Lillespiren<3 Skrevet 26. april 2011 #1 Skrevet 26. april 2011 Har fullammet i 3 mnd. Men det har vært vanskelig hele tia pga kolikk og luft. Tatt 1,5 time hver gang. Så oppdaget jeg at jeg har for lite melk. Får ut ca 100 ml.når jeg pumper. Og det er jo for lite til en på 3 mnd. Liten og spinkel er han, og har fått for lite:( så for en uke siden begynte jeg å gi tillegg, og han drikker alt han får. Men nå har ammingen forverret seg. Jeg legger han til men av en eller annen grunn får han så masse luft under ammingen. Så vil han ikke mer. Jeg har fått råd om å bare pumpe det jeg har å gi på flaske i tilleg til mme. Men synes det er så trist å gi opp ammingen. Også føler jeg meg egoistisk, for det skal jo være for Emilian sin skyld ikke for min. Å det virker som om han har det best med flaska. Men de få gangene det går bra under amming, så er det jo så fint. Jeg har lest mye på ammehjelpen og spurt på hs. Men eneste råd er jo å ta nesespray og legge han ofte til
Skaubinna Skrevet 26. april 2011 #2 Skrevet 26. april 2011 Hei, føler med deg med dette med stress og mas med amming. Om det er noen trøst, er det "vanlig" at man plutselig har mindre melk enn det babyen vil ha ved rundt 3 mnd alder. Ofte er det ikke det at du har fått mindre melk, men at babyen vil ha/ trenger mer. Om brystene har vennet seg til en fast rutine, med en fast mengde, er det det de produserer. Det tar derfor noen dager med puppeaktivisering før puppene skjønner at de må produsere mer. Skal du øke, er det hyppigheten det kommer an på. Og særlig om natten. Hvor ofte og mye ammer du da? Det må ammes hver tredje time døgnet gjennom i økedøgnsfasen - også om natten. Drikker du nok og spiser nok? Om gutten din får for mye luft, kan det virke som om han kaver når han skal ammes? Kanskje du skal legge han til også når han ikke er kjempesulten? Jeg vet at øl ofte øker produksjonen (alkoholfritt så klart ;-)) og vørterøl har vist seg å gjøre samme nytten sammen med ammete. Du trenger å hvile deg og ikke stresse, for det gjør at utdrivingen blir dårligere. Å bruke nesespray 5 min før du begynner ammingen, er heller ingen dum idè. Skjønner du sliter med grublerier om hva som er best. Her er det delte meninger, men selv er jeg av den oppfatning at små babyer ikke skal behøve å sulte for vårt ønske om å amme for enhver pris. Selv fullammer jeg min datter som nå er 4 mnd. Jeg har akkurat hatt økedøgn med henne hvor jeg til min overraskelse merket at jeg plutselig hadde for lite melk til henne på kvelden. Det var sårt, og jeg ble lei meg og redd for at jeg kanskje ikke hadde nok til å fullamme henne lenger som jeg hadde tenkt og ønsket. Men så begynte jeg som jeg har skrevet over, og det har hjulpet! Jeg har alltid hatt nok melk, så jeg har et lite lager i fryseren. Det jeg gjorde, var å legge henne til og lot henne suge dem tom. Om hun var sulten etter dette (og det var hun) ga jeg henne mm på flaske etterpå. Dette fordi det var viktig for MEG at hun skulle bli mett. Det gikk 3 døgn og i går kveld trengte hun ikke flasken på kvelden :-) Nå ble det litt langt skrevet her ser jeg, men jeg har vært der du er nå nettopp, så jeg kjente meg litt igjen i det du skrev :-) Selv har jeg vært heldig å ha en ammehjelper til mor, så tipsene kommer fra en ammehjelp ;-) Håper det ordner seg for deg og lillegutt!
MikkelRev Skrevet 26. april 2011 #3 Skrevet 26. april 2011 Hei!! Jeg føler virkelig med deg og jeg har selv opplevd lignende. Jenta mi ble gradvis mer og mer misfornøyd ved brystet og ammingen ble fort et mareritt for oss begge. Til slutt måtte jeg innse at dette var ikke det beste for jenta mi og finne fram flaskene. Det tok lang tid før jeg klarte å slå meg til ro med dette, fordi jeg som deg, hadde veldig lyst til å amme så lenge som mulig. Jeg angret lenge og tenkte mye på det, men nå innser jeg at det var det beste. Hvis jeg skal gi et slags råd, må det være å gjøre det som du føler er best for deg og gutten din. Vil du prøve å øke prøduksjonen kan det være verdt å prøve, men som sagt gjør det du føler for.
Miss Snow Skrevet 26. april 2011 #4 Skrevet 26. april 2011 Hei! Jeg har aldri hatt nok melk til å fullamme, og sleit meg fullstendig ut de ti første ukene etter fødselen. Da gikk det bare nedoverbakke, og jenta ble mer og mer utålmodig med brystet, og ville ta kortere og kortere tid der, før hun begynte å hylskrike og vi måtte gi flaske med tillegg. Jeg sendte en lang e-post til ammehjelpen, og kom i kontakt med ei super dame som med én gang anbefalte meg å forsøke hjelpebryst. Det som er så bra med det, er at barnet ikke blir sugeforvirra og at man får kosen og nærheten som ligger i amminga, samtidig som barnet får nok mat OG maksimal stimulering av brystene til å øke produksjonen. Da slipper du den forferdelige pumpinga også! Hadde jeg ikke fått tipset om hjelpebryst hadde vi nok gitt opp for lengst. Nå har vi brukt det i to og en halv måned, og jeg er veldig glad for at jeg orka å gi hjelpebrystet en "siste sjanse" etter å ha forsøkt ALT i min makt for å øke produksjonen. Her kan du lese mer om hjelpebryst: http://ammehjelpen.no/artikkel/86/Hjelpebryst Det går dessverre ikke an å kjøpe det i nettbutikken til ammehjelpen om dagen, men jeg kjøpte mitt på Boots apotek. Det er Medela som fører hjelpebrystet, så om de ikke har det inne - be dem om å bestille til deg (eller lag selv). Jeg fikk beskjed av ammehjelperen om å be dem ringe Alliance Healthcare for bestilling, om de ikke hadde inne. Nå høres jeg nærmest gladkristen og frelst ut, men jeg syns det er så synd at det er så få på helsestasjoner rundt omkring som tipser om dette alternativet. Ihvertfall når det var det eneste som gjorde det mulig for meg å amme i det hele tatt etter mange trøblete uker. Send meg gjerne en PM om du vil vite mer om erfaringene jeg har gjort meg, og MASSE LYKKE TIL!
Lillespiren<3 Skrevet 27. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2011 Tusen hjertelig takk for svar og gode råd:) det varmet! cc jeg gir ikke opp enda. Jeg spiser og drikker godt. Legger han til ca hver3. Time. Det er vel som du øverst skrev at han først fikk behov for mer enn jeg hadde i utgangspunktet. Men så gikk produksjon ned pga han ikke ville og foretok flaska. Jeg ska prøve med økedøgn. Så fårbare håpe han er villg til å ta puppen. Han våkna halv 5. Har ammet, gitt flaske og nå sitter jeg med pumpa. Pappaen er borte på kurs til fredag, så kjenner det er litt tungt å styre med det alene. Var på hs i går og veide. Han har heldigvis begynt å gå opp ettee at jeg starta med tillegg. Han var bare 4800 på 3. Mnd- kontrollen. Tusen takk for rådet om hjelpebryst! Leste om det på ammehjelpen, men godt å høre fra noen at det funker. Jeg kommer nok til å skrive i innboksen din Miss snow for å høre mer om det:) så synd de ikke har det inne på ammehjelpen ellers hadde jeg bestilt med en gang. Håper det find boots apotek i stavanger. Kjenner jeg er sliten nå av først 8 mnd med ekstremkvalme, sykehusinleggelser, intravnøs, 2 døgns hard fødsel, kolikk, og ammeproblemer. Men når det er sagt så er det jo verdt alt uansett.Emilian smiler som en sol og jeg elsker han over alt på jord:) tusen takk til dere 3 for kjempegode svar. Føles bedre nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå