Gå til innhold

Noen som har erfaringer med Teacup Maltese hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å skaffe meg en, men finner ikke så mye erfaringer om dem på nettet..

De er jo veldig søte, men hvordan er de å ha i hus osv?

Fortsetter under...

Skrevet

Ingen direkte erfaring, men kan gi deg noen generelle tips hvis du vil :)

Sørg for å møte foreldredyrene. Dette vil si deg mye om hvordan valpen kan bli (er mor rolig og virker glad for besøk? Bor mor og valper inne? Er valpene vant til barn/andre dyr? Eller engstelig, bjeffete og bor utenfor familieboligen?)

Test valpens evne til å avreagere. Dette gjør du ved å "skremme" valpeflokken ved å feks miste et nøkkelkippe på gulvet som bråker. Velg valpen som skvetter til, men som løper bort for å snuse på nøklene. Dersom valpen ikke skvetter eller ikke tørr å gå bort i det hele tatt, vil dette si mye om valpen. Du vil ha en hund som reagerer, men som legger situasjonen fort bak seg dersom det viser seg å ikke være noe skummelt.

Ikke glem at en liten hund fortsatt er en hund!

La den hilse på alle raser (se selvsagt an den andre hunden, en slipper ikke bort noen valp til en hund som er slem med den), leke seg i gjørma og springe i skogen der det er mulighet :)

Grunnen til at jeg vil gi deg disse tipsene, er fordi at endel griske mennesker avler dessverre på feil dyr, dvs dyr med store adferdsproblemer bare fordi de passer den fysiske beskrivelsen. Særlig etter at disse små veskehundene ble populære, har jeg møtt på dyr som aldri bør ha blitt avlet på, bare på grunn av at de har en stamtavle og ikke noe annet. Det er nok dessverre derfor det vandrer en del ustabile små hunder rundt forbi.

Ser oppdretteren seriøs ut, mor og valper harmoniske og rolige, er du nok kommet til rett plass :) Skygg unna folk som ikke lar deg møte mor og søsken, samme med at de ikke har vokst opp med mennesker (ute i låver ol.) Malteseren er en god, kvikk liten hund som trenger mye aktivisering av hjernen, jeg kan egentlig bare anta at en mindre versjon er lik :)

Lykke til med valg av valp!

Skrevet

Det står at de trenger mye mer oppmerksomhet enn en vanlig hund, så hvis du jobber fulle dager så kan møblene dine få gjennomgå. De bjeffer også konstant når de blir forlatt alene

Skrevet

vanskelig å pottetrene, du må regne med en del møkk inne. Selv om du klarer å gjøre den renslig har den mange uhell.

Kresne i matveien.

Drømmehunden.

Annonse

Skrevet

Tusen takk for svar!

Det var en fin link, skal se litt på den.. Har aldri kjøpt meg hund før, så vet ikke helt hva man skal se etter osv.. så det var veldig godt å få noen råd.

Jeg studerer på deltid, så jeg er endel hjemme. Må selvfølgelig ut av huset et par timer per dag.. det går vel greit? eller kan den ikke være alene i det heletatt?

Jeg har lest at det beste er å kjøpe et litt stort bur til den, og la den være der mens man ikke er hjemme.. Noen som vet om dette stemmer?

HI

Skrevet

Irriterende, ubrukelige gneldrebikkjer! Hvorfor noen vil ha noe så stygt og ubrukelig er uforståelig for meg.

Skrevet

Bur eller ikke, en hund som skal være alene hjemme må trenes til dette, ellers kan den utvikle separasjonsangst og det er mer en litt slitsomt!

Begynn med et minutt alene, inn og belønn og hele veien strekke den tiden valpen må være alene uten å stresse/bjeffe. Tilslutt vil den kunne være alene hjemme, men dette kan ta noe tid. Merk at dette er noe du får helt enormt mye igjen for senere! Jeg har selv hatt en hund med angst, og den taklet ikke engang 5 min alene, selv etter et års trening.

Valper krever mye, særlig den første tiden. I det vi kaller sekundere sosialsierinsfasen, noe som varer fra ca 8 uker til ca 16 uker skal valpen både møte og lære seg å takle ALT du forventer at den skal være komfortabel med i gjennom livet for å bli en harmonisk hund. Her er grensen mellom å møte for mye og for lite hårfin. Dette er en heldagsjobb, og bør tas alvorlig.

Etter at den sekundere sosialiseringsfasen er over, må hunden fortsette å jevnlig bli eksponert for alt fra hunder, alle slags mennesker, lyder, trafikk osv. for å ikke utvikle redsel. Det er etter at hunden er voksen, både fysisk og mentalt at denne lærdommen har satt seg og du vil kunne nyte å ha en harmonisk hund :)

Skrevet

Vel, jeg må ha en hund som fint kan bo i en leilighet et par år, og en hund som er så allergivennlig du kan få den. Jeg er allergisk mot veldig mange dyr, men har prøvd meg på noen av disse "allergivennlige" hundene.. og det gikk heldigvis kjempe fint.

Derfor tenker jeg på en teacup malteser.

Synes de ser kjempe søte ut jeg!

HI

Skrevet

Altså, en hund trenger ikke være liten for å bo i leilighet. Det avhenger av hvordan du sysselsetter hunden, ikke antal kvm du bor på.

Jeg har bodd på 50 kvm med en grand danois og en rottweiler. Null problem.

Skrevet

Så fint at vi ikke alle har samme smak 14:03, da hadde (hunde)verden vært driiit kjedelig!

Vil tilslutt minne om viktigheten med et godt valpekurs, dette er alfa og omega for videre utvikling. Her får du som eier muligheten til å lære hvordan du trener hunden din til å bli som du selv ønsker. Send meg gjerne en pm om du ønsker anbefalling av positive hundeskoler i nærheten av der du bor eller har andre spørsmål ifb. med valg av hund :)

Skrevet

Ut fra det jeg har hørt om teacup chihuahua, ville jeg i alle fall styrt unna teacup-varianten. Velg en hund som er avlet på godt gemytt og god helse, IKKE at den skal være så liten som mulig!

At en hund er "søt" er det siste du bør se på ved valg av rase. Anbefaler at du tar kontakt med raseklubb, og får kontakt med folk som har rasen, og så får du kanskje hilse på.

Annonse

Skrevet

Tusen takk!. Det var godt du fortalte meg. Jeg tenkte å kjøpe valpen rett før ferien slik at jeg har masse tid til den i starten. Kommer til å ha mye tid til den uansett fremover, men jeg må nok lære den å være et par timer alene om dagen.

Et spørsmål.. Hvis du går ut av rommet et minutt av gangen og belønner den for å være stille.. hva gjør du da hvis den bjeffer konstant den tiden du er ute? Gir du den gobit likevel eller går du bare inn igjen uten godbit? Vil den skjønne forskjell på dette?

Skrevet

Et spørsmål.. Hvis du går ut av rommet et minutt av gangen og belønner den for å være stille.. hva gjør du da hvis den bjeffer konstant den tiden du er ute? Gir du den gobit likevel eller går du bare inn igjen uten godbit? Vil den skjønne forskjell på dette?

Dersom valpen bjeffer konstant mens du er ute, betyr det at den er redd. Veldig redd. Dette er ikke bra, og da bør du kutte ned tiden du er borte (dvs. bare gå rett ut døren og inn igjen).

Hvis hunden bjeffer, prøv å vent til den tar en pause for å puste, lytte eller lignende og gå inn i rommet. Den bør aldri få assosiasjonen med at jeg bjefffer = mor kommer tilbake. Da er det bedre å kutte ned tiden som tidligere nevnt og som kriseløsning gå inn og belønne alle pauser dersom det blir for gale. Pass på å ikke tren for lenge om gangen, 5-10 min er nok, og alltid gi deg med en bra situasjon (feks at valpen kan sitte alene og være stille i 2 min, mot tidligere 1 min) Belønn masse og ro ned situasjonen med litt kos.

Skrevet

Nei, det forstår jeg. Jeg har egentlig ikke sett på størrelsen heller. Jeg har bare lest litt om de forskjellige hunderasene, og utifra de hundene som det står at fint kan bo i leilighet er det malteseren jeg synes passet meg best. Men kan være jeg tar helt feil.

Egentlig vil jeg aller mest ha en chow chow, men det står at de ikke vil trives noe godt i leilighet. Så det får bli hund nr 2 når jeg har flyttet et annet sted.

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd. Jeg skal lese litt mer om malteseren, hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe en sender jeg deg en pm. Det er godt å få noen råd og anbefalinger!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...