Gå til innhold

blodprosent på 6

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk beskjed om å begynne på jern tabletter i dag for jeg har en blodprosent på 6. er dette lavt? føler meg egentlig helt fin bortsettfra at jeg er litt trøtt og sliten......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lavt ja ;) og sikkert derfor du er trøtt og sliten..

Har du blitt anbefalt en type jerntabletter? hvis ikke forhør deg på apoteket med farmasøyt slik at du får noe som er effektivt, informer de om hva blodprosenten din er..

Mange gode råd her inne, men alle har ulike erfaringer og det kan fort bli dyrt å prøve ut forskjellige..

Skrevet

får satse på rask oppgang da :) var på apotekt å fikk tak i jerntabletter i dag så regner med jeg har fått en grei type, farmasøyten mente det var den som var best for gravide så får krysse fingrene for at de virker :)

har ikke peiling på hva blodprosenten skal ligge på til vanlig men håper jeg er der snart igjen :)

tusen takk for svar :)

Skrevet

Min startet på 12,7 dette svangerskapet, og har sunket til 12,0. Det er iflg min lege helt normal blodprosent. Men det er også normalt at den blir lavere i løpet av svangerskapet, men 6 hørtes jo veldig lite ut.

Skrevet

Hei, Fagremøy.

Dette synes jeg høres veldig lavt ut. Her lå det på 7,9 etter blodtap under fødsel, og måtte få jern intravenøst på barsel. Jeg synes du bør sjekke dette litt nærmere.

Skrevet

Blodprosenten skal helst ikke være under 10 når man er gravid, så det er ganske lavt ja.

Skrevet

Jeg er enig med "minha filha". Dette bør sjekkes nærmere.

Min var ikke lavere enn 10,6 og da måtte jeg inn og ta nye blodprøver. De sjekket da om jeg hadde for lave lagre av jern, B12 eller folat, noe som kan gi lav blodprosent. ble fulgt opp i tiden som fulgte slik at prosenten ikke skulle gå ytterligere ned. Det gjorde den ikke.

Forstod det slik at de ønsker en blodprosent på minst 10 pga bl.a farer som f.eks blodtap under fødsel.

Skrevet

begynte på b12 sprøyter også i dag for dette var også alt for lavt. har slitt med lav b12 tidligere også, men aldri lav blodprosent under svangerskapene. ser utfra papirene at jeg begynte på blodprosen11 når jeg ble gravid. skal ta 1 jerntablett pr dag og 1 sprøyte pr uke i 5 uker fremover. skal ta nye prøver 19. mai. er det lenge å gå sånn da tro? men hvilke alternativ har man? blir litt forvirret av alt man skal vite.. :)

Skrevet

oæææ..... da er jo 6 veldig lavt..... :S skal ikke til legen å ta nye prøver før 19. mai... bør jeg gjøre det før???

Skrevet

må rette opp i en feil... begynte å lese i papirene mine å der sto det 6,7....:) legen sa 6 i telefonen, men 6,7 står det i papirene .... satser på et er det som er reelt :) litt bedre da :)

Skrevet

Det er veldig lavt,ja.

Jeg gikk og var trøtt konstant + jeg svimla en del og var helt hvit i ansiktet.Det var da jeg gikk gravid med førstemann.

Da var blodprosenten nede i 8,9 og jeg måtte starte med jerntabletter ASAP.

Jernlageret låg på 15,noe som visstnok var altfor lavt.

Skrevet

6,7 er ikke spesielt mye bedre enn 6.0. På med av på sykehuset er det vanlig prosedyre å gi blodoverføring om noen kommer inn med under 8. Høres veeedlig rart ut at ikke skal kontrolleres eller gjøres noe mer med enn jerntabl på nesten 1 mnd med så lav, også rart du ikke er enda trøttere om mer utslått. Er jo halvparten av det som er normalen...Ikke fått med meg hvor langt du er på vei men må iallefall være laaaangt under grensen for hva en bør ha før fødsel. Jeg ville sjekket det nærmere om det virkelig stemmer!

Lykke til : )

Skrevet

ser litt levende lik ut fortiden med blå lilla ringer rundt øynene.... det verste er at jeg er så trøtt at å kjøre bil er uaktuelt.... off.. nei ikke noe kjekt. blir jo helt amøbe.... men som sagt så er den på 6,7 ifølge papirene(men skjønner jo at det er lavt også da) er vell en grunn til legen ringer hjem til meg....

Skrevet

Jeg har gått på sterkdosejern i 2/3 uker nå, og i løpet av de siste 2 ukene har hb sunket fra 9,3 til 8,3 (sunket fra 11,4 til 8,3 på 8 uker), så i dag ringte jordmor til legen min i forhold til eventuell blodoverføring før fødsel. Har 8 uker til termin.

Det må absolutt gjøres noe mer enn bare jern på deg hvis du er nærme termin...kanskje de ser an om hb stiger greit ved bruk av jern før de gjør noe mer drastisk?

Skrevet

har 11 uker igjen til termin så det spørs om dem gjør som du sier, prøver jern først for så å se hvordan det går. skal ta nye målinger i mai.har begynt på b12 sprøyter også så får håpe noe hjelper så jeg slipper å gå rundt i zombiland mere...

skal du ha blodoverføring før fødsel for å få opp blodprosenten? er dette for å forebygge at den synker farlig mye under fødsel? (sorry alle spm, men er grønn på området)

Skrevet

synes det høres rart ut selv siden alle her mener dette er farlig lavt å jeg skal gå på jerntabletter og b12 i nesten 3 uker før jeg vet hva de skal gjøre videre., men ifølge legen så er det det jeg har... spurte han to ganger om det var blodprosenten og han sa ja..... kan det være noe annet? sory masse spørsmål, men blir någet nervør her. har som sagt vert grusomt trøtt å sliten, men tenker det er ikke så rart i ogmed at jeg har tre andre å ta meg av også.....

Skrevet

Skjønner godt at du blir forvirret når legen din tydeligvis tar dette så mye lettere enn oss her inne, men med 6,7 blir det vanskelig å nå et tilfredsstillende nivå på noen uker. Jeg tror personlig at blodoverføring om ikke så altfor lenge ville ha vært den enkleste løsningen (raskere oppgang), men også noen doser jern intravenøst ville ha hjulpet. Samtidig med inntak av jernholdig kost, f.eks. leverpostei med rødbeter o.l. Husk å få i deg rikelig med C-vitaminer, slik at kroppen lettere tar opp jernet.

Jeg ville ha ringt legen en gang til og mast om dette. Svangerskapet er tøft nok i seg selv de siste ukene, om du ikke skal plages ekstra med dette også. Klag over at du er for slapp til å ta deg av barn på tilfredsstillende vis. Noen plager kan man ikke gjøre noe med, men akkurat dette bør du få bedre hjelp med, synes jeg. Lykke til, og hold oss underrettet. Vil bli glad for hver liten desimal du øker med :-)

Skrevet

Jeg regner med at du mener at Hb er på 6,7.. Man gir ikke lenger automatisk blod til pasienter med Hb under 8. Forskning har vist at dette ikke øker overlevelsen. Det er nesten bare hjertepasienter som får blod på den indikasjonen.

6,7 er derfor ikke regnet som faretruende lavt og det burde være trygt å spise jern. Hva er årsaken til at du har så lav Hb i utgangspunktet? Jeg ville ikke ønsket blodoverføring dersom jeg hadde din hb verdi i svangerskapet.Blodoverføring er heller ikke risikofritt.

Ellers er rådene over ift inntak av jern gode .

Skrevet

heisann Kirikaia :) tusen takk for svar :) må si jeg ble mye mer rolig nå, når man hører andre får blodoverføring når den ligger på 8 så må jeg si jeg blei litt svett...

aner ikke hva som gjør at jeg har så lav hb i utgangspunktet. visste egentlig ikke at jeg hadde lav før det ble målt når jeg ble gravid. sliter med lav b12 og lavt stoffskifte, men om dette har noe med saken aner jeg ikke. tar b12 sprøyter med jevne mellomrom, og tar medisiner mot lavt stoffskifte.

regner med det er hb, han sa hvertfall blodprosenten når jeg snakket med han på telefonen.

ønsker ikke blodoverføring uten at dette hadde vert livsnødvendig, så nå knaskes det jern tabletter som drops ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...