Gå til innhold

Hvordan få en på 11 mnd til å like klumper i maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ååå Jeg blir gal av min lille kresne prins :) Han har blitt flinkere, men er så skeptisk til klumper i maten.. Brekker seg, grøsser og til og med kaster opp når han får "store" klumper i maten.. Nekter å åpne munnen. Skal sies at han har vært kresen i matveien hele tiden og den eneste middagstypen han godtok var hipp sin 6 mnd: potet,mais,kalkun..den er helt purèaktig (den klarer jeg bare ikke lukta av lengre :P.. hehe). Nå derimot har vi klart å få han til å spise Nestlè sin 5-6 mnd (kun med kalkun, ikke kylling (?!??!!), som det er litt mer klumper i. Men i går skulle jeg prøve Nestlè sin 8 mnd med kalkun, men der var det hele riskorn og kjøttbiter som var ganske grove og han nektet etter 2 små skjeer.. WHAT TO DO?? Han er jo snart 1 år.. Ikke er han særlig begeistret for brødskiver heller, spiser kun noen få smuler.. og det kan jeg ikke akkurat telle som et måltid. Huff.. Grøt går ned på høykant.. Nan begynner han å bli rimelig lei av.. Får en flaske på morgenkvisten og en ettermiddag, men han drikker sjelden opp. Når gir man seg helt med MME? Han drikker vann fra tutekopp og har mange våte bleier, så får i seg godt med væske.

Men jeg ønsker at han kan utvide mathorisonten sin litt.. Hjemmelaget har heller ikke vært suksess:/ Hva gir dere barna deres på samme alder? Skriv gjerne detaljert så kan jeg kanskje forsøke det samme:)

Takker for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det likt både nå og forrige gang, men det kommer etterhvert. Ikke noe å stresse med. Er vel ikke klar ennå bare. Min nå 4 åring begyne først med små brødbiter da hun var ca 13 mnd, og var vel halvannet før hun tok små biter middag, men aldri om hun ville ha middagsglass med biter i. Sånn er mini på 10 mnd her og. Men vi har 3-4 glass han liker, fra hipp :-)

Skrevet

Hehe... godt å høre :) Man blir jo litt fortvilet.. "alle" andres barn spiser alt de kommer over og litt til. Har ikke stresset så mye med det, men har følt nå at jeg kanskje må introdusere litt hyppigere så han blir vant med det. Håper iallefall brød blir populært snart:)

Skal sies at han KUN likte potet, mais, kalkun fra hipp.. ingen av de andre selv om de ikke hadde klumper.. Snakk om kresen da:)

HAr akkurat fått han til å like joggolino (yoghurt fra 10 mnd) og fruktbegere, så det er jo på vei fremover:)

Skrevet

VI holder fortsatt litt igjen med "klumpemat", for hver gang han spiser noe med klumper, komme gjerne alt i magen opp, og så er det full skift og ny mat og styr. I min barselgruppe også sitter manga av de andre med halve brødskiver lagt sammen og spiser alt! Men vi kommer sterkere etter :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...