Evigheten Skrevet 25. april 2011 #1 Skrevet 25. april 2011 Her i Sverige skal ikke babyer under ett år bruke solkrem, er det sånn i Norge også? Hvis man kan bruke, hva slags solkrem bruker dere? Og hvilken faktor?
1jente2gutter Skrevet 25. april 2011 #2 Skrevet 25. april 2011 Bruker Dermica(apotek) eller cosmica f.20 Barn under 1 år skal ikke være i solen,det er derfor de sier det
ellen_marie Skrevet 25. april 2011 #3 Skrevet 25. april 2011 Jeg har også hørt at barn under 1 år ikke skal bruke solkrem, det er visst pga leveren som er underutviklet... og noen stoffer i solkremene... men husker ikke helt nøyaktig!
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 25. april 2011 #4 Skrevet 25. april 2011 Bruker cosmica med solfaktor 50 på min 7 mnd gamle gutt. De sa den hadde kommet best ut i test på en sånn bhg-test eller noe sånn
Mammahjertet <3 Skrevet 25. april 2011 #6 Skrevet 25. april 2011 Jeg bruker Cosmica med solfaktor 30. Den får du kjøpt på apotek. Smører henne bare litt i ansiktet hvis vi er ute og triller. Selv om hun ikke får mye sol på seg, tenker jeg at det best å smøre litt "i tilfelle".
Isola&Lille+julegave Skrevet 25. april 2011 #7 Skrevet 25. april 2011 Vichy 50+ var den eneste hudlegen anbefalte. Men smører sålite som mulig. Skygge er fint!
Pumba78 Skrevet 25. april 2011 #8 Skrevet 25. april 2011 Jeg blir jo solbrent i skyggen selv så smører henne med Vichy faktor 50. Og så prøver jeg å holde henne i skyggen og har på solhatt...
Løvinna30 Skrevet 25. april 2011 #9 Skrevet 25. april 2011 Jeg trodde det var barn under tre mnd som ikke skulle ha solkrem?
2010 Mammaen Skrevet 25. april 2011 #10 Skrevet 25. april 2011 a, det stemmer at barn under 1 år ikke skal ha solkrem. Det anbefales også i Norge ;-) Det er flere grunner til det, men det viktigste er at barn under 1 år ikke skal i sol - dvs de skal være helt tildekket når de er i sol og skal ikke ha sol på huden sin. Min gutt er 1 år om en måned og da skal vi til Syden. Har kjøpt inn testvinneren fra Foreldre og barn/grønn hverdag som var barnesolkremen fra Cosmica (faktor 30). Høyere faktor anbefales ikke og er ikke nødvendig heller...
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 25. april 2011 #11 Skrevet 25. april 2011 Bruker ikke solkrem siden babyen ikke skal være i sola. Han er i skyggen og passer på at han ikke blir rød.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. april 2011 #12 Skrevet 25. april 2011 Det viktigste er jo at babyen ikke skal bli solbrent- det er ikke solkremen i seg selv det er noe "farlig" med. Hvis man ikke klarer å holde babyen i skyggen hele tida er det bedre å smøre med solkrem enn å risikere at den blir brent, sånn tenker ihvertfall jeg. Bruker Derma sin solkrem til barna, faktor 30, den er uten parfyme og parabener, og kom best ut i test da Grønn Hverdag testet solkremer i fjor- http://www.gronnhverdag.no/nor/Tester/Hudpleie-kosmetikk/Solkrem/Solkremer-2010-Rangering
Gjest JuniGull10 og mange drømmer Skrevet 25. april 2011 #13 Skrevet 25. april 2011 http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article663672.ece
hippmamma Skrevet 25. april 2011 #14 Skrevet 25. april 2011 fikk også beskjed om at så små barn ikke skal ha solkrem fordi de ikke skal være i solen.. Det er jo greit,men man er jo fortsatt utsatt for UV stråler i skyggen..(??) Jeg har blitt solbrent i skyggen før jeg. Solen reflekteres, så jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal bruke solkrem.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 26. april 2011 #15 Skrevet 26. april 2011 Hørt cosmica sin har masse parabener jeg? Laroche sin er bra den fåes på alliance apotek.
Mor til 2 snart 3❤️ Skrevet 26. april 2011 #16 Skrevet 26. april 2011 Har prøvd å unngå å bruke solkrem til vår lille på snart 11 mnd, men ser at det er umulig å holde han helt unna solen.. Har sagt til besteforeldre at man skal holde små barn helt unna solen, men ser at de ikke er så flinke til å overholde sånt så da tenker jeg at det er bedre å smøre litt for mye enn for lite. Pleier som regel å holde han i skyggen, men han er nå mer og mer mobil så det er vanskelig å skjerme helt. Smører som regel ansikt, hender og nakke/hals. Bruker tynn lue og han er tildekket med klær. Når han sitter i vognen vil han helst titte ut, selv om jeg prøver å legge han ned for å unngå sol:) Så det er ikke så lett. Vi var i syden i januar og holdt han i skyggen(han hadde på seg uv drakt) , men smurte litt for det for å være på den trygge siden. Kjøpte en faktor 50 som ble anbefalt på apoteket selv om de mente at barn under et år ikke skal eksponeres for sol.. det var også pga kjemikalier i solkremen. Nå skal vi snart til syden igjen..så da er det å finne frem solhatt, solkremer (får stikke innom apoteket og høre om de har andre anbefalinger nå) og uv drakt.. Må beskytte det vi kan:) Skjønner ikke helt det med at spf 30 holder.. hvorfor finnes det da spf 50 som de anbefaler??
Evigheten Skrevet 26. april 2011 Forfatter #17 Skrevet 26. april 2011 Takk for mange svar! Saken er den at de siste dagene har Sprell vært så rød i kinna om kvelden. Ho har jo vært i skyggen hele tia, med klær og solhatt og jeg vet ikke om det er sola sin feil, men tenkte jeg kunne smøre litt for sikkerhets skyld På apoteket sa de at det var stygge ting i kremen som babyer ikke skal ha på seg, og hadde svært lite lyst til å selge meg solkremen. Da ville jeg jo ikke kjøpe den heller! Men jeg tenker også at det er bedre å smøre på litt enn at ho blir brent..
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 26. april 2011 #18 Skrevet 26. april 2011 Jeg vet ikke ang det å ikke bruke solkrem men nå vi var i syden og eldste bare var 10 mnd smørte jeg henne med solkrem. Selvfølgelig satt hun i skyggen men hun var ganske mobil å krøp rundt så hun kom jo litt ut i solen og når vi badet fikk hun jo også litt sol på seg. Jeg kommer til å smøre minsten i sommer også når vi skal til Danmark, han er da 11mnd og jeg regner med at han vil få litt sol på seg når han kryper rundt. Om det blir supert vær kommer jeg til å smøre her hjemme også, han er allerede mobil å det er ikke så lett å kun holde han i skyggene, hvertfall ikke nå som kan bare skal dilte etter søteren. Så her kommer vi til å dekke til med klær og smøre det som ikke blir dekket av klær. Jeg har alltid smørt min eldste med faktor 25 og 30 å hun har aldri blitt solbrent så for oss holder hvertfall faktor 30.
Isabella12 Skrevet 26. april 2011 #19 Skrevet 26. april 2011 Det er riktig som det sies; barn under et år SKAL IKKE ha solkrem på seg. Du skal altså ikke smøre "for sikkerhets skyld". Det er altfor sterkt for den sarte huden. Bruk heldekkende klær og sitt inne, under parasoller osv. Har selv vært i Spania en hel sommer med baby uten å bryke solkrem - det går fint hvis dere er i ordentlig skygge.
Hanna30 Skrevet 26. april 2011 #20 Skrevet 26. april 2011 Jeg bruker solkrem på min, bruker 30 eller 50, har begge deler. Mulig de IKKE SKAL ha solkrem og ikke skal ha sol på seg, men jeg har ikke tenkt å holde lillegutt inne hele våren, og han er mobil og vil nok ikke sitte bare i skyggen uansett om jeg vil at han skal være der. Så her skal vi kose oss ute med litt sol på kroppen og solkrem!
*Lissi* Skrevet 26. april 2011 #21 Skrevet 26. april 2011 Nei, ikke solkrem på små babyer. Har 5 barn, men har gått helt fint å ikke smøre. Har aldri opplevd at de har blit solbrente av å sitte i skyggen..
Prikka Skrevet 26. april 2011 #22 Skrevet 26. april 2011 Det finnes fysisk solkrem til babyer,krem som visstnok ikke trekker inn i huden Hør på apoteket,jeg var heldig og traff på ei som hadde litt peiling.
1jente2gutter Skrevet 26. april 2011 #23 Skrevet 26. april 2011 Hvorfor ikke bare bruke en soldrakt og caps på barnet?????????? Da trenger en bare smøre armer,ben og ansikt, og det med en fysisk filtret solkrem. En kan ikke hindre at barn som kryper ikke kommer ut i solen om vår/sommeren.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. april 2011 #24 Skrevet 26. april 2011 Kan noen gi meg en link til en kilde som sier at babyer under 1 år ikke skal bruke solkrem?? Såvidt meg bekjent er det ihvertfall bare solkremer med kjemisk filter som er uheldige for små babyer, mens kremer med fysisk filter er helt OK, fordi stoffene ikke trenger gjennom huden og dermed ikke tas opp i babyens kropp. Bruker testene til Grønn Hverdag som utgangspunkt, og velger en solkrem med fysisk filter, uten parfyme, parabener og andre skadelige stoffer- og er ganske så sikker på at slike kremer ikke skader, snarere tvert imot, all den tid man vet at solforbrenning i barneåra kan føre til kreft senere i livet. Men når det er sagt- det er sjelden jeg finner det nødvendig å smøre baby, men de gangene jeg føler det er viktig og riktig, gjør jeg det med den beste samvittighet=)
2010 Mammaen Skrevet 26. april 2011 #25 Skrevet 26. april 2011 I Norge holder det med faktor 15 og skal man på fjellet/syden/steder med sterk stråling kan det være greit å ha høyere faktor (30). http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article580417.ece Kreftforeningen og Statens Strålevern anbefaler også faktor 15. http://www.kreftforeningen.no/aktuelt/myter_og_fakta_om_solkrem_11025
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå