Anonym bruker Skrevet 25. april 2011 #1 Skrevet 25. april 2011 Bestefaren min ble akutt syk i påsken, og døde etter kort tid på sykehus. Jeg har vokst opp med han og vi hadde et nært forhold. Jeg er 50% sykmeldt pga svangerskapskvalme ute denne uken, men er nå helt utmattet har vært generelt sliten og sovet dårlig lenge. Men nå er det knappest søvn på meg og jeg er helt utmattet. Har forstått det slik at man ikke kan bruke egenmelding når man er sykmeldt? Kan jeg likevel la være å gå på jobb i denne situasjonen? Jeg er som sagt sliten, sover dårlig og er lett rørt (for å si det mildt) i tillegg til kvalmen som kommer og går. Har ikke lyst til å gå til legen og forklare min situasjon, da jeg begynner å grine av å prate om han. Huff.. Noen som kjenner reglene og/eller har vært i samme situasjon?
Gjest ->>- Skrevet 25. april 2011 #2 Skrevet 25. april 2011 Kondolerer. Du må ha sykmelding (evt kan du søke velferdspermisjon med lønn fra jobben, men det er ikke vanlig å få til annet enn begravelser).
Anonym bruker Skrevet 25. april 2011 #3 Skrevet 25. april 2011 Du kan få innvilget velferdspermisjon for å gå i begravelsen, ellers må du søke arb.giver om fri. Dødsfall - dvs sorg - er ikke en sykdom. Har du ferie du kan ta ut? Hvorfor ikke prate med arb.giver? Din manglende lyst til å prate om det fordi du begynner å grine er en heller laber unnskyldning (og du får ingen sympati fra meg), hva med plikt til å informere arb.giver om at du ikke er i stand til å jobbe 50 %?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2011 #4 Skrevet 25. april 2011 I mange tilfeller trenger du ikke møte opp hos legen for å få 100% sykemelding noen dager. Jeg har gjort det flere ganger når jeg har møtt veggen i dette svangerskapet. Jeg jobber nå 40% men har fått kraftig migrene flere ganger hvor jeg ikke har greid å komme meg ut av senga en gang.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2011 #5 Skrevet 25. april 2011 Du får utvidet sykemeldingen din til 100% en periode om du ringer legen din.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2011 #6 Skrevet 25. april 2011 Sakset fra nav sine sider: 13.2 Sterke velferdsgrunner Dødsfall i nær familie. Ved dødsfall i nær familie fører nødvendig fravær på inntil tre dager ikke til stans av individstønad. Med nær familie menes personer medlemmet er i slekt eller svogerskap med i opp- eller nedadstigende linje eller i sidelinje så nær som søsken, ektefelle eller samboer. Dersom det er nødvendig med eventuelle reisedager mellom hjemsted/kurssted og det sted hvor begravelse/bisettelse/ urnenedsettelse finner sted, kan det også ytes individstønad for disse dagene. Fra arbeidsmiljøloven: Permisjon Hvis du trenger fri fra jobben av andre grunner enn egen eller barns sykdom, må du søke permisjon. Du har ikke automatisk rett til å få permisjon. Det er arbeidsgiveren som bestemmer hvor mange dager du kan få permisjon. Du kan få permisjon med eller uten lønn. Det er arbeidsgiveren din som eventuelt betaler denne lønnen. Reglene for permisjon er ikke de samme på alle arbeidsplasser. Noen grunner til å søke permisjon: * Sykdom eller dødsfall i nærmeste familie * Å være sammen med barnet sitt de første dagene i ny barnehage * Religiøse og nasjonale festdager og høytidsdager * Timeavtale hos lege, tannlege eller fysioterapeut * Eget bryllup * flytting 3.22 § 22 Velferdspermisjoner1 Når viktige velferds- og omsorgsgrunner2 foreligger, kan en arbeidstaker tilstås velferdspermisjon med lønn i inntil 12 arbeidsdager. Dersom arbeidstakeren selv ønsker og tjenesten tillater det, kan arbeidsgiver samtykke i fleksibelt uttak av permisjonsdagene. Departementets kommentarer: 1) Bestemmelsen gir muligheter for å tilstå arbeidstakere velferdspermisjon inntil 12 arbeidsdager med full lønn. Arbeidsgiver kan samtykke i fleksibelt uttak av permisjonsdagene, jf. 2. punktum. Arbeidsgiveren kan ved nytilsetting kreve at arbeidstakeren fremlegger bekreftelse på hvor mange dager i det løpende kalenderår vedkommende har hatt permisjon med lønn etter denne bestemmelse. Dersom en arbeidstaker innehar 2 deltidsstillinger som hver for seg gir rett til permisjon, har vedkommende likevel ikke krav på flere dager permisjon til sammen i de to stillinger pr. år enn det en arbeidstaker i hel stilling har. Arbeidsgiveren bør i forbindelse med spørsmål om permisjon for deltidstilsatte be opplyst om vedkommende har annen deltidsstilling og om vedkommende eventuelt har hatt permisjon fra den stillingen og i tilfelle hvor mange dager. 2) Vilkåret for å få slik permisjon er at det forligger viktige velferds- eller omsorgsgrunner. Den enkelte virksomhet må selv vurdere hvorvidt det er grunnlag for å tilstå velferdspermisjon med lønn. Ved avgjørelsen bør det tas hensyn både til de anførte permisjonsgrunner og arbeidstakerens individuelle behov for slik permisjon
Anonym bruker Skrevet 25. april 2011 #7 Skrevet 25. april 2011 Enkelte mennesker altså. Vi er da alle forskjellig, noen synes at det å prate om og vise følelser er noe man deler med hver mann. Men ikke alle. Jeg letet ikke etter sympati. Jeg ville ha svar på hvilke rettigheter man evt. har ved dødsfall. Til info har jeg aldri vært sykmeldt eller vært vekke fra jobb før nå når jeg ble sykmeldt pga svangerskapskvalme. Takk til dere som gav meg et ordentlig svar. Jeg har ikke rett på ferie da jeg nett har begynt i ny jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå