Gå til innhold

Jøye meg for en vektøkning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fullgåtte uke 29 nå og har gått opp 15 kg... Det skal sies at jeg spiser snop altfor ofte, er ganske inaktiv pga bekkentrøbbel og har en del vann i kroppen.

Likevel, de siste ukene har jeg gått opp 5 kg på 5 uker. Skal jeg gå opp en kg i uken de siste ukene også?;)....

Tipper jordmoren min kommer til å sette opp strengfjeset ved neste kontroll...

Det skal vel sies at de andre svangerskapene har jeg gått opp ca 22 kg, så det er vel bare slik jeg gjør det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette varierer så mye fra person til person:) har selv gått opp 18 og er i uke 39. Har du mye vann i kroppen er det en helt normal vektøkning. Skal bli godt å få dette vannet ut av armer og ben... Har ikke hatt ordentlig følelse i fingrene på 2 mnd her :)

Skrevet

Vi er alle forskjellig. Jeg gikk omtrent ikke opp i 1. og 2. trimester med forrigemann. ALT kom etter uke 30, fødte i uke 37, og jeg gikk opp 14-15 kg. Egentlig ikke mye, men mye med tanke på at det var i løpet av 7 uker.

Denne gangen skjedde heller ikke noe med vekta mi før i 3. trimester....Nå er jeg 35 uker og venter spent på hva den vil stoppe på.

Vi er alle forskjellige mht til når vi legger på oss. Slett ikke sikkert du legger på deg så mye som 1 kg i uka på slutten.

Skrevet

Hoho.... jeg hadde ved uke 25 ikke gått opp stort mer enn en kilo eller to. Nå er jeg i uke 29, og har ikke våget meg på vekten etter påskens utskeielser. Har en veldig sterk følelse av at jeg plutselig, og på alt for kort tid, har sust opp i vekt... For å si det sånn; bildene fra påsken lyver neppe :/ Så du er ikke alene!

Skrevet

Ikke ille med 15 kg, jeg la på meg det samme innen uke 29. Har nå lagt på meg 25 kg og er i uke 40. Sist gang la jeg på meg 40 kg :) Har 2 søstre , de legger også like mye på seg hver gang de er gravide, mamma gjorde det med oss også :) Noen legger på seg masse, andre ikke, Fint at vi er forskjellige :)

Skrevet

Noen går opp mer enn andre og sånn vil det nok alltid være :P

Jeg har gått opp 16,4kilo og er nå i uke 31+1 med tvillinger. Har også mye vann i kroppen og pga bekkenløsning så klarer jeg ikke å trene noe! :o

Hadde gått opp bare et par kilo til uke 22,men så "plutselig" var vekta så utrolig mye høyere :P Og enda mer skal det bli :P

Nå har jeg starta med å spise sunt igjen da,så får håpe på at jeg slipper å gå opp så ekstremt mye mer :P

Gikk opp 31kilo med min sønn og 27kilo med dattera mi.

Skrevet

Takk for svarene deres, nydelige gravide:)

Det er godt å høre at det er flere som er i samme båt!

Heldigvis ramler det av 10 kjappe kilo når babyen er ute og det er en god start!

Skrevet

La på meg 26 kg sist, raste av etter fødsel ;)

Er nå i uke 33 og har smelt på snart 20 kg, og vannet i kroppen har ikke beg å hope seg opp ennå så ender vel på det samme som sist.

Stresser ikkeno, babyen har det bra, jeg er mer eller mindre sengeliggende pga bekken og falske rier i tide og utide så det blir som det blir og jeg stoler på at ammingen gjør kål på kiloene denne gangen også! Og til HI: jordmor har aldri viftet pekefinger i mitt fjes så det syns jeg ikke du skal bekymre deg for ;)

Skrevet

Synes heller ikke det høres uvanlig mye ut. Jeg er 33+4 og har gått opp 14 kg. Men, det skal sies at de siste tre ukene har jeg bare gått opp 1200 gram. Jeg la på meg kjempemye fra ca uke 20 til uke 30 og så har det vært nesten stopp. De siste ukene har jeg bare lagt på meg babyens vektøkning. Så, kan godt hende at det går sånn for deg også? Uansett er det viktigste at babyen vokser seg sunn og sterk :o)

Skrevet

Hei jenter, jeg har hatt stor vektøkning i 2 trimester - er i uke 27 nå og har gått opp 20 kg (!) Okej at jeg spiser en del sjokolade, men skjønner ikke hvorfor jeg må legge på meg SÅ mye..

Begynner å få litt småpanikk. Håper att det bremser litt snart.. Føles som om kroppen min lagrer alt og jeg er sulten hele tiden. Og sultfølelsen er helt annerledes mot hvordan den er ellers. Til vanlig kan jeg overse den og spiser egentlig ganske lite, men nå er det som at hvis jeg ikke får mat, mye mat, så detter jeg sammen og blir helt energi og -orkesløs.

Jeg la på meg 25 kg sist og gikk ned alt innen et år, så får vel bare inse at det er slik jeg er.

Tror ikke heller jordmor kommer å "ta" deg HI ;) Du har jo ikke gått opp noe sammenlignet med meg ;D

(Sniker forresten inn fra 2.tri)

Skrevet

Hei!

Så lenge du ikke er overvektig fra før er ikke dette en stor vektøkning, mener nå jeg da. Min jordmor tar det ikke så nøye siden jeg ikke er overvektig fra før, jeg har gått opp jeg også, i uke 15 var jeg opp 7 kg, nå er jeg i uke 25 og vet ikke. Begynte med sjokolade en stund, men har kuttet ned på det nå:-9

Skrevet

Hei!

Takk for at du delte dette innlegget! Selv føler jeg meg utenfor "normalen", ettersom jeg alt har lagt på meg 14 kg etter 26 fullgåtte uker.(!!) Jeg sliter med det samme som deg, får ikke beveget meg så mye pga bekkenløsning.

Jeg er førstegangsfødende, og har ikke tidligere erfaringer med hvor mye det er vanlig å legge på seg. Ikke var jeg klar over at det tydeligvis er normalt for alle å spørre om vekten min. Vekta har blitt et så følsomt emne at jeg føler jeg må lyve av meg noen kg for å ikke sjokkere folk..Det er ganske rart i og med at vekt ikke har vært noe problem for meg tidligere. Kanskje hormoner som styrer litt? ;)

Jeg er blitt så opphengt i at jeg veier for mye at jeg føler det ødelegger litt av gleden med å gå gravid. Jeg føler meg ikke fin-gravid, selv om jeg syns at alle andre gravide er noe av det fineste jeg ser. Det hjalp derfor masse å lese det dere har skrevet, så føler jeg meg ikke så altfor "unormal":)

Skrevet

Termin i morgen og har lagt på meg 24 kilo.. Pleier å ha et relativt strengt kosthold og trene mye, men lot det fare etter ca. 4 måned...

Veide 60 kilo da jeg ble gravid (er 1,69) og er den eneste som uffer og akker meg når jeg blir veid hos jordmor, jordmor syntes ikke det er særlig avskrekkende, sikkert fordi jeg var relativt slank og trent når jeg ble gravid. Så om jordmor syntes 15 kilo er mye kommer vel an på hva slags vekt du hadde i utgangspunktet...

Hilsen gladtjukka

Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg så mye for vekta, og om jordmor blir streng så får det bare være. Jeg har også gått opp kraftig i vekt og fikk beskjed av legen om at kiloene fikk jeg heller trille av meg etter fødsel:)

Jeg hadde gått opp like mye som deg i uke 29, og nå, i uke 38 har jeg gått opp 20 kg. Forrige gang endte vektnåla på +15 kg og da var jeg -7 kg før det hadde gått ett halvt år. Rekner ikke med at det går like fort denne gang, men det får så være.

Det er lett å bli påvirket av vektsammenligningene her inne på forumet, men det folk flest glemmer er at det er forskjeller i startvekt, høyde osv. Jeg er selv høy og slank (utenom svangerskapet, vel og merke;) og tenker at det er naturlig at jeg skal gå opp mer i vekt enn de av mine venniner som er 10 cm lavere enn meg.

Lykke til, det viktigste er at du og babyen har det bra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...