Gå til innhold

Hjelp - skal kjøpe hus. Ang kjeller, ventilasjon og fukt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp fra noen som har peiling...

Huset det er snakk om har krypkjeller. Ingen synlige fuktskader, men det er målt 15-20% fukt i bjelkelaget. Mest i tilbygget, som er av nyere dato, den eldste delen oppgis å ha god ventilasjon (veggventiler). I vurderingen i tilstandsrapporten gis dette tilstandsgrad 2, med følgende vurdering:

"Det�anbefales�plast�mot�grunnen�i�hele�kjelleren,�samt�bedre�lufting�i�tilbygd�del." (beklager de teite firkantene....)

Plast mot grunnen i hele kjelleren, menes det da grunnmursplast? Er det en gigantisk jobb å få lagt dette? Ca kostnad?

Noen som vet? Er lite lysten på et hus med fuktproblematikk, men hvis det er mulig å fikse dette på et ok vis, er det noe annet...

Skrevet

Mest sannsynlig mener de at dere kanskje burde drenere rundt huset slik at dere ikke får fukt eller grunn/overflatevann i kjelleren. Det betyr at dere må grave opp hele rundt huset helt ned til sålen (bunnen) på grunnen til kjelleren. Så legger dere grunnmursplast (svart knottplast kaller vi det da^^) og dreneringsrør rundt + evt drenering fra taknedløp. Så må det fylles med singel og pukk.

Vi gjorde dette i påsken, men vi gjorde alt selv. så våre kostnader var ganske lave i forhold til å leie inn noen til å gjøre det. (begge jobber innen anlegg). Vi betalte for grunnmursplast, dreneringsrør, 6 lastebil-lass med singel og pukk og transport/drivstof til minigraver. For oss ble det ca 35 000 for alt. Men det er vanlig å måtte betale rundt 1500-2000 kr pr m. for et slikt arbeid. Jo mer dere gjør selv, jo billigere blir det.

Det blir litt vansklig å si om det er et fuktproblem som ikke lar seg fikse på enkel /rimlig måte siden man ikke har sett huset selv. Men ut i fra det jeg har lest, så kunne jeg selv ha gått på et slikt prosjekt. Men det kommer jo litt ann på hvor nevedyktig man er, hvor mye hjelp man kan få og penger man har å bruke på slike prosjekter som avgjør om du burde gå på eller ikke.

Skrevet

Tusen takk for hjelpen!! Jeg setter virkelig pris på at du tok deg tid til å svare meg. Vi endte opp med å by på huset, men tapte budrunden.

Det viste seg at det var plastdekke inni selve kjelleren, ned mot grunnen, som manglet. Pluss at det måtte ventileres bedre i en del av kjelleren (hullene i veggen var for små). Dette hadde det vært relativt kurant å gjøre noe med, derfor la vi inn bud. Men - bedre lykke neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...