Gå til innhold

Soveskinn fra Nøstebarn:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva størrelse anbefaler dere til vugga? Jeg har ei leander vugge, men skal bruke skinnet i annen barneseng senere. Jeg ønsker også et skinn i Emmajunga Edge Duo sports vogn:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke peil på hvor stor en sånn vugge er, men vi har det største skinnet. Brukte det i vognbagen (Emmaljunga), da bare brettet vi det i to og så stakk det litt opp på sidene, men det var bare koselig for babyen. Veslefrøkna har sovet på skinnet sitt HVER dag siden hun kom hjem fra sykehuset, sommer som vinter og når det er så stort som det er så passer det i alle fall perfekt inn i Ikeasenga hennes (vanlig sprinkelseng).

Skrevet

Har heller ikke peiling på str. på vugga, men vi har også det største skinnet. Passer perfekt i både sprinkelseng og større seng. Begge barna vi har fra før (5 og 3år) sover fortsatt på skinnene sine fra nøstebarn.

Bruker skinnet i vogna også!

Skrevet

Hei!

Legger dere barnet direkte på skinnet eller har dere et laken mellom? Hvor ofte vasker man skinnet hvis barnet ligger rett på? Jeg vet av erfaring at babyer bæsjer utenfor noen ganger når de sover, derfor kan det bli mye vasking av skinnet:-o Hvis man bruker det samme skinnet i vogna som i sengen er det vel ikke helt rent, eller det holder seg ikke rent lenge.

Mange spørsmål om skinn:-)

Skrevet

Jeg forklart meg dårlig, har 1 skinn som er fast i senga og 1 som er fast i vogna.

Legger babyen rett på skinnet, har man laken på er det ikke noe vits i å kjøpe et ordentlig skinn da ødelegger man jo funksjonen uansett. Da hadde jeg heller kjøpt et billigere et. Men jeg har en liten gulpeklut under hodet, slik at jeg slipper mye vask pga gulping. Avføring på skinnet har jeg ingen erfaring med, ingen av mine har gjort det.

I utgangspunktet skal et skinn fra nøstebarn utrolig sjelden vaskes, det skal bare luftes og ristes. Grunnen til det er at det er ubehandlet (samme som med klærne derifra), og inneholder naturlig lanolin og om man da får urin så dannes det såpe når det kommer på skinnet. Jeg vet mange er skeptiske, men vår erfaring er at det ikke lukter. Bare lufte det litt og stole på de naturlige prosessene. Når det har kommet store uhell som oppkast/avføring ved diare (når de er litt større), så vasker vi skinnet for hånd med nøstebarns egen såpe og setter det inn igjen med lanolin kur.

Skrevet

Takk for svar:-) Prøver det i leander vuggen og et i vogna:-)

Det kan vel være lurt å kjøpe et helt nytt skinn siden det skal brukes så mye:-)

Skrevet

Ja, det er nok lurt :)

Blir et nytt skinn på nr3 her også, har ikke hjerte til å ta fra verken 5åringen eller 3åringen koseskinnet som de sover på hver natt. I tilegg så blir det vel med skinnene som med madrass, i forhold til anbefalingne fra LUB så ikke akutuelt for vår de med de brukte. De er dyre i innkjøp, men sett i forhold til hvor mye vi bruker de ( 365 netter i året fra fødsel + dagsoving) så er det en av de minste utgiftene totalt sett.

Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte det aller største til min gutt som nå nærmer seg 1.5 år. Han har faktisk ikke sovet en eneste natt uten (har vasket det på dagen og hatt det i tørketrommel). Han har et utrolig godt sovehjerte, elsker rett og slett å sove og jeg gir mye av æren til lammeskinnet.

Men han nekter å sove uten det da..en gang glemte jeg det da vi var på besøk hos noen. Endte med at jeg måtte kjøre hjem å hente det, 3 timer tur-retur...

Så, kjøp et stort, så varer det lenge! Jeg skal kjøpe det største til babyen som kommer i august.

Har andre mindre skinn som vi har kjøpt billig på barnas hus o.l De fungerer bra i vogna og som kosteklut på dagen...

Skrevet

For å svare på noen av dine andre spørsmål...

Ja, har alltid lagt han rett på skinnet. Han har tynn merinopysj/ body om sommeren og ullfrote pysj om vinteren.

Vasker det på lunket i makinen og tørker det på "delikat" i trommelen, ofte med en tennisball. Vasker det ikke så ofte da, han har ikke vært noen gulpebaby.

Nå har vi det i sprinkeksenga, men hadde det i liten vugge da han var nyfødt. Da var det for stort, men det gjør jo ikke noe..

Skrevet

Vi har kun vasket skinnet når hun har kastet opp på det. Det har vært noen gulpeflekker, men de har vi bare tørket vekk med våt klut. De få gangene hun har kastet opp har sambo tatt det i dusjen med ullsåpe (feks Milo) og så har vi tørka det til neste dag. Hun ligger rett på fellet ja, men har jo pysj, og dessuten har hun alltid sovet i en sånn sovepose hvor bare armene stikker ut. Har aldri hatt det i maskina.

Skrevet

Takk for svarene, jeg skal kjøpe det største skinnet og ullvask:-)

Skrevet

Jeg var skikkelig skuffet over skinnet fra nøstebarn, det luktet atlfor mye sau og jeg syns det var for tykt. Jeg vasket det i badekaret med såpe kjøpt på nøstebarn, men det ble liksom ikke like mykt igjen, selv om jeg gjorde alt til punkt og prikke. Vårt ble gravlagt sammen med hunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...