Gå til innhold

Noen med erfaring med endometriose og laproskopi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen med erfaring med lapraskopi her? Jeg vet ikke så mye om det, så ønsker å høre deres erfaringer.

Vi har hatt 2 ferskforsøk og ett frys. Det første forsøket endte i positiv test, men endte dessverre i tidlig SA. Vi valgte likevel å se positivt på det. Nå vet vi at vi faktisk kan bli gravid. Og etter flere år som prøvere er det et positivt tegn bare det. :)

Forsøk 2 og fryseforsøk endte begge i negative tester. Nå vet jeg ikke om vi skal vente på utredning for endometriose og eventuelt laproskopi før vi setter i gang med neste forsøk.

Snakket med klinikken i dag, og de skal sende henvisning for utredning til sykehuset. Men jeg kjenner allerede at dette blir for lang ventetid.. Har jo lyst å sette i gang igjen med en gang. Noen som vet om det er verd å vente på eventuelt lap? Blir man lettere gravid etterpå? Jeg har så store mens smerter, kratftige blødninger og blir helt slått ut under menstrasjonen. Kan være slått ut i to uker, så føler at utredning er på sin plass for å et normalt liv igjen, men jeg har jo ikke lyst å sette ivf på vent heller.

Noen som vil dele sine erfaringer? Hva ville dere gjort i min situasjon?

Håper på mange svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke endometriose men for all del ta en lap og få avklart dette, endo gjør det vanskeligere å bli gravid, mens ved lap kan de fjerne mye av endoen og det burde gjøre det lettere å bli gravid.

Skrevet

Jeg har hatt lapraskopi to ganger. Første gangen for å bekrefte endometriose som også ble funna og fjerna så mye det gikk. Men som de sier det kommer veldig fort tilbake! Og den gangen slurva legen med resepten på hormonbehandlinga som skal liksom holde endoen vekk i noen mån (det vil si sikkert at man har ikke mens under behandlinga). så jeg fikkk ikke den resepten med meg fra sykehuset og etter 2 mån når jeg skulle på etterkontroll så skjønte ikke legen der hvorfor jeg ikke hadde fått den resepten og han mente at da var det lite vits å starte etter jeg hadde hatt 3 ganger mens etter lappen igjen.

Så var den andre lappen som jeg måtte ta får å utelukke at jeg har tette eggledere. Dei var bomtette på grunn av endoen og gikk ikke an å gjøre noe med dem. Og legen sa at det var så mye endo overalt at det var ikke vits å begynne å fjernet noe der - det skal ligne en diger kreftingrepp og så blir det bare sammevoksninger etterpå igjen i arrvevet. Så lenge jeg klarer å leve med det så er det ikke vits å gjøre noe med det mente han. Men dette kan jo være individuelt. Og det er sikkert avhengig hvor den er. Men endo gjør at livet i livmora kan bli surere som spermen ikke liker.

Har du skjekket endometriose.no eller noe sånt? Der kan man stille spørsmål til leger og få svar... og lære ting av å lese hvordan andre har det.

Skrevet

Selv har jeg alltid vært "nyoperert" før forsøk, men husker veldig godt en historie fra et annet forum, om ei som hadde fem mislykka forsøk eller noe sånt hos Hausken, før hun endelig valgte å ta lap, og fikk diagnostisert og fjernet endo. Første forsøk etterpå ble positivt men endte i SA, også ble de gravide selv på første syklus etter det eller noe sånt :) tilfeldig kan det jo være, men det hersker ingen tvil om at endometriose minsker sjansene for å bli gravid, hos mange også ved IVF.

Skrevet

Takk for gode svar begge to. Jeg skal sjekke endometriose.no.

Ingen kjekk opplevelse du har hatt dincene. Håper tilstanden ikke blir verre slik at du kan leve med det.

Ha en fin vår-dag videre! :)

Skrevet

Støtter også anbefalingen om endometriose.no der et det selveste Jon Hausken som svarer på spørsmål om IVF og endo, og dr Anton Langebrekke som er en av de beste i Norge på lap og endo som svarer på kirurgispørsmål

:)

Skrevet

Oppmuntrende historie BeBe. :) Har lest endel på endometriose.no og har bestemt meg for å vente med neste forsøk til jeg er blitt utredet. Håper bare det ikke tar for lang tid. Blir jo ikke yngre etterhvert som tiden går... Men skal nyte våren og det fine været, så håper jeg vi er raskt i gang igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...