det vondt og starte å amme? 2. Når jeg ammer knytter det seg inni magen, nesten så jeg blir litt kvalm. Er dette hormoner? Går det over? 3. Er det vanlig at hun bare spiser på et bryst til hvert måltid? Virker som hun blr mett. 4. Når jeg ammer klør det veldig ofte i selve brystet. Hva er det og er det vanlig? 5. Har noen kjennskap til allergimedisiner som Kestine og Aerius ved amming? Tror det var alt. Takknemlig for svar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143172543-mange-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-amming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 27. april 2011 #2 Del Skrevet 27. april 2011 Gratulerer med ungen Jeg er ammehjelper (ammehjelpen.no) og vil forsøke å svare på spørsmålene dine. Bare spør mer om du lurer på noe Det er også helt i orden å sende meg privat melding (kan ta et par dager før jeg ser den), eller å ta kontakt med en ammehjelper via ammehjelpen.no 1. Hvordan vondt er det? Er det akkurat når du legger til barnet og de første sekundene/minuttet, er det under hele amminga eller er det mellom ammingene? 2. Det er sannsynligvis sammentrekninger i livmora. Ved amming produseres hormonet oxytocin, som bla. bidrar til at livmora trekker seg sammen etter fødselen, så inntil den er sammentrekt vil du kunne kjenne det når du ammer. Under amming gjør dette hormonet at musklene rundt melkekjertlene trekker seg sammen, slik at melka presses ut (utdrivingen). Det er dette (og ikke tyngdekraften) som gjør at det hos enkelte renner melk ut fra brystet i tide og utide. (Oxytocin gis også med sprøyte dersom livmora ikke har trukket seg sammen fort nok etter fødselen, eller dersom man blør svært mye. Jordmor/lege sjekker at livmora er skikkelig sammentrekt ved å klemme på magen din.) 3. Alt er vanlig Om hun legger fint på seg kan du fint amme på bare ett bryst pr måltid. Men det er viktig at du lar henne styre det, og ikke bruker klokka. Det kan også variere fra dag til dag eller måltid til måltid hvor lenge og ofte hun vil spise. Alt fra 8 til 24 ganger i døgnet er normalt, og før melka kommer (dag 2-3-4, cirka) kan et måltid ta en time uten at det er unormalt. Snittet for 2 uker gamle babyer er 30 minutter pr måltid (tilsammen på begge bryst dersom de spiser av begge) - og siden gjennomsnitt betyr at noen bruker mindre og noen lengre tid, er alt normalt her også.... Se også http://ammehjelpen.no/artikkel/15/Ammingens-hyppighet 4. Dette er utdrivingsrefleksen du kjenner. I tillegg er brystvevet irritert og noe hovent i starten, og når melka presses ut kjennes det ofte. Etter noen uker vil du ikke lenger kjenne det like godt. Mange forveksler dette med melkespreng, og selv om en del har veldig mye melk noen dager etter fødselen så er det nok like gjerne at brystet er litt hovent/oppsvulmet som gjør at det kjenner sånn. 5. Som ammehjelper kan jeg ikke svare på medisinske spørsmål, men her er noen generelle råd. Les i pakningsvedlegg og spør på apoteket. Spør også legen din hvilke medisiner du kan ta under amming. Legen vet bla. hvorfor medisinen er aktuell for deg og om det er viktig nok til at du bør ta den under amming også. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/156/Medisiner-og-amming for generell informasjon samt pekere til steder du kan finne informasjon om medisiner du bruker eller som det er aktuelt å bruke. Husk at informasjonen du finner ofte er ment for helsepersonell, så spør for all del legen din om du lurer på hva det egentlig står. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143172543-mange-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-amming/#findComment-143173386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå