Gustavs_mamma Skrevet 26. april 2011 #1 Skrevet 26. april 2011 Jeg hadde aldri hørt om fenomenet og når jeg prøver å fortelle venninner og andre med barn om hvorfor jeg ikke får sove, forstår de ikke hva jeg mener. For det har ikke hendt en eneste gang at han har grått/skreket. Det er andre lyder. Mesteparten av tiden sover han faktisk mens orkesteret pågår. Er som å sove i telt med tjue gamle fylliker. Han presser, stønner, "synger", jeg vet ikke. Voldsomt er det iallefall! På dagtid sover han stille som en mus. Og når jeg trekker ham inntil meg, sånn at vi ligger mage mot mage, skrur bråkemaskinen seg av. Jeg tror ikke han har vondt, da ville han grått/skreket. Men jeg og pappaen begynner faktisk å bli helt på felgen av søvnmangel. Sov i ro hjelper lite mot den voldsomme støyen. Hvorfor kan jeg ikke bare ha ham kliss inntil hele natten? For det første fordi jeg ikke får sove. Det er utrolig koselig og jeg er lei meg for at jeg ikke sover godt med skatten i armkroken. Men jeg sover så utrolig lett, og han kaver og sparket og vifter med armene selv i sin dypeste stilleste søvn. Grunn to er at jeg ødelegger deler av hans søvn. Han sover også utrolig lett og våkner hver gang jeg leer på en muskel, må tisse (som jeg må føkkings sju ganger hver natt! ) etc. Samt at dobbeltsenga vår er ganske liten, og pappaen sov på sofaen i fem uker. Og sånn kan vi jo ikke ha det i et halvt år. Gustav har derfor fått en bitteliten søt boks av en seng som henger fast i vår seng på min side med madrass som går i ett med vår. Når jeg legger ham der sovner han lett inn (vi legger oss samtidig alle tre kl 23), men bråker altså helt hinsides mye. Han sover maks en halvmeter fra meg. Akk. Rotete innlegg, men håper noe kom over. Hva ville du/dere gjort i denne situasjonen? Vi bor i 40kvadrats leilighet med kun ett soverom, og jeg har nødig lyst til å flytte ham ut på stuen. Har så tro på at nærhet den første tiden er viktig. Men nå begynner jeg faktisk å bli en dårligere mor av søvnmangel. Legger ham over til meg kl 0330, første nattamming. Da sover vi mage mot mage resten av natta sånn at samboer får litt søvn mens jeg blir liggende å være boksepute;) Og ja, ungen sover faktisk. Både gjennom bråket sitt og gjennom sparkingen sin. Jeg holder meg borte fra matvarer som kan gi ham luft i magen, men har ikke sett behovet for å gå enda mer drastisk til verks med å fjerne melkeprodukter etc. han gråter så og si aldri og på dagtid viser han ikke tegn til magesmerter. Kun denne hinsides pressingen om nettene. Som igjen er etterfulgt av promping og atterpromping. Han raper bra etter alle måltider. Også om natten. Har du en bråkebaby? Fortell om erfaringer! Si at det går over!!! Hehe
Fru Pinne Skrevet 26. april 2011 #2 Skrevet 26. april 2011 Ja det går over! Det der er typisk i begynnelsen. SÅnn var min også, han er 3 mnd nå og bråker ikkenoe særlig lenger. Har forstått det sånn at det er pga mage og tarm systemet ikke er utviklet, så derfor presser og kaver de.Men det trenger ikke være magevondt. Er jo merkelig at det kun er på nattestid, men det er vel fordi på dagtid sover de kun korte, lette dupper. Og en annen ting er at babyer har korte søvnfaser, så de kan slite å komme seg over fra lett til dyp søvn og derfor kave og styre. Det blir bedre, hold ut!
Isabella12 Skrevet 26. april 2011 #3 Skrevet 26. april 2011 Veldig vanlig, begge mine har vært sånn....det er bare mageproblemer som barn (av en eller annen grunn ingen har klart å finne ut) får om natten...Det går over!
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 26. april 2011 #4 Skrevet 26. april 2011 hva med å legge babyen på eget rom om mulig? det gjorde vi når minstejenta var 5 uker trur jeg, hun lagde og noen utrolige lyder om natta, jeg fikk ikke sove jeg i det hele tatt. noen vil nok si at det er dumt å legge babyen så tidlig på eget rom, men det funket for oss og jeg er veldig glad for at vi gjorde det, alle sover bedre:) og det er ikke på alle at disse lydene går over fort, vår er nå 6 mnd og lager fortsatt lyder om natten..hehe..merket det godt når vi måtte sove på samme rom nå i påsken..hehe...lykke til:)
Siamese Hellhound Skrevet 26. april 2011 #5 Skrevet 26. april 2011 Vi hadde også en bråkebaby. Han hadde dessverre også masse vondt i magen pga luft, men det har heldigvis gått over. Vi fant ut at det hjalp litt å legge beina hans høyt (jeg la en hodepute som jeg brettet i to oppunder rompa hans). Da sov han i hvertfall litt roligere. Du kan jo prøve det?
Millamor - 77 Skrevet 26. april 2011 #6 Skrevet 26. april 2011 Hei, jeg er ganske sikker på at det går over som alt annet. Har også en baby som laget ekstremt mye lyd. Men min plages med litt mageknip også. Vår baby sovet i stua med oss på sofaen. Vi bytte på å spve der etter hvem som gir mat( flaske) men etter måltidet 0300 har vi det gående med lyd, pressing, pressing frem til 06. Ja det er bare ca 3 timer, men å våkne 0300 er ganske tidlig! Tror vi snart går for å legge han på eget rom. Gjorde det med førstemann og det gikk supert. Da våkner man ikke opp til alle knirke og presse lyder. Men man våkner til evt. Gråt. Også vender man barnet til å sove på eget rom i egen seng. Tror jeg ville prøvd stua om jeg var dere. Er jo bare å prøve en natt eller to.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 26. april 2011 #7 Skrevet 26. april 2011 Sånn var vår gutt også, derfor flyttet vi han på eget rom da han var 10 uker. Det fungerte kjempe greit for alle parter. Nå er han 7 mnd og da vi var på overnattingsbesøk om min familie i en annen by, sov vi på samme rom. Da bråket han ikke lengre, men det kan jo godt hende han sluttet med det for lenge siden!! Har jo ikke sovet på samme rom som han på en stund nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå