Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 13. mai 2011 #26 Skrevet 13. mai 2011 Vi har Akta Graco cosmic comfort S - i de kan barna sitte bakovervendt inntil 25 kg. Vi er veldig fornøyd med disse! Det finnes sikkert tilsvarende fra andre leverandører også, sjekk på nett eller hør i butikken. Lykke til!
Jente2011 Skrevet 14. mai 2011 #27 Skrevet 14. mai 2011 jenta mi er 2 år og 7måneder, sitte bakovervendt ennå
Maia&Mathias <3 Skrevet 15. mai 2011 #28 Skrevet 15. mai 2011 Tusen takk for tipset!! Skal sjekke ut denne stolen når den tid kommer ja!
superglad!! Skrevet 15. mai 2011 #29 Skrevet 15. mai 2011 Begge mine sitter bakover. Eldste er 2 år og 3 mnd. BeSafe combi x3. Håper hun kan sitte slik til hun blir 4.
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 15. mai 2011 #30 Skrevet 15. mai 2011 Minstemann på 2 år og 1 mnd sitter bakovervendt! Eldstemann ble snudd ved akkurat 2,5 år og 15 kg. Gikk da over til beltestol. Vi hadde da i lang tid bruk fysisk makt for å få igjen selene; Gutten er ekstemt lang i ryggen og det var rett og slett ikke lange nok seler i bilstolene (Britax Multitech og Akta Graco duologic) til å få kneppet sammen selen. Dette var riktignok med vinterdress på, men det var også en nødvendighet i 30 minusgrader Minstemann sitter bakovervendt så lenge vi klarer... men er dessverre bygget over samme lest så kan være at vi får samme problemet i løpet av vinteren!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2011 #31 Skrevet 16. mai 2011 Vi har en gutt som ble 3 år i februar, er over 18 kilo og 104 cm lang.. så han vokste seg ut av Besafe setet sitt. Så nå har vi kjøpt et nytt, Akta graco belogic, som kun kan brukes bakovervendt til han. for slik skal han sitte leeeenge! Noe annet er utenkelig når det er SÅÅÅ mye tryggere å sitte bak enn forovervendt. Og uansett grunner, så kan jeg ikke forstå hvorfor man snur så tidlig. Min kar blir også veldig fort bilsyk. en liten tur på en halvtime så blir han kvalm, men jeg snur han da ikke fordet!!??! Vil uansett anbefale setet akta graco belogic. Det er blitt plusstestet, og bestått den strengeste testen for bilstoler!!
kittecat *guttutenpåoginni* Skrevet 22. mai 2011 #32 Skrevet 22. mai 2011 Hos oss sittet junior uheldigvis forover i den bilen vi bruker mest:( dette fordi det rett og slett ikke er plass til å snu sete bakover.. Har prøvd med flere seter men da blir det ikke plass til de foran.. ( Akkurat kjøpt ny bil) har en bil til også der sitter han bakover men den bruker vi ikke så mye pga utrygg å kjøre så da velger vi å bruke helt ny bil(SUV) med sete "feil" vei.. Men har lurt på å sette han foran og skru av airbagen? Noen som vet om det er bedre??
Lillegull2008&2010 Skrevet 23. mai 2011 #33 Skrevet 23. mai 2011 Jeg vil anbefale AktaGraco sin stol, belogic! Den kan kun brukes bakovervendt og går opp til 25 kg. Det er den eneste bakovervendte stolen opp til 25 kg som har bestått en plusstest som er den strengeste testen de tar på stoler. Den er altså meeget sikker. Og vi bytta fra besafe combi x2 til denne til vår gutt som er over 3 nå. Håper han sitter sånn i et år til iallefall. Det ble mye bedre plass til føttene hans nå enn med besafestolen. Vi er kjeeempe fornøyd! Bra at så mange bruker bakovervendt, det er jo det tryggeste!!
SmedL+E Skrevet 8. juni 2011 #34 Skrevet 8. juni 2011 Vår datter har sittet fremovervendt, da selvsagt i baksetet siden hun var 2 år.. For dere som er hysteriske over at de Må sitte bakovervendt, så hadde ikke barneseter for småbarn vært godkjent for salg i Nazinorge om det var "dødsfarlig"!!
Kazeele Skrevet 14. juni 2011 #35 Skrevet 14. juni 2011 Jenta mi på 2 år og 2 mnd sitter bakovervendt. Hun sitter litt trangt, men heller trangt og sikkert enn god plass og usikkert!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2011 #36 Skrevet 19. juni 2011 minstemann på 2 år sitter SELVSAGT bakovervendt. Noe annet ville vært uforståelig. Ei jeg veit om, har hatt datteren forovervendt siden FØR hun rundet året.. jeg fatter ikke at det er mulig. Dette er i tillegg et adoptert barn, et barn man VIRKELIG ønsker seg ( som på lik linje med de vi har født selvsagt), men.... hallo. Spyr man, er det forståelig. Det er det eneste gode argumentet jeg er enig i.
Mirjam33 Skrevet 22. juni 2011 #37 Skrevet 22. juni 2011 Snart 3 år. Han skal få sitte bakovervendt så lenge det lar seg gjøre:-)
Megane Skrevet 27. juni 2011 #38 Skrevet 27. juni 2011 2,5 år og bakovervendt. Ganske stor unge og kan sitte med beina helt utstrakt, så jeg kan ikke se noen grunn til å snu så små unger. Trygg trafikk dama skrev på nettmøte nylig at hennes unge satt riktig vei til hun var 122 cm uten problemer! Ungen vår kaster forresten også opp innimellom, men det er mange ting man kan endre på før man snur setet. Hadde faktisk unngått lange bilturer om alternativet var å snu..
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #39 Skrevet 27. juni 2011 Hvis barnet hadde hatt noe å sagt, ville h*n sittet i framsetet uten belte og hodet ut av vinduet.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #40 Skrevet 27. juni 2011 Vår jente på 2,5 sitter forovervendt, og det er vårt valg. Vi kunne kjøpt ny bil for at hun skulle sitte mer behagelig, men det tillater ikke økonomien akkurat nå (vi har relativt ny bil, så er ikke bekymret for sikkerheten). VI kan ikke prioritere bilkjøp når vi kun bruker bil på lengre turer og ikke i det daglige, da vi går til barnehage, butikk etc. (vi bor sentralt).
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2011 #41 Skrevet 6. juli 2011 Det hjelper ikke om bilen er ny - og sånn sett "sikker" hvis barnet sitter forovervendt i en front mot front-kollisjon. Da er belastningen på nakke og rygg ekstremt mye større enn om de sitter bakovervendt. Jeg kan virkelig ikke se andre grunner til at små barn skal sitte forovervendt enn om de spyr hele tiden. Har man nettopp kjøpt ny bil, og det ikke er plass til å ha setet bakovervend, ja da har man faktisk kjøpt feil bil!! Hvis man har små barn i store bilseter må man jo prøve om det er plass til bilsetet i bilen før man kjøper den!!!! Leste lenger oppe i tråden her at det ikke hadde vært tillatt med forovervendte bilseter i Norge hvis det var livsfarlig. Poenget er vel at skadene barna får i en kræsj er MYE STØRRE i forovervendte seter enn i bakovervendte seter. Men for all del - hver enkelt forelders valg. Synd bare så mange foreldre velger feil.....
Monica med 2 hærlige prinsesse Skrevet 9. juli 2011 #42 Skrevet 9. juli 2011 Jeg synes personlig at det får vær opp til hver enkelt å bestemme når de vil snu barna sine.. Noen har "gode" grunner til det og jeg synes at vi må godta det like mye som vi skal godta at andre skal absolutt ha dem bakovervendt. Vi snudde eldste jenta når hun var 2 år og 7 mnd gammel. Vi skulle gjerne hatt henne bakovervendt myye lengre, men hun begynte å klatre ut av setet. Uansett hvor mye vi strammet selene, så fikk hun løs hendene og snudde seg mens vi kjørte. Jeg prøvde å sitte bake med henne et par ganger og da viste det seg at hun hadde klart å finne knappen som man løser opp selene med! Veldig smart jente! Vi snudde henne og har ikke hatt noen problemer siden det! Å plutselig ha en unge som står løs i setet sitt er myyyye mer farlig enn å ha ungen framovervendt spør du meg. Lillesøster er nå 1,5 år og hun sitter bakovervendt! Håper hun ikke er like "smart" som sin storesøster, slik at vi kan ha henne bakovervendt i et par år til hvertfall. Men poenget mitt var: Skal man godta at folk vil ha ungen sin sittende bakovervendt til han/hun er 4-6 år, så må man også godta at noen vil snu ungen. Alle er forskjellige!
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2011 #43 Skrevet 11. juli 2011 Jeg var også veldig fornøyd med det setet, men det var før gutten begynte og vokse... Han vokste utav setet ved 3 års alder og 16 kg... Da var ryggen alt for kort til han... Selene var lange nok, men gikk over skuldrene og langt ned på skuldrene igjen før de gikk inn i stolen på øverste justering. Skulle gjerne sett det barnet på 25 kg i den stolen... For vår del så var det en gjenganger på alle setene vi så på etterpå at ryggen ble for kort... Selene skal tross alt ikke gå ned forbi midt på skulderbladet til barnet. Da er setet for lite...
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #44 Skrevet 13. juli 2011 Du har skrevet et innlegg for å finne ut hvem her inne er dårlige og uvitende foreldre som har snudd ungene sine? Hmm. Jeg har snudd min jente, det beste jeg har gjort hva gjelder bilturer da hun skrek og spydde uansett lange eller korte turer. Nå slipper jeg å kjøre ukonsentrert og stressa fordi jeg må følge med på jenta mi i baksetet konstant grunnet hyl eller spy. Mye sikrere med en mamma som faktisk kan konsentrere seg om veien fra tid til annen, døm i vei:)
Sing Skrevet 16. juli 2011 #45 Skrevet 16. juli 2011 I fagmiljøet råder det nok ingen tvil hva som er sikrest iflg. Statens veivesen. Sverige, som nevnt tidligere, har nesten ingen skader på barn i trafikkuhell pga. bakovervendt sittestilling, i motsetning til Norge som har langt flere alvorlige og mindre skader på barn pga. at de sitter forovervendt. Alle de argumentene jeg har lest her, f.eks. kvalme og vonde bein, er ikke argumenter som etter mitt skjønn holder mot sikkerheten i bil. Jeg har selv en kvalm og lang 3-åring, men med riktige forhåndsregler blir det verken kvlame eller annet ubehag. Jeg leser ganske lett når det trengs en stopp eller variasjon. Vi skal ikke snu så lenge det er mulig ha det den anbefalte veien. Dersom det grunner for at vi ikke kan kjøre bil på grunn av hennes ubehag velger vi annet reisealternativ. Det går bra med de fleste i biluhell, men om uhellet er ute skal det være perfekt sikring. Lykken kan være bedre enn fortanden. Jeg stoler mest på forstanden i bilen. Ellers er jeg glad for debatten som følge av dette innlegget. Det handler ikke om å kartlegge de som gjør et annet valg enn det som er anbefalt, men mer om å få i gang en debatt som kan gjøre folk mer bevisste på de valgene de gjør mht. dette, enten det er det ene eller det andre.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2011 #46 Skrevet 17. juli 2011 De som stiller tvil ved foreldre som snur barn i bilen pga bilsyke kan kanskje bli med oss neste gang vi kjører en 5-10 minutters tur med ett bakovervendt sete. Bli gjerne også med på alle forberedelsene vi gjør før turen, siden vi tydeligvis ikke har prøvd "alt" og vedkommende har en oppskrift for hvordan bilsyke kan unngås. Det er provoserende å antyde at barna blir bilsyke pga manglende forhåndsregler hos foreldre.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2011 #47 Skrevet 18. juli 2011 Bedreviterne her inne har ikke snøring på hvordan det er å vaske spy fra bilen annenhver dag. Du har ikke en bilsyk barn bare fordi h*n blir dårlig en sjelden gang. Likt å hørt fra en som har et barn som blir bilsyk konstant og som fortsatt har latt vær å snu ungen. For barn så små finnes det ikke kvalmemiddel man kan bruke heller, det kan uansett ikke være bra for ungen å bli proppet full av slikt før hver kjøretur.
Ceekey Skrevet 20. juli 2011 #48 Skrevet 20. juli 2011 Min på 2.5 sitter for øyeblikket forovervendt. Det gjør han fordi motoren på bilen min ble ødlagt, dvs at vi må bruke den bilen pappaen bruker til jobb hver dag. Og for at pappaen skal få plass til beina i bilen, må han sitte fremovervent. Dette er en midlertidig løsning. Vi skal snu han igjen så snart min er i orden. Men det tar gjerne et par mnd.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #49 Skrevet 23. juli 2011 Min sønn på 2 sitter fremover vendt siden han blir bilsyk. Eg tok det valget etter at eg 5 ganger i løpet av en uke måtte ut med bøtte og fiklle og vaske setet iog sete ryggen i bilen.
2grommeunger Skrevet 24. juli 2011 #50 Skrevet 24. juli 2011 Hv or mange av dere som har barnet bakovervendt satt egentlig slik selv som barn ? Tipper det er fåtallet. Hvorfor blir det svart masse annet enn akkurat det sp.m går ut på ? Hvilken rett har vi som kritiserer andre for deres valg til å gjøre det ? Jeg bare undrer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå